Estonsko - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
V oblasti dopravního průmyslu a infrastruktury plánuje Estonsko v následujících deseti letech rozsáhlé investice. Estonská vláda v roce 2021 schválila Plán rozvoje dopravy a mobility pro roky 2021–2035 s cílem snížit klimatickou a infrastrukturní zátěž způsobenou individuální dopravou. Prostředky ve výši přibližně sto milionů eur pro modernizaci infrastrukturní sítě jsou alokovány také skrze Plán obnovy financovaný z Nástroje pro oživení a odolnost (RRF).
Mezi probíhající a plánované projekty v estonském dopravním průmyslu patří:
- Rail Baltica: Cílem projektu je napojit Estonsko, Lotyšsko a Litvu na širší evropskou železniční síť.
- Via Baltica: Dálniční projekt, jehož cílem je zlepšit spojení a zkrátit dobu cestování mezi Estonskem, Lotyšskem a Polskem.
- Rozšíření tallinnského přístavu: Projekt rozšíření a modernizace tallinnského přístavu, který je hlavním uzlem nákladní a osobní dopravy v regionu.
- Modernizace silnic a železnic: Pokračující úsilí o modernizaci silnic a železnic v celém Estonsku s cílem podpořit hospodářský růst a zlepšit propojení.
Veřejná doprava : S cílem omezit využívání osobních automobilů pro dojíždění do práce či škol chce Estonsko podpořit vznik intermodálních dopravních uzlů, které kombinují více druhů dopravy, jako jsou autobusy, tramvaje a jízdní kola, na jednom místě. Pokračuje také projekt na nákup autobusů na elektřinu, bioplyn a jiné pohony s nulovými emisemi (od srpna 2021 musí být alespoň 31 % autobusů nakupovaných skrze veřejné zakázky „zelených“). První elektrobusy byly v Tallinnu uvedeny do provozu v roce 2019 a předpokládá se, že projekt bude dokončen do roku 2025. V osobní dopravě dojde ke zvýšení využívání veřejné dopravy a aktivních způsobů dopravy (chůze, cyklistika atd.) a využití mikromobility (např. elektrokoloběžky, monocykly). Na jaře 2023 byla zahájena stavba nové tramvajové linky v rámci hlavního města, která by měla připojit oblast starého přístavu k veřejné dopravě. Nová tramvajová trať bude v provozu od podzimu roku 2024. Po dokončení tramvajové linky ze stanice Üllemiste na letiště se zvažuje výstavba nového tramvajového depa.
V oblasti železniční dopravy Estonsko 1. února 2022 schválilo plán rozvoje železnic do roku 2028, který počítá s investicemi v hodnotě téměř 900 milionů eur do elektrifikace stávající železnice a zvýšení rychlosti na 160 km/h ve směru na města Tartu, Narva, Viljandi a Haapsalu. Podle plánu rozvoje železnic budou železnice patřící společnosti Eesti Raudtee do roku 2028 plně elektrifikovány. Na úsecích Tallinn-Tapa, Tapa-Narva, Tapa-Tartu a Tartu-Valga bude rovněž vybudován nový systém řízení dopravy, aby vlaky mohly těmito úseky projíždět vyšší rychlostí.
V roce 2022 počet pasažéru vzrostl o více než milion oproti roku předchozímu. Estonský železniční systém proto postupně prochází rozsáhlou modernizací vozového parku, včetně lokomotiv, osobních vlaků a nákladních vozů. Jedním z českých úspěchů na tomto poli byl podpis smlouvy mezi státním dopravcem a českým výrobcem o dodávce deseti elektrických souprav do Estonska. Pro tyto vlaky musí být rovněž vybudována infrastruktura. Dodatečných 10 elektrických vlaků se nevejde do depa Elron Pääsküla, a proto musí být pro tento účel postaveno nové depo.
Estonský železniční systém také prochází významnou digitalizací, jejímž cílem je zlepšit bezpečnost, efektivitu a služby zákazníkům. To zahrnuje zavádění nových digitálních technologií pro řízení vlaků, údržbu tratí a informace pro cestující, jakož i integraci těchto systémů s dalšími dopravními sítěmi.
Kromě obnovy stávajících železnic plán rozvoje železnic počítá s výstavbou i nových železnic. Estonsko rozvíjí projekt Rail Baltica , aby získalo rychlé spojení do Pärnu, Rigy a odtud do Evropy. Rail Baltica vybuduje v Estonsku 14 zastávek, které v budoucnu zajistí kromě vysokorychlostního spojení mezi Tallinnem, Pärnu a Rigou také místní dopravu. Začátkem roku 2023 společnost Rail Baltic Estonia (RBE) oznámila, že výstavba hlavní trasy Rail Baltica by mohla začít v tomtéž roce na podzim v okrese Harju.
V dubnu 2021 podepsaly estonská a finská vláda memorandum o porozumění o spolupráci mezi oběma zeměmi v odvětví dopravy. Účelem memoranda je výměna informací za účelem podpory rozsáhlých dopravních projektů, jako je např. tunel Helsinky – Tallinn či železnice Rail Baltica. Výstavba podmořského tunelu zůstává jednou z možností rozvoje estonsko-finského spojení, v příštích letech se ale neočekává žádný zásadní vývoj. Uplatnění ale naleznou firmy specializující se na studie dopadů na životní prostředí, geologii, průzkum mořského dna atd.
V oblasti silniční dopravy patří nejvýznamnější projekty výše zmíněná Via Baltica, příprava projektu je ale spíše pomalá. Rychleji pokračuje výstavba čtyřproudé dálnice mezi dvěma největšími estonskými městy Tallinnem a Tartu. České společnosti s odbornými znalostmi v oblasti silničního stavitelství, stavebního inženýrství a řízení dopravy mohou poskytnout cenné produkty a služby na podporu těchto projektů.
Osobní automobily a jiná motorová vozidla konstruovaná především pro přepravu osob včetně osobních dodávkových automobilů a závodních automobilů patří dlouhodobě k hlavním položkám českého vývozu do Estonska. Během roku 2022 byly do Estonska vyvezeny automobily za téměř 2,8 miliardy Kč. Vývoz motorových vozidel pro dopravu deseti nebo více osob přinesl dalších 300 milionů Kč.
Příležitosti proto v Estonsku naleznou dodavatelé řešení šetrných k životnímu prostředí a elektromobility, výrobci kolejové techniky, zabezpečení kolejové dopravy, signalizačních a komunikačních systémů pro železnice, ale také mnohé další. Mimo přímé účasti v projektech otevřených zahraničním účastníkům se české firmy mohou ve všech oblastech podílet jako subdodavatelé, kontraktoři či konzultanti.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz