Výpočet nemocenské

Nemocenská se vyplácí od 15. kalendářního dne nemoci.  Podmínkou pro vyplacení nemocenské 

Výpočet nemocenské 2027 >>

Podrobný výpočet nemocenské pro rok 2026. Víte, kolik dostanete?

Nemocenská se vypočítává z průměrné denní hrubé mzdy. Tento denní základ se sníží podle redukčních hranic a podle délky nemoci se pak z tohoto sníženého základu vyplatí určité procento. Prvních 14 dnů nemocenské je to 60 %, následujících 30 dnů 66 % a posledních 30 dní 72 %.

Pozor, do 14. dne nemoci není vyplácena nemocenská, ale náhrada mzdy, spočítejte si ji na  Kalkulačce náhrady mzdy >>

Výpočet nemocenské v roce 2026

nemocenské od 15. do 30. dne 60% z 888 tj. 533 x 16 dnů =
nemocenské od 31. do 60. dne 66% z 888 tj. 587 x 2 dny =
nemocenské od 61. dne 72% z 888 tj. 640 x 0 dnů =

1) Počet kalendářních dnů od 1. dne dočasné pracovní neschopnosti nebo nařízené  karantény.
2) Vyměřovací základ je průměr započitatelných hrubých příjmů v tzv. rozhodném období, což je zpravidla 12 kalendářních měsíců před měsícem v němž vznikla dočasná pracovní neschopnost.
3) DVZ je vyměřovací základ připadající na jeden kalendářní den.


Podpůrčí doba u nemocenského začíná 15. kalendářním dnem trvání dočasné pracovní neschopnosti (karantény) a trvá nejdéle do 380. kalendářního dne od vzniku dočasné pracovní neschopnosti (karantény). Za zákonem stanovených podmínek může být prodloužena o dalších maximálně 350 kalendářních dnů..


 

Výpočet nemocenské postup:

Denní vyměřovací základ = (hrubá mzda x 12 měsíců) : 365

Redukční hranice pro rok 2026:

 
Redukční hranice nemoc pro rok 2026 
částka
      započte se    
 do 1 633 Kč 90 %
 nad 1 633 Kč do 2 449 Kč 60 %
  nad 2 449 Kč do 4 897 Kč 
30 %
nad 4 897 Kč nepříhlíží se

Celková výše nemocenské je odvislá od délky trvání pracovní neschopnosti, neboť výše nemocenské za kalendářní den činí:

  • Od 15. do 30. dne trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo nařízené karantény 60 % redukovaného denního vyměřovacího základu,
  • od 31. dne do 60. dne trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo nařízené karantény 66 % redukovaného denního vyměřovacího základu a
  • od 61. dne trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo nařízené karantény 72 % redukovaného denního vyměřovacího základu.

Vývoj redukčních hranic pro výpočet nemocenské >>

Sociální a nemocenské dávky


Zprávy k dávkám a příspěvkům

Další zprávy k tématu "Výpočet nemocenské - víte, kolik dostanete?"

 


 


X 

Cena plynu pro domácnosti

 Dodavatel a tarif Cena za plyn
(1 MWh a 1m3)
FONERGY s.r.o. - Fixovka 03/2026/F29 849.00 Kč/MWh
8.44 Kč/m3 
ČEZ Prodej, a. s. - Plyn Fix na 3 roky 876.03 Kč/MWh
8.71 Kč/m3 
ČEZ - PLYN FIX na 3 roky od 18.02.2026 876.03 Kč/MWh
8.71 Kč/m3 
ČEZ - PLYN FIX na 3 roky od 20.04.2026 - podnikatelé 876.03 Kč/MWh
8.71 Kč/m3 
EPET - FIX 24 GARANT 5 2026 880.00 Kč/MWh
8.75 Kč/m3 


Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2026

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.