Daň z příjmů fyzických osob za rok 2023 v roce 2024

Přiznání k dani z příjmů fyzických osob podávají především živnostníci / OSVČ, ale v některých případech také zaměstnanci (např. pokud jsou zaměstnaní u více zaměstnavatelů současně)..

Daňové přiznání za rok 2023 podrobně >>


Termín pro podání přiznání k dani z příjmů fyzických osob za rok 2023:


  • do 2. dubna 2024 - fyzické podání
  • do 2. května 2024 - elektronické podání
  • do 1. července 2024, pokud přiznání zpracovává daňový poradce nebo má fyzická osoba povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem

Společnost

Počet produktů
Mzdy
Účetnictví online
Data v cloudu
3
Ano
Ano
Ano
1
Ne
Ano
Ano
3
Ano
Ano
Ano

 

Přiznání k dani z příjmů fyzických osob za rok 2023 formuláře

Daňové přiznání lze podat pomocí elektronického podání (EPO) nebo fyzicky vyplněním tiskopisu. V rámci elektronického podání nebo pomocí xls šablony probíhají křížové kontroly vyplnění přiznání a automatické doplnění některých konstant (částky slevy na poplatníka apod.).

Daňové přiznání k dani z příjmů FO -  Pdf, EPO >

Formuláře k dani z příjmů FO (vše) -  Pdf, EPO >



Daňová přiznání interaktivní xls šablony:


Šablony formulářů do určité hranice fungují bez omezení a zdarma, když je nastavená hranice překročena, šablona vyzve k zakoupení plné verze.  


Přiznání k dani z příjmů FO za 2023 - uplatňující náklady paušálem

xls šablona paušální výdaje

Přiznání k dani z příjmů FO za 2023 - pouze příjmy ze závislé činnosti (zaměstnání)

xls šablona jen zaměstnání 

Přiznání k dani z příjmů FO za 2023 - základní verze bez přehledů a bez závěrky

xls šablona bez přehledů

Přiznání k dani z příjmů FO za 2023 - přehledy pro sociální správu a zdravotní pojišťovnu včetně účetní závěrky

xls šablona podvojné účetnictví

 



Kalkulačka daně z příjmů fyzických osob

Kalkulačka z příjmu za 2023


Kdo má povinnost podat daňové přiznání

Povinnost podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob má každý, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob:

  • přesáhly 15.000 Kč, pokud se nejedná o příjmy osvobozené od daně nebo o příjmy daněné srážkovou daní (daň je vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně).
  • nepřesáhly 15.000 Kč, ale vykazuje daňovou ztrátu. 

Daňové přiznání je dále povinna podat fyzická osoba:

  • uvedená v § 2 odst. 3 zákona, který uplatňuje slevu na dani podle § 35ba odst. 1 písm. b) až e) a g) zákona, nebo daňové zvýhodnění anebo nezdanitelnou část základu daně.
  • které byly vyplaceny nebo která jinak obdržela příjmy ze závislé činnosti za uplynulá léta, které se nepovažovaly za její příjmy ve zdaňovacím období, kdy byly zúčtovány plátcem daně v její prospěch.
  • s příjmy ze závislé činnosti, která uplatňuje pro snížení základu daně hodnotu bezúplatného plnění (darů) poskytnutých do zahraničí za podmínek uvedených v § 15 odst. 1 zákona.
  • která měla v roce 2023 příjmy ze závislé činnosti ze zdrojů na území České republiky od více plátců současně, z nichž byla sražena záloha na daň. V daňovém přiznání se uvedou veškeré příjmy, které jsou předmětem daně, kromě příjmů od daně osvobozených a příjmů, z nichž je daň vybírána zvláštní sazbou daně, pokud se nevyužije postup podle § 36.
  • u které se daň zvyšuje o solidární zvýšení.

Daňové přiznání není povinna podat:

     
  • OSVČ, která byla celý rok 2023 přihlášená k paušální dani a i po celou dobu splňuje podmínky paušální daně
  • fyzická osoba, která měla v roce 2023 příjmy ze zaměstnání pouze od jednoho a nebo postupně od více zaměstnavatelů včetně doplatků mezd od těchto zaměstnavatelů, pokud u všech podepsala Prohlášení k dani za rok 2023, a pokud nemá jiné příjmy vyšší než 6.000 Kč (kromě příjmů od daně osvobozených a příjmů, z nichž je vybírána daň srážkou).
  • fyzická osoba s příjmy ze zaměstnání (závislé činnosti) ze zahraničí, které jsou podle § 38f vyjmuty ze zdanění.


Daňové zvýhodnění je možné uplatnit formou slevy na dani, daňového bonusu nebo kombinace slevy na dani a daňového bonusu. Za rok 2023 bylo možno uplatnit tyto slevy:

Slevy na dani pro poplatníky daně z příjmů FO 2023

sleva
 ročně  v Kč
měsíčně v Kč
 sleva na poplatníka
  30.840   2.570                 
 sleva na studenta denního studia   4.020
  335 
 sleva na první dítě   15.204   1.267
 sleva na druhé dítě   22.320   1.860 
 sleva na třetí a další dítě
  27.840   2.320
 sleva na invaliditu 1. a 2. stupně   2.520   210
 sleva na invaliditu 3. stupně   5.040   420
 slevu na držitele průkazu ZTP/P   16.140   1.345
  sleva na manžela/ku
 (s příjmem nižším 68.000 Kč ročně)
  24.840
  2.070
  sleva na manžela ZTP/P
 (s příjmem nižším 68.000 Kč ročně)
  49.680
  4.140
 sleva za umístění dítěte (školkovné)

výše výdajů prokazatelně
vynaložených na umístění
max. 17.300 Kč/dítě

-

 

Slevy na dani pro rok 2024

V roce 2024 jsou tyto slevy na dani:

Slevy na dani pro poplatníky daně z příjmů FO 2024

sleva
 ročně  v Kč
měsíčně v Kč
 sleva na poplatníka
  30.840   2.570
 sleva na první dítě   15.204   1.267
 sleva na druhé dítě   22.320   1.860 
 sleva na třetí a další dítě
  27.840   2.320
 sleva na invaliditu 1. a 2. stupně   2.520   210
 sleva na invaliditu 3. stupně   5.040   420
 slevu na držitele průkazu ZTP/P   16.140   1.345
  sleva na manžela/ku pečující o dítě do 3 let
 (s příjmem nižším 68.000 Kč ročně)
  24.840
  2.070
  sleva na manžela ZTP/P pečující o dítě do 3 let (s příjmem nižším 68.000 Kč ročně)   49.680
  4.140


Vývoj slev na dani


Daňové slevy na děti 2023  a 2024

Sleva na dítě 2023

Sleva v Kč
Základní sleva na dítě Dítě ZTP/P
ročně měsíčně ročně měsíčně
na jedno dítě 15.204 1.267 30.408 2.534
na druhé dítě 22.320 1.860 44.640 3.720
na třetí a každé další dítě 27.840 2.320 55.680 4.640

 


Sleva na dítě 2024 

Sleva v Kč
Základní sleva na dítě Dítě ZTP/P
ročně měsíčně ročně měsíčně
na jedno dítě 15.204 1.267 30.408 2.534
na druhé dítě 22.320 1.860 44.640 3.720
na třetí a každé další dítě 27.840 2.320 55.680 4.640



Sazba daně v roce 2023

V roce 2023 se pro příjmy

  • do výše 1.935.552 Kč (48násobek průměrné mzdy ) používá sazba 15%
  • pro příjmy nad tuto hranici sazba 23%.

Základem daně v roce 2023 je hrubá mzda. 



Splatnost daně a podání daňového přiznání k dani z příjmů FO za rok 2023

Termín pro podání přiznání k dani z příjmů fyzických osob za rok 2023 je třeba podat

  • fyzicky do 2. dubna 2024
  • elektronicky do 2. května 2024
  • do 1. července 2024, pokud přiznání zpracovává daňový poradce nebo má fyzická osoba povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem

     

Ve stejné lhůtě je potřeba zaplatit daň, daň by měla být k tomu datu připsaná na účet finančního úřadu.

Pokud poplatník zemře před podáním daňového přiznání, osoba spravující pozůstalost musí podat daňové přiznání do 3 měsíců ode dne jeho smrti.


Zákon, kterým se řídí daň z příjmů fyzických osob

 


Kurzy a školení - daně a účetnictví

 Datum   Název kurzuTypMístoPořádá
 15.10.   Technické zhodnocení a opravy – účetní a daňový pohled  K Praha VOX
 16.10.   Excel pro účetní prakticky – prohloubení znalostí, předcházení a řešení …  E Online VOX
 17.10.   ÚČETNICTVÍ (PODVOJNÉ) - rekvalifikační kurz akreditovaný MŠMT ve 23 městech …  K Mladá Boleslav Orange Academy
 20.10.   Základy DPH se zaměřením na obchodování se zbožím mezi členskými …  K Praha VOX
 20.10.   Cestovní náhrady v širších právních souvislostech – aktuálně a změny …  K Praha VOX
 20.10.   Účetní a daňové aktuality očima daňové poradkyně – speciálka  K Praha VOX
 20.10.   Cestovní náhrady v širších právních souvislostech – aktuálně a změny …  W Online VOX
 21.10.   Mzdové účetnictví pro personalisty (dvoudenní)  K Praha VOX
 21.10.   Mzdové účetnictví pro personalisty (dvoudenní)  K Praha VOX
 21.10.   Mzdové účetnictví pro personalisty (dvoudenní)  W Online VOX
typy: K - Kurz, W - Webinář, E – E-learning, Knf - Konference   
Seznam všech kurzů


Daně - zpravodajství

Další zprávy k tématu "Daň z příjmů fyzických osob za rok 2023 v roce 2024 - daňové přiznání FO, termíny, sazby, slevy, nezdanitelné části"



Daňové přiznání fyzických osob - otázky a odpovědi

  • Dokdy podat daňové přiznání za 2025 k dani z příjmu fyzických osob?

    Daňové přiznání je třeba podat do středy 1. dubna 2026, pokud podáváte v listinné podobě, do pondělí 4. května 2026, pokud podáváte elektronické podání, do středy 1. července 2026, pokud přiznání zpracovává daňový poradce nebo má fyzická osoba povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem.

  • Dokdy zaplatit daň z příjmu za 2025 u fyzických osob?

    Daň je třeba zaplatit do stejných termínů, jako je termín podání přiznání, tedy pokud podáváte v listinné podobě, do pondělí 4. května 2026, pokud podáváte elektronické podání, do středy 1. července 2026, pokud přiznání zpracovává daňový poradce nebo má fyzická osoba povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem. Kalkulačku pro OSVČ naleznete na našich stránkách zde: kalkulačka.


X 
?

Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2026

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.