MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
Státní rozpočet  |  02.05.2023 14:00:00

Plnění státního rozpočtu ČR za duben 2023 - Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci dubna deficitem ve výši 200,0 mld. Kč

Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci dubna deficitem ve výši 200,0 mld. . Po očištění o příjmy z Evropské unie a finančních mechanismů, stejně jako o výdaje na tyto projekty, činil schodek 191,4 mld. .

Za meziročním zhoršením salda o 99,9 mld. stál především nárůst výdajů v sociální oblasti (+51,9 mld. ), pomoc občanům a firmám s vysokými cenami energií (+36,9 mld. ), vyšší investice (+24,2 mld. ), či obsluha státního dluhu navýšená výplatou úrokových výnosů z protiinflačních státních dluhopisů (+13,9 mld. ). Počátek roku je navíc zkreslen specifiky loňského rozpočtového provizoria, doprovázených nižším předfinancováním. Růst daňového inkasa, dosud navýšený mimořádnými příjmy jen o 8,5 mld. z důvodu jejich zákonné splatnosti, zatím nepokrývá zvýšené požadavky na výdaje státu.

„Dosavadní nepříznivé hospodaření státu je meziročně negativně ovlivněno 100 miliardami korun navíc na rostoucí důchody a sociální dávky, kompenzace vysokých cen energií a více než dvojnásobné splátky především covidových dluhů. Takřka dvojnásobné jsou oproti loňsku také státní investice zejména na dopravní stavby a energeticky úsporné projekty. Každoročně navíc platí, že duben je slabší měsíc zejména na příjmové straně kvůli vratkám z daňových přiznání fyzických osob,“ vysvětluje dubnový výsledek plnění ministr financí Zbyněk Stanjura a dodává: „Očekávám, že nejpozději od poloviny roku se hospodaření státu výrazně zlepší díky dodatečným příjmům z dividend, evropských fondů a příjmům z neočekávaných zisků. Vláda také finalizuje jednání o konsolidačních úsporných opatřeních, z nichž mnohé bude možné aplikovat již na zlepšení vývoje letošního hospodaření."

Podrobná data naleznete v přiložených tabulkách (.XLSX, 57 kB).

Graf - Saldo státního rozpočtu za duben
Saldo státního rozpočtu za leden až duben (mld. )
201820192020202120222023
Saldo celkem 0,8 -29,7 -93,8 -192 -100,1 -200
Saldo bez vlivu EU/FM -21,7 -27,7 -90,1 -192,4 -98,6 -191,4

Graf - Měsíční (nekumulované) saldo státního rozpočtu
Měsíční (nekumulované) saldo státního rozpočtu (mld. )
ledenúnorbřezendubenkvětenčervenčervenecsrpenzáříříjenlistopadprosinec
2022 3,9 -49,2 -13,9 -41 0 0 0 0 0 0 0 0
2023 -6,8 -112,9 -46,5 -33,8 0 0 0 0 0 0 0 0

Příjmy státního rozpočtu:

Příjmy státního rozpočtu dosáhly na konci dubna růstu 11,4 % (+54,6 mld. ), ke kterému nejvíce přispěl výběr pojistného (+20,1 mld. ), odvod z nadměrných příjmů výrobců elektřiny (+8,5 mld. ), inkaso daně z přidané hodnoty (+8,8 mld. ) a daní z příjmů fyzických (+9,2 mld. ) i právnických (+6,6 mld. ) osob. Příjmy z Evropské unie a finančních mechanismů vzrostly o 1,7 mld. .

Do inkasa daně z příjmů fyzických osob placené plátci (+28,7 %, +7,1 mld. ) se v meziročním srovnání promítl vliv daňových změn, kdy se například efekt zvýšení slevy na poplatníka projevil až v hotovostním plnění v únoru 2022. Naopak příjmy pozitivně ovlivňuje růst mezd a platů. Dále inkaso této daně letos nesnižuje výplata kompenzačního bonusu určená na pomoc drobným podnikatelům (ke konci dubna 2022 měla negativní dopad 2,6 mld. na úrovni státního rozpočtu).

Na inkasu daně z příjmů právnických osob (+21,3 %, +6,6 mld. ) podobně jako u daně z příjmů fyzických osob placené poplatníky (-0,3 mld. ) se promítl vliv dubnového vyrovnání daně u části poplatníků, podávajících přiznání ve lhůtě do 3. dubna. Výše vyrovnání je v případě daně z příjmů fyzických osob placené poplatníky negativně ovlivněna zvýšením slevy na poplatníka a dále rozšířením okruhu osob, které mají povinnost podat přiznání elektronicky z důvodu zřízení datové schránky ze zákona. Lhůta pro elektronické podání a úhradu daně uplyne 2. května.

Příspěvky z pojistného na sociální zabezpečení budou v tomto roce sníženy zavedením slevy na pojistném u zkrácených úvazků s faktickým dopadem do inkasa od března 2023 (-3 mld. ) a navýšeny odvody zvýšených sazeb u rizikových profesí. Objem pojistného meziročně vzrostl o 10,0 % (+20,1 mld. ). Letošní rozpočet počítá s růstem 7,9 % proti inkasu roku 2022, což odpovídá dynamice meziročního růstu objemu mezd a platů očekávané v době sestavování rozpočtu.

Do inkasa daně z přidané hodnoty (+8,1 %, +8,8 mld. ) se pozitivně promítá růst cen. Naopak negativně na inkaso působí zvýšení limitu pro registraci k dani na 2 mil. , zavedené od ledna 2023.

Inkaso spotřebních daní (-7,4 %, -3,5 mld. ) zaznamenalo meziroční pokles v případě všech komodit kromě spotřební daně z piva. Nejvíce pokleslo inkaso spotřební daně z minerálních olejů (-9,6 %, -2,2 mld. ), což je způsobeno prodloužením platnosti snížené sazby daně z motorové nafty a inkaso spotřební daně z tabákových výrobků (-4,8 %, -0,8 mld. ), kde se projevuje přesun preferencí spotřebitelů k alternativním tabákovým výrobkům. V případě inkasa spotřební daně z lihu a vína je důvodem pravděpodobné omezení výdajů domácností na zbytné komodity v důsledku poklesu reálných příjmů, u energetických daní snaha o úspory vlivem vysokých cen energií.

Příjmy státního rozpočtu navyšuje v tomto roce také odvod z nadměrných příjmů. Do příjmů státního rozpočtu bylo dosud převedeno 8,5 mld. .

Příjmy státního rozpočtu za leden až duben

Graf - Graf - Příjmy státního rozpočtu k 30. dubnu 2023 - Skutečnost
skutečnost (mld. )
DPHSDDPPODPFOMimořádné daněPojistnéEU/FMOstatní
2022 108,63 46,91 31,01 28,74 0 202,31 39,78 21,91
2023 117,47 43,42 37,62 37,95 8,52 222,45 41,48 24,97

Graf - Graf - Příjmy státního rozpočtu k 30. dubnu 2023 - Plnění
procento plnění (% rozpočtu po změnách)
DPHSDDPPODPFOMimořádné daněPojistnéEU/FMOstatní
2022 33,3 28,9 25,4 26,5 0 32,3 20,6 29,5
2023 30,8 27,6 23,9 28,2 8,5 32,3 27,2 14,7

DPH - daň z přidané hodnoty
SD - spotřební daně z minerálních olejů, tabákových výrobků včetně surového tabáku a zahřívaných tabákových výrobků, piva, vína a meziproduktů, lihu a také včetně tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny
DPPO - daně z příjmů právnických osob z přiznání a vybíraná srážkou
DPFO - daně z příjmů fyzických osob zahrnující daň ze závislé činnosti, z přiznání a vybíranou srážkou
Mimořádné daně - daň z neočekávaných zisků (windfall tax) a odvod z nadměrných příjmů;
Pojistné - pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti. Nezahrnuje pojistné na veřejné zdravotní pojištění odváděné zdravotním pojišťovnám
EU/FM - příjmy z Evropské unie a finančních mechanismů, které představují již proplacený podíl EU/FM na financování společných programů s ČR
Ostatní - dopočet do celku daňových i ostatních příjmů nedaňové povahy.

