Patria (Patria Finance)
Makroekonomika  |  26.04.2021 16:03:14

Před covid se bude autoprůmysl vracet ještě dva tři roky, říká Martin Jahn v MakroMixéru. Jak vidí elektromobilitu, carsharing nebo českou ekonomiku?


Tři palčivá ekonomická témata, jeden exkluzívní host a jeho pohled tentokrát na automobilový sektor před covidem a po něm, elektromobilitu nebo carsharing a budoucnost výroby i prodeje aut. O penězích, byznyse, ekonomice a trzích s nadhledem a chytrými hosty. Přinášíme vám čtvrtý díl podcastu Jana Bureše, hlavního ekonoma Patria Finance a Roberta Břešťana, šéfredaktora Hlidacipes.org s jejich hostem. Tím je tentokrát člen představenstva Škoda Auto, bývalý manažer Volkswagenu či vicepremiér ČR pro ekonomiku Martin Jahn. Výstupy z podcastů naleznete na Patria.cz a Hlidacipes.org a samotné podcasty ve službách Spotify, Apple Music, Google Podcast či SoundCloud (nejprve na SoundCloud, následně postupně na dalších službách). Podcast MakroMixér pravidelně vybírá tři důležitá ekonomická témata, ve druhé části vyzpovídá zajímavé a chytré hosty. Zaposlouchejte se!

MakroMixér Jana Bureše a Roberta Břešťana · MakroMixér Jana Bureše a Roberta Břešťana s Martinem Jahnem 04/2021

Tři aktuální témata podle Jana Bureše? Vývoj v automobilovém sektoru, kde proti překvapivě silné poptávce stojí aktuálně slabá výroba. Nedostatek lidí nejen v tomto sektoru a vstupující e-commerce do dalších a dalších online prodejem dosud „nezatížených“ odvětví.

automotive

Obor automotive v posledních týdnech a měsících provází souběh silných zakázek, s ohledem na covid až překvapivě, na druhé straně ale slabé výroby. Nálada v průmyslu je v Česku na tříletém maximu, v Německu dokonce nejvýše historicky, na druhé straně automotive zápasí s výpadky subdodávek i nedostatkem pracovních sil. Třetím tématem je podle Jana Bureše e-commerce a to i v sektorem dříve zapovězených, jako je právě také automotive. Podle nové studie McKenzie si až 50 zákazníků automobilek umí představit koupi automobilu online cestou… Stane se i automotive oblastí, kde se e-commerce zabydlí a ze které už online zákazníci neodejdou podobně, jako z potravin? Čerstvá studie Deutsche Bank tyto trendy potvrzuje: tam, kde už spotřebitel do onlinu vstoupil, nehodlá vystoupit zpět. Jak to bude v automotive a co na to vše říká Martin Jahn?

e-commerce

Rok 2021 v autoprůmyslu podle Martina Jahna

„ Automobilový trh v Evropě se loni propadl o přibližně o 25 procent, letos čekáme růst trhu o zhruba 10 procent. Bude tak trvat ještě další rok až dva, než se dostaneme na předcovidovou úroveň,“ říká na úvod v podcastu Martin Jahn. V zemích s rozvinutou ekonomikou spíše nelze čekat další růst. „Byli bychom rádi, kdyby se tak trhy stabilizovaly na úrovních, na kterých byly před covidem,“ říká Jahn.

Příznivě nahlíží na českou ekonomiku. „Z ekonomiky vnímám dobré zprávy a myslím si, že česká ekonomika je přes epidemickou situaci v dobré kondici,“ soudí.

Automotive zatopily polovodiče, důvod byl pokaždé jiný

Jak komentuje onen kontrast mezi poptávkou a zádrheli ve výrobě? Hlavním dílem, který v autoprůmyslu chyběl, byly polovodiče. Důvod však jeden nebyl, naopak byl pokaždé nový. „Nejprve bylo v polovině loňského roku kalkulováno s propadem poptávky kvůli covidu a výrobci nebyli připraveni. Dalším faktorem se stala poptávka lidí v karanténě a obecně doma, která umocnila potřebu čipů v dalších segmentech s tím, jak lidé nakupovali potřebná zařízení. Pak do toho všeho navíc přišel požár v jednom z největších dodavatelů čipů pro automobilky celosvětově. „Pro Škodu Auto to znamenalo výpadek desítek tisíc aut, který už nevyrovnáme,“ uvedl Jahn.

