České i slovenské firmy aktuálně čelí nedostatku lidí, jejich vysoké fluktuaci, nízké motivaci a dalším "neduhům", se kterými si neví rady a ztrácí orientaci v tom, co je příčinou a co důsledkem. Vše umocňuje rychlé tempo ekonomiky, a tím i zvýšená konkurence mezi firmami. O lidi je boj. O to větší škodou je promarněný potenciál práce s nimi. Většina manažerů v současné situaci sahá po nástroji, který je jednoduchý. A také drahý a sám o sobě málo účinný. Mzdy rostou závratným tempem a s nimi při našem extrémním daňovém a odvodovém zatížení explodují i celkové náklady firem (a institucí). Kýžené efekty se však nedostavují, ba naopak - fluktuace dále roste, angažovanost zaměstnanců zůstává nízká, nůžky mezi růstem mezd a produktivity práce se dále otevírají.
Od zdrojů ke kapitálu
"Před dvěma lety jsme přišli s výzvou přestat nazývat lidi, kteří v našich firmách pracují, lidskými zdroji. Znamenalo to mimo jiné ukončit projekt konferencí HR Management, který měl za sebou deset úspěšných ročníků. To ale umožnilo zahájit zcela nový typ setkání, založených na myšlence, že lidé jsou cenný kapitál, který firma má a záleží na majitelích a managementu, co s ním podnikne," říká Tomáš Krásný ze společnosti Blue Events, pořadatele konferencí Lidský kapitál. Nejde mu přitom o slovíčkaření či výměnu vizitek lidí, co se nyní hrdě nazývají HR manažeři. Jde o celkovou filozofii řízení a strategickou změnu myšlení. Tento nový profil konferencí zjevně zaujal, loňského ročníku konference se zúčastnilo na dvě stovky personalistů a - k velké radosti organizátorů - i reprezentantů top managementu. Letošní ročník konference, připravovaný na středu 21. 11. 2018, je založen na tom, že zmíněná "mentální reforma" - od zdrojů ke kapitálu - se dá zvládnout poměrně hladce, pokud přijmeme za své tezi, že zaměstnanci jsou pro firmu (minimálně) stejně důležití, jako zákazníci.
"Náš zaměstnanec náš pán"
Ti starší z nás si jistě ještě vzpomenou, jak jsme po roce 1989 snaživě biflovali baťovskou poučku "Zákazník je náš pán" a vysvětlovali kolegům, že naše mzdy neplatí paní Nováková z mzdové účtárny, ale zákazníci. Díky přehřátému pracovnímu trhu se prostá myšlenka, že zaměstnanci jsou vlastně taky „něco jako zákazníci“ pomalu usídluje i v našich podmínkách. Zákazníky již léta analyzujeme, bojujeme o jejich loajalitu, děláme vše pro to, aby se zlepšil jejich zákaznický zážitek. Je na čase pracovat se zaměstnanci stejně jako se zákazníky či dokonce ještě pečlivěji.
Vidíme však řadu školáckých chyb, kterých se přitom firmy dopouštějí. Jde v zásadě o stejné prohřešky, jako v počátcích našeho marketingu, když se snažily manažeři ošálit zákazníky rádoby vtipnou reklamou či blyštivými obaly, často na úkor snižování objektivní kvality výrobků a zákaznického servisu. Je smutné, že podobné "triky a pověry" se dnes objevují i v rámci snah o nový přístup ke spolupracovníkům. Máme tu nová, populární slova "employer branding" či "happiness management". Lidi zajímá celkový pocit ze zaměstnavatele. A nejde jen o tvrdá fakta jako mzda a konvenční benefity (to je dnes "hygienický faktor"), ale rozhoduje i celková atmosféra, vztahy mezi lidmi, přístup manažerů, kvalita fungování procesů ve firmě a další faktory.
Lidský kapitál 2018 proto přichází s návrhem zanést do našeho manažerského slovníku pojem již dobře usídlený v jazyce vyspělých firem - EMPLOYEE EXPERIENCE. Jde o přímý opak jednorázového lakování na růžovo. Jedná se o ucelený, vzájemně provázaný soubor aktivit, které firma může dělat na podporu rozvoje svého lidského kapitálu. Obdobně jako v budování vztahů se zákazníky se jedná o přístup systematický, konzistentní a dlouhodobý - od rekrutace, přes rozvoj spolupracovníků až po zabraňování nežádoucím odchodům. Pokud Vám tento přístup dává smysl, těšíme se na shledanou. Registrace na konferenci je již otevřena ZDE.
O konferenci:
Co? Konference Lidský kapitál 2018
Kdy? 21.11. 2018
Kde? Slovanský dům, Praha 1
Kontakt: e-mail: Michaela.Dvorakova@blueevents.eu
Zařazeno | po 19.11.2018 15:11:00 |
---|---|
Zdroj | protext.cz |
Originál | protext.cz/zprava.php?id=30216 |