Výdaje státního rozpočtu:

Celkové výdaje meziročně vzrostly o 154,5 mld. (+26,7 %). Pro jejich tempo byl určující vývoj běžných výdajů (+23,7 %, +130,4 mld. ) navýšených realizací opatření zaměřených na řešení vysokých cen energií, výplatou sociálních dávek, zejména důchodů a obsluhou státního dluhu. Dočasně k růstu přispělo i rychlejší předfinancování sociálních služeb a vysokých škol. Kapitálové výdaje (+84,6 %, +24,2 mld. ) zvýšily především z transfery státním fondům.

Na objemově nejvýznamnějších sociální dávkách (+17,3 %, +42,6 mld. ) se nejvíce podílely výplaty důchodů (+19,9 %, +37,6 mld. ). Do jejich výše se kromě loňských mimořádných navýšení promítá letošní řádná valorizace o 4,7 % a příspěvek 500 měsíčně za vychované dítě. Z ostatních dávek se nejvíce zvýšil příspěvek na bydlení (+2,8 mld. ) posílený počtem žádostí v době vysokých cen energií, dávky pomoci v hmotné nouzi (+1,0 mld. ) v souvislosti s výplatou humanitární dávky a přídavek na dítě (+0,9 mld. ) vyšší ve vazbě na růst životního minima. Vyplacené dávky nemocenského pojištění naopak klesly o 1,0 mld. .

Výrazněji vzrostly i běžné transfery podnikatelům (+180,2 %, +33,6 mld. ) ovlivněné kompenzacemi za dodávku elektřiny a plynu zákazníkům a na ztráty z důvodu zastropování jejich cen (27,2 mld. ), dotacemi provozovateli přenosové soustavy (5,2 mld. ) a výplatou pomoci firmám v energeticky náročných odvětvích (4,5 mld. ). Naopak o 1,7 mld. klesly výdaje státu na řešení dopadů epidemie covidu-19.

Neinvestiční transfery územním rozpočtům meziročně vzrostly o 19,0 mld. (+24,4 %). Jejich součástí jsou především prostředky na platy pedagogických a nepedagogických pracovníků na základních a středních školách (+4,9 mld. ). Pro jejich růst je určující navýšení objemu prostředků na platy pedagogických pracovníků o 4 %. Za vysokým tempem stálo především předfinancování podpory sociálních služeb (+9,3 mld. ) na úrovni téměř 60 % rozpočtu. Transfery navyšovala také realizace projektů Operačního programu Jan Amos Komenský (+2,8 mld. ), kompenzační příspěvek na nouzové ubytování osob z Ukrajiny (+2,7 mld. ) a výdaje na prezidentské volby (+0,6 mld. ).

Vyšší běžné transfery příspěvkovým a podobným organizacím (+22,5 %, +7,9 mld. ) ovlivnilo meziročně rychlejší financování činnosti vysokých škol (+3,5 mld. ). Růst výdajů o 1,3 mld. zapříčinilo uvolnění prostředků na projekty výzkumu, vývoje a inovací realizované prostřednictvím vysokých škol a veřejných výzkumných institucí. Vzrostly i příspěvky pro přímo řízené organizace Ministerstva obrany (+1,1 mld. ), Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (+1,0 mld. ) a Ministerstva kultury (+0,9 mld. ).

Obsluha státního dluhu představovala pro státní rozpočet výdaj v objemu 23,1 mld. (+13,9 mld. ). Meziroční nárůst o více než dvojnásobek souvisel především s lednovou výplatou úrokových výnosů plynoucích zejména z protiinflačních státních dluhopisů, jejichž emise byla pozastavena na konci roku 2021.

