mzv.cz (MZv ČR)
Makroekonomika  |  16.08.2023 20:53:33

Estonsko - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024

Estonsko se snaží využívat svou výhodnou polohu mezi severskými státy, EU a státy SNS, disponuje navíc hlubokým nezamrzajícím přístavem pro lodní dopravu. Jednou z hlavních výzev, kterým estonský dopravní průmysl čelí, je potřeba zlepšení infrastruktury a modernizace dopravní sítě. Ta se týká také silnic, železnic a přístavů, aby bylo možné uspokojit rostoucí poptávku a podpořit rozvoj nových průmyslových odvětví. Další výzvou je snížení emisí uhlíku a zvýšení udržitelnost dopravy, což vyžaduje značné investice do nových technologií a infrastruktury. Nadále pokračují plány na výstavbu vysokorychlostní železniční tratě Rail Baltica či dálnice Via Baltica.

V oblasti dopravního průmyslu a infrastruktury plánuje Estonsko v následujících deseti letech rozsáhlé investice. Estonská vláda v roce 2021 schválila Plán rozvoje dopravy a mobility pro roky 20212035 s cílem snížit klimatickou a infrastrukturní zátěž způsobenou individuální dopravou. Prostředky ve výši přibližně sto milionů eur pro modernizaci infrastrukturní sítě jsou alokovány také skrze Plán obnovy financovaný z Nástroje pro oživení a odolnost (RRF).

Mezi probíhající a plánované projekty v estonském dopravním průmyslu patří:

Veřejná doprava : S cílem omezit využívání osobních automobilů pro dojíždění do práce či škol chce Estonsko podpořit vznik intermodálních dopravních uzlů, které kombinují více druhů dopravy, jako jsou autobusy, tramvaje a jízdní kola, na jednom místě. Pokračuje také projekt na nákup autobusů na elektřinu, bioplyn a jiné pohony s nulovými emisemi (od srpna 2021 musí být alespoň 31 % autobusů nakupovaných skrze veřejné zakázky „zelených“). První elektrobusy byly v Tallinnu uvedeny do provozu v roce 2019 a předpokládá se, že projekt bude dokončen do roku 2025. V osobní dopravě dojde ke zvýšení využívání veřejné dopravy a aktivních způsobů dopravy (chůze, cyklistika atd.) a využití mikromobility (např. elektrokoloběžky, monocykly). Na jaře 2023 byla zahájena stavba nové tramvajové linky v rámci hlavního města, která by měla připojit oblast starého přístavu k veřejné dopravě. Nová tramvajová trať bude v provozu od podzimu roku 2024. Po dokončení tramvajové linky ze stanice Üllemiste na letiště se zvažuje výstavba nového tramvajového depa.

V oblasti železniční dopravy Estonsko 1. února 2022 schválilo plán rozvoje železnic do roku 2028, který počítá s investicemi v hodnotě téměř 900 milionů eur do elektrifikace stávající železnice a zvýšení rychlosti na 160 km/h ve směru na města Tartu, Narva, Viljandi a Haapsalu. Podle plánu rozvoje železnic budou železnice patřící společnosti Eesti Raudtee do roku 2028 plně elektrifikovány. Na úsecích Tallinn-Tapa, Tapa-Narva, Tapa-Tartu a Tartu-Valga bude rovněž vybudován nový systém řízení dopravy, aby vlaky mohly těmito úseky projíždět vyšší rychlostí.

V roce 2022 počet pasažéru vzrostl o více než milion oproti roku předchozímu. Estonský železniční systém proto postupně prochází rozsáhlou modernizací vozového parku, včetně lokomotiv, osobních vlaků a nákladních vozů. Jedním z českých úspěchů na tomto poli byl podpis smlouvy mezi státním dopravcem a českým výrobcem o dodávce deseti elektrických souprav do Estonska. Pro tyto vlaky musí být rovněž vybudována infrastruktura. Dodatečných 10 elektrických vlaků se nevejde do depa Elron Pääsküla, a proto musí být pro tento účel postaveno nové depo.

Estonský železniční systém také prochází významnou digitalizací, jejímž cílem je zlepšit bezpečnost, efektivitu a služby zákazníkům. To zahrnuje zavádění nových digitálních technologií pro řízení vlaků, údržbu tratí a informace pro cestující, jakož i integraci těchto systémů s dalšími dopravními sítěmi.

Kromě obnovy stávajících železnic plán rozvoje železnic počítá s výstavbou i nových železnic. Estonsko rozvíjí projekt Rail Baltica , aby získalo rychlé spojení do Pärnu, Rigy a odtud do Evropy. Rail Baltica vybuduje v Estonsku 14 zastávek, které v budoucnu zajistí kromě vysokorychlostního spojení mezi Tallinnem, Pärnu a Rigou také místní dopravu. Začátkem roku 2023 společnost Rail Baltic Estonia (RBE) oznámila, že výstavba hlavní trasy Rail Baltica by mohla začít v tomtéž roce na podzim v okrese Harju.

V dubnu 2021 podepsaly estonská a finská vláda memorandum o porozumění o spolupráci mezi oběma zeměmi v odvětví dopravy. Účelem memoranda je výměna informací za účelem podpory rozsáhlých dopravních projektů, jako je např. tunel Helsinky – Tallinn či železnice Rail Baltica. Výstavba podmořského tunelu zůstává jednou z možností rozvoje estonsko-finského spojení, v příštích letech se ale neočekává žádný zásadní vývoj. Uplatnění ale naleznou firmy specializující se na studie dopadů na životní prostředí, geologii, průzkum mořského dna atd.

V oblasti silniční dopravy patří nejvýznamnější projekty výše zmíněná Via Baltica, příprava projektu je ale spíše pomalá. Rychleji pokračuje výstavba čtyřproudé dálnice mezi dvěma největšími estonskými městy Tallinnem a Tartu. České společnosti s odbornými znalostmi v oblasti silničního stavitelství, stavebního inženýrství a řízení dopravy mohou poskytnout cenné produkty a služby na podporu těchto projektů.

Osobní automobily a jiná motorová vozidla konstruovaná především pro přepravu osob včetně osobních dodávkových automobilů a závodních automobilů patří dlouhodobě k hlavním položkám českého vývozu do Estonska. Během roku 2022 byly do Estonska vyvezeny automobily za téměř 2,8 miliardy . Vývoz motorových vozidel pro dopravu deseti nebo více osob přinesl dalších 300 milionů .

Příležitosti proto v Estonsku naleznou dodavatelé řešení šetrných k životnímu prostředí a elektromobility, výrobci kolejové techniky, zabezpečení kolejové dopravy, signalizačních a komunikačních systémů pro železnice, ale také mnohé další. Mimo přímé účasti v projektech otevřených zahraničním účastníkům se české firmy mohou ve všech oblastech podílet jako subdodavatelé, kontraktoři či konzultanti.

Estonsko, počet obyvatel, HDP, inflace, nezaměstnanost, export, import a obchodní bilance, dluh. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024, souhrnná teritoriální informace.

Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688