Úprava dodávek či smluv ano, konec just-in-time ne

Co to znamená pro budoucnost? Globální nedostatek čipů povede podle Jahna automobilky i některé země k přemýšlení o tom, kde se dané komponenty vyrábí. „Myslím si, že výroba tak důležitých komponentů, jako jsou čipy, se bude diverzifikovat v nejbližší době jinak, než tomu bylo doposud,“ uvedl. Systém just-in-time, tedy výroba podle požadavků zákazníka, se podle něj v principu nezmění; možná se ale bude více diverzifikovat nebo vytvářet větší mezizásoby, měnit kontrakty s některými dodavateli.

Elektromobilita? Střízlivý přístup i velké plány na továrnu v Česku

Čipy a auta prošpikovaná elektronickou se týkají také elektromobility Jaké jsou plány Škody Auto a osobní pohled Martina Jahna v tomto směru?

Škoda Auto už dnes provádí montáže elektrobaterií i pro další značky v koncernu Volkswagen. V současné době koncern rozpracovává plán celkem šesti gigazávodů na bateriové články do elektromobilů. „Ukazuje se, že naše potřeba baterií bude v letech 2025 až 2030 tak velká, že v Evropě šest gigazávodů uživíme,“ komentuje záměr Martin Jahn. Rozhodnuto je nyní o dvou z těchto šesti závodů, které mají být postaveny ve Švédsku a ve Španělsku. O čtyřech dalších se má jednat. „Budeme se snažit o to, aby jeden z těchto závodů stál také v České republice,“ podotkl Jahn s tím, že jsme ve fázi úvodních jednání, jak by to mohlo vypadat v České republice. „Byl by to případně určitě samostatný závod, který by dodával do Škody Auto i dalších značek koncernu, stál by tedy mimo samotnou strukturu Škody Auto,“ řekl Jahn v podcastu MakroMixér.

Elektromobilita je velká výzva pro marže…

Očekávaný růst trhu s e-mobilitou a jeho dopad do příjmů automobilek je dalším velkým tématem. Podle Jahna na tento vývoj dojde, žádná automobilka ale zatím podle něj nenašla tu správnou cestu. Nyní se investuje čím dál více do digitalizace a konektivity vozidel, „nicméně velice jasné byznys modely, které by byly schopné vytvářet zisky na podobné úrovni, jako je výroba a prodej aut, tam ještě nejsme,“ podotkl Jahn.

..a car sharing zatím bez správného receptu

Správnou a ziskovou cestou podle Jahna není ani sdílená mobilita, což se již podle něj opakovaně ukázalo. „Pro žádnou automobilku dosud nebyl car sharing tak dobrou cestou, aby byl udržen. U sdílených aut je totiž nutné platit kapitálové náklady, využití sdílených aut je ale na 24hodinové bázi pořád nízké. Máme to jako vizi, ale zatím je to ve fázi úvah, snů,“ uvedl Jahn a vysvětluje jednoduše, proč podle něj zatím car sharing jako perspektivní cesta nefunguje. „Je to malé využití, nízké procento využití auta. Pokud se nedostanete na 20-25 % utilisation rate (zjednodušeně času auta v provozu), nemůže to rentabilně fungovat,“ říká Jahn.

 

Co e-commerce v autoprůmyslu?

Prosazování e-commerce jako takové i posun od klasických aut k elektromobilitě podle Jahna také změní dosavadní koncept prodeje aut. „Prodej přes internet, ale stále vyzvednutí u dealera. Bude to náš agent, který to auto bude vydávat za určitý poplatek. Dealer neponese všechna rizika, pro nás to otevře cestu kontrole ceny. Marže elektroaut neumožní velké slevy, na které jsme zvyklí u běžných vozů. Zabránit musíme také slevovým bitvám,“ napovídá Jahn.

Automobilka se podle Jahna snaží a bude snažit nacenit elektrovozy tak, aby stály zhruba podobně jako srovnatelné vozy se spalovacím motorem. „Pak už ale marže neumožňuje další velké slevy, na jaké jsme zvyklí u normálních vozů. Těmto slevovým bitvám musíme zabránit,“ vysvětlil.

Mnoho proměnných a tradiční trhy Škodovky

Přechod k elektromobilitě je podle Jahna jedna z největších změn v posledních dekádách a zahrnuje mnoho proměnných. „To, jak rychle a zda budou státy zavádět zákazy spalovacích motorů, bude záležet na faktorech, jako je například cena ropy a elektrické energie, přesvědčivá nabídka elektromobilů, ale i vybudování dostatečné nabíjecí sítě,“ vyjmenovává Jahn. „Škodovka patří k těm značkám, které budou nejpozději plně přecházet na elektromobilitu, protože obsluhuje ještě mnoho zemí, kde nástup elektromobility přijde později. A jsou to klíčové trhy pro Škodu, ať už je to Rusko, Indie a další rozvojové země,“ dodává také Jahn.

Technologické konkurence se příliš neobávám…

Konkurence ze strany softwarových firem vstupujících do automobilového odvětví vůči tradičním automobilkám se Martin Jahn zas až tolik neobává. „Díky tomu, že ta výroba vozů je tak kapitálově nákladná, není možné očekávat příliš mnoho firem, které do ní vstoupí zvenku. V podstatě jediná firma, které se to povedlo, je Tesla. Všem ostatním start-upům se to ve větší míře nepodařilo,“ podotýká Jahn.

Poptávka po IT a softwarových inženýrech ze strany automobilek podle Martina Jahna roste a je nutné těmto lidem nabídnout atraktivní podmínky. Je to podle něj pro Škodu nová kompetence. „Tuto novou kompetenci bude potřeba vybudovat, v tomto ohledu má velkou výhodu Čína,“ myslí si Jahn. „Tamní univerzity těchto lidí mohou vyprodukovat prakticky statisíce, v Evropě ty kapacity ale příliš nerostou. Pokud se bavíme o modernizaci školství a podpoře těch progresivních oborů, tak IT k tomu určitě patří,“ dodává.

Česko se posunulo, mohlo ale víc

Česká republika se podle manažera Škody za posledních 15 let z pohledu vytvoření ekonomiky s vyšší přidanou hodnotou opravdu posunula. „Myslím si ale, že se neposunula tak jak se posunout mohla, ten potenciál je větší. Česká vláda nikdy nebyla schopna říct, chceme podpořit výzkum, vývoj, technické vzdělání a dát do toho opravdu velké prostředky,“ říká Jahn. „Vždy to byla taková mírná evoluce. Přišlo mi to vždycky škoda, Česká republika ten potenciál má, technické vzdělávání tady má velmi silný základ. Navíc je to lokalita, která je zajímavá i pro lidi z jiných zemí, kteří by zde mohli studovat a pracovat. Prostor tady je, je větší a uvidíme, jak se bude vyvíjet,“ shrnuje svůj postoj Jahn a připomeňme jeho minulá angažmá v čele investiční agentury Czechinvest nebo v roli vicepremiéra ČR pro ekonomiku.

Škoda Auto a Česko-ruské napětí?

Projeví se aktuální diplomatické tenze na výrobě a prodejích Škodovky v Rusku, kde automobilka vytváří okolo 10 % celkových prodejů? „Já doufám, že se to nijak negativně neprojeví, ruští zákazníci mají vozy Škoda velmi rádi. Výroba i prodej v Rusku nám funguje velmi dobře a já doufám, že tomu tak bude i nadále,“ odpovídá Martin Jahn. Škoda má v Rusku dlouhodobě i svou výrobu, případné potíže na tamním trhu by se tak do české ekonomiky nemusely napřímo projevit.

Lokalizace subdodávek se podle Jahna odvíjí od velikosti trhu: čím větší trh, čím větší objem výroby, tím větší lokalizace. „Ta lokalizace je v Číně u některých modelů až 100 procent, u všech vozů je zvláště tam vysoká. V Rusku je lokalizace o něco nižší,“ dodává.

Výstupy z podcastů naleznete na patria.cz a hlidacipes.org a samotné podcasty ve službách Spotify, Apple Music, Google Podcast či SoundCloud. Podcast MakroMixér pravidelně vybírá tři důležitá ekonomická témata, ve druhé části zpovídá zajímavé a chytré hosty. Zaposlouchejte se!

 
 

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Čt 17:35  ČNB zveřejnila novou prognózu (6.5.2021) cnb.cz (ČNB)
Čt 17:32  ČNB čeká na ústup rizik (Komentář) Investiční bankovnictví (Komerční banka)
Čt 17:29  V ČNB převládá opatrný optimismus Markéta Höfferová (Kurzy.cz)








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat     Mobil verze

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2021

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.