Zákonem upravené zvýšení měsíčních plateb veřejného zdravotního pojištění za tzv. státní pojištěnce na 1 900 by mělo vést k posílení zdravotního systému ze strany státu o dalších 12,4 mld. (+9,6 %). Dosavadní objem vyplacených prostředků dosáhl prozatím nižší úrovně než loni (-0,9 %) z důvodu změny legislativy v průběhu roku 2022.

Nižší průběh čerpání běžných výdajů lze zatím pozorovat u transferů Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu (-4,3 mld. ). Pokles plně kompenzoval růst dotací Státnímu fondu dopravní infrastruktury (+6,5 mld. ) a Státnímu fondu kinematografie (+1,4 mld. ).

Kapitálové výdaje (+84,6 %, +24,2 mld. ) byly navýšeny v prvé řadě transfery státním fondům, které zatím tvoří přes 56 % podpory investic vyplacené ze státního rozpočtu. Na financování dopravní infrastruktury směřovalo 18,9 mld. (+13,9 mld. ) a zajištění realizace programu Nová zelená úsporám v rámci Národního plánu obnovy 8,9 mld. (+4,6 mld. .

Výdaje státního rozpočtu za leden až duben

Graf - Graf - Výdaje státního rozpočtu k 30. dubnu 2023 - Skutečnost
skutečnost (mld. )
PlatyNT SSNT VRÚÚNT ÚSCNT POSoc. dávkyJiné NVInvestice
2022 35,79 24,58 66,62 78,03 35,03 245,82 64,96 28,57
2023 39,86 61,18 69,41 97,04 42,91 288,47 82,3 52,73

Graf - Graf - Výdaje státního rozpočtu k 30. dubnu 2023 - Plnění
procento plnění (% rozpočtu po změnách)
PlatyNT SSNT VRÚÚNT ÚSCNT POSoc. dávkyJiné NVInvestice
2022 23,4 31,4 39,4 33,5 41,5 33,1 28,3 14
2023 24,2 62,4 34,9 38,3 48,5 33,7 22,4 25,3

Platy - platy a související výdaje vyplácené na úrovni organizačních složek státu (tj. bez platů vyplácených ve školství, zdravotnictví, příspěvkových organizacích)
NT SS - neinvestiční transfery soukromoprávním subjektům směřované podnikatelským subjektům a neziskovým a podobným organizacím (např. spolkům, fundacím, ústavům, obecně prospěšným společnostem, církvím, politickým stranám a hnutím)
NT VRÚÚ - neinvestiční transfery veřejným rozpočtům ústřední úrovně, které zahrnují především odvod veřejného zdravotního pojištění za státní pojištěnce a transfery státním fondům
NT ÚSC - neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně představují z velké části dotace na platy v regionálním školství, transfery podle zákona o sociálních službách a příspěvěk na výkon státní správy.
NT PO - neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím představují zejména příspěvky na činnost zřízeným příspěvkovým organizacím, ale i dotace vysokým školám a veřejným výzkumným institucím
Sociální dávky - zejména výdaje na starobní, invalidní, vdovské, vdovecké a sirotčí důchody, ale i vyplacené dávky nemocenského pojištění, státní sociální podpory, pěstounské péče, pomoci v hmotné nouzi, dávky pro příslušníky ozbrojených sil při skončení služebního poměru či osoby se zdravotním postižením
Jiné NV - ostatní neinvestiční výdaje (dopočet do celku), které zahrnují především běžné provozní výdaje, výdaje na obsluhu státního dluhu, odvody do rozpočtu Evropské unie, kompenzace dopravcům za slevy nařízené státem apod.
Investice - kapitálové výdaje realizované organizačními složkami státu v podobě přímých investic nebo transferů zejména státním fondům, municipalitám, podnikatelským subjektům, příspěvkovým a neziskovým organizacím, vysokým školám či veřejným výzkumným institucím.

Dokumenty ke stažení

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Okomentovat na facebooku






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688