Každá třetí firma v Česku má cizojazyčný web
18. ledna 2024
Stále více firem v Česku využívá moderní informační a komunikační technologie. Ve většině ukazatelů však zaostáváme za ostatními členskými státy Evropské unie. V některých oblastech, zejména v e- commerce , byly tuzemské podniky v rámci EU27 nadprůměrné.
Podíl zaměstnanců, kteří v práci používají internet, rok od roku narůstá a z a posledních deset let se zvýšil téměř o polovinu. Přesto měly v roce 2023 tuzemské podniky, ve srovnání s většinou zemí EU27, pátý nejnižší podíl zaměstnanců (54 %) s přístupem na internet k pracovním účelům. V EU27 to bylo průměrně 61 % zaměstnanců, nejvíce ve Finsku (85 %) a ve Švédsku (87 %). Příčinou tohoto rozdílu je odlišná velikostní a odvětvová skladba podniků v Česku s výraznou převahou malých firem do 50 zaměstnanců a průmyslových výrobců.
Profil na alespoň jednom typu sociálních médií mělo v roce 2023 v Česku 53 % podniků s 10 a více zaměstnanci. I když se jejich podíl od roku 2013 více než ztrojnásobil, stále výrazně zaostáváme za většinou zemí evropské sedmadvacítky, kde sociální média používalo v průměru 61 % podniků. Nejčastěji to byly firmy na Maltě (87 %) a v severských státech (přes 80 %).
Více než polovina tuzemských podniků měla v roce 2023 zároveň profil na sociálních médiích i vlastní webové stránky. Velkých firem, splňujících toto kritérium, bylo dokonce více než 84 %, středně velkých 63 %. Třetina tuzemských podniků disponovala v roce 2023 weby v cizojazyčné verzi, 14 % alespoň ve dvou cizích jazycích. Z cizojazyčných verzí výrazně převažovala angličtina (29 % podniků), s velkým odstupem následovala němčina (12 % podniků).
Stroje, programy a systémy umělé inteligence používalo v roce 2023 v Česku pouze 6 % podniků s více než 10 zaměstnanci, a tuzemské firmy se tak nacházely pod průměrem zemí EU27, který činil 8 %. Umělou inteligenci využívaly v EU27 nejčastěji podniky v Dánsku a Finsku (shodně 15 %), nejméně v Rumunsku (2 %). Technologie AI si napříč evropskými státy osvojily především velké podniky s více než 250 zaměstnanci, v Česku je používalo 28 % velkých firem. V průměru EU27 se jednalo o 30 % velkých podniků, přičemž ve Slovinsku a Finsku to bylo dokonce 53 %.
Během roku 2022 uskutečnila elektronický prodej čtvrtina podniků v Česku. V rámci EU27 elektronicky prodávala ve stejném roce průměrně pětina podniků, nejčastěji firmy v Dánsku a ve Švédsku (více než 35 %). Obrat z elektronického obchodování v Česku představoval v roce 2022 přes 31 % veškerých podnikových příjmů a byl nejvyšší ze všech zemí Evropské unie. Tržby podniků z elektronických prodejů dosáhly v průměru EU27 ve stejném roce úrovně 18 % jejich celkových tržeb.
Podrobné informace, včetně mezinárodního srovnání se zeměmi evropské sedmadvacítky, přináší nová publikace Využívání ICT v podnikatelském sektoru - 2023 , dostupná na webu ČSÚ.
Kontakt:
Jan Cieslar
tiskový mluvčí ČSÚ
T 274 052 017 | M 604 149 190
E jan.cieslar@czso.cz | X @ statistickyurad
Přílohy
-
⇩ csu_a240118_kazda_treti_firma_v_cesku_ma_cizojazycny_web.docx
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz