mzv.cz (MZv ČR)
Makroekonomika  |  21.09.2022 08:55:47

Indonésie, počet obyvatel, HDP, inflace, nezaměstnanost, export, import a obchodní bilance, dluh - souhrnná teritoriální informace

Indonésie je zemí se 4. největší populací na světě, která tvoří 35 % HDP sdružení ASEAN. Dlouhodobý ekonomický růst v kombinaci s politickou stabilitou pomáhají zemi na její cestě do „pětky“ největších světových ekonomik v horizontu roku 2040. Vysoké tempo růstu je dáno především domácí spotřebou, jedná se však o významně exportně orientovanou ekonomiku. Indonésie hraje významnou roli ve světovém obchodu z hlediska komoditních trhů – její silnou stránkou je vývoz uhlí, niklu, hliníku a dalších nerostných surovin, dále v zemědělském sektoru vývoz palmového oleje. Po jednoletém setrvání v kategorii zemí s vyšším průměrným příjmem se v důsledku krize covid-19 Indonésie propadla o dvě kategorie níže do nižšího průměrného příjmu. Pokud chce indonéská vláda naplnit cíle strategického dokumentu stávajícího prezidenta Jokowiho Vize 2045, jehož dominantou je ekonomický růst o tempu 7 %, bude nucena uspíšit některé reformy napříč sektory tak, aby tuzemská výroba byla konkurenceschopná a na vývoz odcházely produkty s vyšší přidanou hodnotou. Přes jasné tendence k liberalizaci jsou hlavní omezení nadále spojována s pokračující relativní uzavřeností trhu, protekcionismem, zbytnělou byrokracií a proměnlivou regulatorikou. Indonésie zůstává relativně centralizovanou ekonomikou, kde státní sektor hraje zásadní roli v roli regulátora i aktéra. S postupnou liberalizací se však trh otevírá zahraničním investicím včetně oblastí dříve výlučně přístupných jen indonéským aktérům, a to jak z hlediska zájmu o příliv deviz, tak o přenos know-how.

 

Indonésie - Hospodářské ukazatele

EIU

Indonésie 2020 2021 2022 2023 2024
Růst HDP (%) -2,0 3,7 5,1 4,9 5,0
Průmyslová produkce (% změna) -10,1 4,0 6,4 5,8 5,9
Veřejný dluh (% HDP) 44,3 48,0 49,0 46,8 45,0
Míra inflace (%) 2,0 1,6 3,6 3,2 2,8
Populace (mil.) 267,5 269,8 272,0 274,2 276,4
Nezaměstnanost (%) 7,1 6,5 6,1 5,6 5,4
HDP/obyv. (USD, PPP) 12 348,8 13 100,0 14 230,0 15 180,0 16 230,0
Bilance běžného účtu (mld. USD) -4,5 -1,8 -7,5 -12,7 -14,9
Saldo obchodní bilance (mld. USD) 28,2 34,3 27,6 24,4 23,2
Exportní riziko OECD 3/7 3/7 3/7    
Konkurenceschopnost 40/63 37/64      

 

Vývoj HDP

Indonésie 5,0 -2,0 3,7 5,1 4,9
Svět 2,3 -3,7 5,6 3,5 3,1
Rozvojové ekonomiky 2,6 -2,8 6,2 2,7 3,4

 

Podíl sektorů

zemědělství 13,2
průmysl 40,6
služby 46,2

 

Indonésie - Import dle zemí

Čína 28,0
Singapur 8,7
Japonsko 7,5
Spojené státy americké 6,1
Malajsie 4,9

 

Indonésie - Import dle zboží

Celkem 141,6
Oleje ropné, oleje z nerostů živičných (ne surové), přípravky z nich j. n.; odpadní oleje 8,0
Díly ap. ke strojům kancel. a automat. zpracování dat 5,8
Zařízení k ohřevu a chlazení a jejich díly j. n. 2,8
Elektronky, rentgenky, diody, tranzistory ap., díly 2,5
Krmiva pro zvířata (kromě nemletých obilnin) 2,4

 

Indonésie - Příležitosti pro český export

 

Dopravní průmysl a infrastruktura

Dopravní infrastruktura země vyžaduje rozsáhlou modernizaci prakticky ve všech oblastech - pozemní, železniční, letištní i městské dopravy. Vzrůstající životní úroveň a demografický boom odhalily poddimenzovanost indonéské infrastruktury. Trvale neuspokojivá kvalita ovzduší a klimatické závazky vedou vládu k investicím do elektromobility.

Budování infrastruktury a zlepšení dopravní konektivity – pozemní , letecké a námořní v rámci regionu – je jednou z hlavních priorit prezidenta Jokowiho. Na programu je vše od obnovy a modernizace železnic a vozového parku, k posílení městské hromadné dopravy v metropolitních oblastech. Zatím nejdále je v tomto ohledu Jakarta se svou historicky první linkou metra, kdy práce na druhé lince aktuálně probíhají. Zavedena byla také návazná příměstská nadzemní kolejová doprava známá jako LRT. Velké příležitosti bude i nadále skýtat především železniční doprava. Dle plánu rozvoje by do roku 2030 mělo být postaveno na 10 524 km železničních spojů včetně 3 755 km městských železničních spojů.

Další strategické priority v infrastruktuře, jak jsou uvedeny v Plánu místního rozvoje pro roky 20202024

V rámci své Vize 2030 indonéská vláda plánuje usměrnit energetický mix ve prospěch čistých zdrojů energie v míře 29 % z celkové národní spotřeby. Jeden z největších emitentů skleníkových plynů na světě se tak chystá významně investovat do elektromobility a výroby i recyklace lithiových baterií. Elektromobilita je novou prioritou v rámci vládního investičního programu známého jako Positive Investment List. Rozvoj odvětví bude bezpochyby vyžadovat zásadní vstupy zvenčí, jak v podobě know-how a technologií, tak i přímých investic, což přináší řadu příležitostí a uplatnění nejen v osobní či hromadné dopravě. Lze očekávat zájem o akvizice vozů na solární pohon pro městskou hromadnou dopravu, a řešení na poli akumulace energie.

Indonéská vláda tak zamýšlí vytvořit v zemi výrobní hub s kapacitou až 600 000 kusů elektrických vozů a 2,5 milionů elektrických motorek v horizontu roku 2030. Nespornou výhodou a zároveň další obchodní příležitostí je výroba lithiových baterií obsahujících nikl, jehož světově významné zásoby se nachází právě v Indonésii. Investiční pobídky vyplývající z EV Roadmap nabízejí vše od zproštění daně z luxusu a dovozních cel po nízkoúrokové splátky. Indonésie chce být globálním hráčem v elektromobilitě, pro což hledá zahraniční investory. Ti nyní budou moci zakládat podniky se 100 % podílem zahraničního kapitálu. Podniky s kapitálovou investicí nad 500 mld. IDR (35 M USD) budou moci využít 100 % osvobození od daně právnických osob, v případě investice nižší zase budou moci stále žádat o 50 % vratku této daně.

 

 

Energetický průmysl

Indonésie je pod silným tlakem mezinárodní komunity dostát svým klimatickým závazkům a zmírnit využívání uhelných tepelných elektráren, které stále tvoří 60 % energetického mixu. Vládní plán tak cílí na zajištění až 29 % energetické spotřeby z obnovitelných zdrojů v horizontu do roku 2030. Slibný potenciál energie ze slunce, vody nebo větru stejně jako masivní geotermální zdroje a biomasa jsou dosud málo využívány.

Indonéské hospodářství zažívá i přes pandemii covidu-19 relativně rychlý růst, tedy vzrůstající HDP na hlavu, a to navíc při stoupající demografické křivce. Tyto dvě skutečnosti pak největší ekonomice Jihovýchodní Asie přinášejí výzvu v podobě vysoké energetické spotřeby. Odhaduje se, že spotřeba elektrické energie se v horizontu let 2015 a 2030 v důsledku hospodářského rozvoje a urbanizace ztrojnásobí, zatímco spotřeba energie obecně vzroste o 80 %. Energetický mix Indonésie tvoří dominantně fosilní paliva (uhlí, ropa, plyn), zatímco obnovitelné zdroje energie zaujímají pouhých 11,3 %. Za celosvětově významné energetické zdroje zde lze považovat geotermální (23,9 GW) a vodní energii (94 GW). Trh s elektrickou energií je monopolizován státním podnikem PLN, který také odkupuje veškeré zdroje od soukromých dodavatelů. V současné době dochází ke změnám zaštiťující legislativy upravující energetické zdroje, a v přípravách mají být četné fiskální i jiné pobídky ve prospěch OZE, a stanovení výkupních cen energie. Prozatím jsou realizovány pouze projekty podepsané v letech 2016 a 2017, a 30 % z nich je financováno ze soukromých zdrojů, jakkoli legislativa v mnoha ohledech právě IPP a soukromým investicím nenahrává. PLN stále na OZE nahlíží jako na vysoce rizikové podnikání a místní banky poskytují takovým projektům jen úvěry s vysokým úrokem kolem 10 %. Největší překážkou je zastropování cen energie z OZE na 85 % ceny nákladů.

Solární energie

Indonésie má ve srovnání s okolními zeměmi dobrý potenciál pro využití fotovoltaických zdrojů díky své poloze na rovníku a nízkým sezonním výkyvům slunečního dopadu. Dosud existují izolované projekty v odlehlých oblastech, největší pak v Kupangu na ostrově East Nusa Tenggara, který je nyní v důsledku chybějícího invertoru nefunkční. Vláda nyní prostřednictvím PLN podporuje implementaci střešních solárních panelů. Okrajově vznikají solární farmy včetně těch plovoucích, avšak pro průmyslové účely těžebních projektů či zpracovatelských závodů.

Větrná energie

V zemi se nachází jen devatenáct oblastí, kde vítr přesahuje požadovanou rychlost 5 m/s o síle 5 W/m2 – Jogjakarta, Střední Jáva, Jižní Sulawesi, Východní a Západní Nusa Tenggara a Severní Sulawesi. V roce 2018 prezident inauguroval dvě významné větrné elektrárny Sidrap na Sulawesi (75 MW) a Jeneponto (72 MW).

Voda a mořské vlny

70 % území Indonésie je pokryto vodní plochou. Tato topografie nahrává rozvoji hydroenergetiky, o který se pokouší na příklad firma Hydropol formou MVE na Severním Sulawesi za podpory B2B dotace. Vláda asignuje většinu hydroenergetických projektů k realizaci státnímu podniku PLN. Tyto svou velikostí dosahují na zahraniční financování a mohou rekrutovat zkušené zahraniční projektantské firmy. Příležitosti tak představuje zejména dodávka turbín.

Geotermální energie

Čilá vulkanická aktivita z Indonésie dělá svatostánek geotermální energie, která je ovšem kapitálově intenzivní a z pohledu financování riziková. 40 % vulkánů světa se nachází právě v Indonésii a identifikováno bylo bezmála 300 ložisek vhodných pro vrt. Stávajících šestnáct geotermálních elektráren produkujících 9 078 GW staví Indonésii hned na druhé pozici světového žebříčku využívání geotermálních zdrojů za USA. Vládním cílem je pak USA v této oblasti předstihnout do roku 2030. Proto také plánuje geoprospekční činnosti na dvaceti ložiscích na Jávě, Bali, Nusa Tenggara, Sulawesi, Maluku a Kalimantanu. Indonéské ministerstvo energetiky navíc nabízí zajímavé investiční pobídky, kdy proplácí náklady na průzkumné práce. Příležitosti lze vidět ve formě prospekčních studií, monitorování terénu a dodávkách strojírenské techniky.

Biomasa

Jakkoli je potenciál Indonésie v oblasti biomasy veliký, zůstává i nadále využit jen minimálně. Některé závody se snaží stavět bioplynové stanice na biomasu ze zbytků hojných plantáží palmy olejné (tzv. POME – Palm Oil Mill Effluent). Využívání bioplynu je však stále omezeno jen na osvětlení a vaření, přestože může mírně snížit náklady na elektrickou energii od PLN. POME může být v zásadě i ekologicky náročné a v této oblasti pak lze nabízet inovativní ekologicky šetrná řešení či vědecko-technickou spolupráci.

Regulatorní nejasnosti ohledem výstavby a obchodování OZE se bude indonéská vláda snažit dořešit během svého předsednictví G20 během roku 2022 a s koncem tohoto období lze očekávat zlepšení podmínek zavádění OZE a s tím i nové příležitosti pro české firmy.

 

 

Obranný průmysl

Indonéský obranný průmysl v rostoucím geostrategickém napětí zažívá rozmach. Rozpočet na rok 2022 činí 9,3 mld. USD, a je tak druhým největším v regionu. Vláda si je vědoma relativní zaostalosti armádní výzbroje v porovnání s některými sousedy. Indonéské ministerstvo obrany se ve svých akvizicích soustředí zejména na námořní a letecké vybavení, obecně pak posílení hmotných rezerv.

Český obranný průmysl má v Indonésii mimořádně dobré jméno a v posledních letech i nemalé úspěchy. Razantně se prosadila česká firma Excalibur (CSG), která indonéské armádě dodala raketomety na podvozcích Tatra stejně jako na příklad pontonových mostů. Dalším logickým krokem pak bylo zavedení společné výroby obrněných vozů s lokálním partnerem PT Pindad. Obecně lze konstatovat, že relativní zaostalost ve výzbroji armády v porovnání s nejbližšími sousedy hodlá indonéská vláda řešit zásadní obnovou a rozšířením armádní výzbroje a výstroje. Při oslavách 76. výročí indonéské armády (TNI) 5. října prezident Jokowi zmínil potřebu dlouhodobé konzistentní obranné investiční politiky. Prezident uvedl, že cílem je položit základy moderní obranné síly, která umožní Indonésii účastnit se regionálního a globálního strategického prostředí. To odpovídá nárůstu obranného rozpočtu v příštím roce na 9,3 mld. USD. Indonésie má tak druhý největší obranný rozpočet mezi zeměmi ASEAN hned po Singapuru. Nárůst obranného rozpočtu zůstává konzistentní s hlavní indonéskou obrannou strategií Indonésie Minimum Essential Force Strategy, jež má být koncem roku 2022 naplněna z 85 %.

Indonésie v zásadě dodržuje politiku non-alignmentu a zaměřuje se v dodávkách více směry včetně USA a Ruska. Dohromady má dodavatele z 31 zemí, čímž je jeho dodavatelská síť jednou z nejdiverzifikovanějších. Očekáváme přesun od výdajové politiky v obranné oblasti k té investiční, dále pravděpodobně v reakci na nákup jaderných ponorek ze strany Austrálie, nákup téhož. Indonésie poprvé v historii vytvořila vojenský útvar rezervistů Komcad v počtu 3 103 vojáků. Aktivní zálohy povede brigádní generál původem z Papuy Yusuf Ragainaga. Předpokládá se nutnost jejich dovybavení. V roce 2021 proběhlo vyhodnocení výrobních kapacit indonéského státního podniku PT Pindad a ze schůzky ministrů obrany P. Subianta a malajského protějšku Sabri Yaakoba vyplývá zájem z jedné strany a ochota z indonéské strany posílit vybavení Royal Malaysian Armed Forces.

 

 

Zdravotnický a farmaceutický průmysl

V poslední dekádě prochází indonéský zdravotnický průmysl rozvojem, který ovšem stále nestačí pokrýt potřeby rostoucí populace s vyššími nároky. 63 % nemocničních zařízení jsou soukromá a této konkurenci se bude indonéská vláda snažit dostát plány na výstavbu státních nemocnic. Pandemie koronaviru ukázala na nedostatky ve vybavenosti a dostupnosti jak zdravotnických pomůcek, tak některých léků a léčebných substancí.

V oboru zdravotnictví a farmacie operuje přibližně 200 indonéských firem a 90 % z nich se v nějaké míře zaměřuje na vlastní produkci. Indonéský trh se zdravotnickým materiálem a farmaceutiky je největší z celého ASEANu o celkové hodnotě 10,1 mld. USD k roku 2021. A obor výroby zdravotnických pomůcek se postupně rozvíjí, avšak souběžně roste poptávka po jejich dovozu. Mezi léty 2018 a 2021 tak vzrostl počet firem obchodujících zdravotnické pomůcky z původních 193 na 891. Počet tuzemských firem v oboru roste také na základě společného rozhodnutí indonéského ministra zdravotnictví Budi Gunadi Sadikin (nom.) a předsedy Indonéské investiční koordinační rady Bahlil Lahadalia (nom.) o zrychlené proceduře přidělování licencí poskytovatelům zdravotnických pomůcek během pandemie covidu-19. O obchodní licence se žádá skrze systém Online Single Submission a skrze Vládní investiční agenturu (BKPM Investment Control and Command Center). Následně obchodní subjekt obdrží IČO, a dva typy povolení (obchodní a provozní povolení). Poté jsou případně uděleny Distribuční a Výrobní certifikace. V tomto zrychleném řízení je možné procesovat žádosti poskytovatelů zdravotnických pomůcek souvisejících se zvládáním pandemie, tj. ochranné prostředky, antiseptické gely a všechny typy masek. BKPM od zahraničních subjektů vyžaduje investici o výši 10 bilionů Rp. (70 M eur) s 25 ve formě kapitálu.

Charakteristiky trhu ze zdravotnickým materiálem

  • 90 % materiálu na trhu v hodnotě cca 3 mld. USD pochází stále z dovozu
  • Nejčastěji se dovážejí nástroje pro chirurgii, elektrické zdravotnické přístroje vyšší třídy, vybavení pro obor onkologie a kardiologie, ortopedické pomůcky a protézy
  • Segment s růstovým potenciálem: laboratorní vybavení, vybavení související s infekčními chorobami (tj. jejich kontrola a diagnostika)
  • Tuzemská produkce je dosud omezená – většinou jde o spotřební materiál typu lehčí nemocniční vybavení (stetoskopy, kolečková křesla, tlakoměry, lůžkoviny a další zejména neelektrické vybavení)
  • Tuzemská výroba pokryje pouze 10 % potřeb trhu

Předpoklady pro růst

Konkurence

Indonéské ministerstvo zdravotnictví (Kemenkes) eviduje k roku 2018 počet 2813 zdravotnických zařízení (RS). Stále převládají zdravotnická zařízení v soukromém vlastnictví. V počtu 1787 pak tvoří bezmála 64 % celého systému. Do systému lze pak započíst dalších 9000 komunitních zdravotnických center (Puskemas) a na tisíce soukromých klinik. Za významné soukromé hráče mezi zdravotnickými zařízeními lze považovat: Siloam Hospitals (Siloam International Hospitals součást Lippo Group), Mitra Keluarga (PT Mitra Keluarga Karyasehat), Primaya Hospital Group (previously Awal Bros Hospital Group), Omni Group (PT Sarana Meditama Metropolitan), Mayapada Group (PT Sejahtera Anugrahjaya), Pondok Indah Hospital Group, Ciputra Hospital (Ciputra Development) a Eka Hospital (Sinar Mas Group). Je zde také několik významných řetězců soukromých laboratoří: Prodia, Kimia Farma, Pramita, CITO, BioMedika a Parahita. Za největší soukromou laboratoř se považuje Prodia, která spravuje 142 klinických laboratoří po celé Indonésii.

Nově vláda klade důraz na omezování dovozu ve prospěch tuzemské výroby, pro kterou ovšem v tomto odvětví dosud neexistují odpovídající výrobní kapacity. Proto se odvětví nově otevřelo zahraničním investicím a bylo zařazeno na tzv. Positive Investment List . Od února 2021 je na základě prezidentského dekretu o Investicích ve zdravotnickém sektoru č. 10/2021 umožněno, aby zahraniční subjekt vlastnil 100 % společnosti dovážející zdravotnický materiál, oproti dříve platnému omezení, které tento vlastnický podíl zastropovalo na 49 % společného podniku na základě dřívějšího tzv. Negativního investičního seznamu. Stejně tak je stále možné, aby majoritní indonéská firma působila jako místní partner zahraničního výrobce zdravotnických pomůcek. V obou případech je nezbytné získat od ministerstva zdravotnictví distribuční certifikát SDAK podle nařízení č. 14/2021 o Obchodních licencích se zdravotnickým rizikem. Investor se také musí zavázat k distribučním smlouvám s jedním či dvěma místními subjekty, které se postarají o distribuci do nemocnic a klinik. Často je to právě distributor, který se také stará o skladování dovezeného materiálu, kontrolu kvality, balení a etiketování.

Veškeré státní nákupy materiálu, stavebních či konzultačních služeb se realizují na základě prezidentského dekretu o veřejných zakázkách známým pod zkratkou PBJP, jehož poslední pozměněnou verzí je nařízení č. 12/2021 (Dostupné na https://pro.hukumonline.com/ ). Vláda využívá primárně elektronický způsob nákupu, který probíhá za pomocí e-katalogu. Přesto mohou státní nákupy na různých úrovních státní správy (ministerstvech, místním zastupitelstvu, dílčích institucích) probíhat různými způsoby – přímým nákupem, přímým zadáním veřejné zakázky či zrychlenou VZ. Vláda mimo jiné používá elektronický systém nákupů známý pod zkratkou SPSE, který spravuje Ředitelství pro rozvoj elektronického nákupu (LKPP). Ten byl vyvinut za účelem zefektivnění státních zakázek, nevyžaduje poplatky ani využití zvláštního softwaru. Na základě tlaku na tuzemskou výrobu se nyní u přibližně 5500 artiklů tohoto odvětví určuje míra integrace z místních zdrojů (tzv. TKDN). Tuzemský výrobek tak má být z definice tvořen z minimálně 40 % v Indonésii. Vzorec pro výpočet tohoto poměru je dosud však proměnlivý a ze strany zahraničních investorů a nadřazených lobbingových skupin vytvářen tlak na změnu legislativy.

 

 

Vodohospodářský a odpadní průmysl

Země bojuje s nedostatečnými kapacitami v oblasti zpracování odpadu. Je druhým největším znečišťovatelem moří, objem plastového odpadu ročně se šplhá na 7 milionů tun, z něhož jen 10 % je recyklováno. Obchodní licence na zpracování odpadu jsou vydávány bez vyšších nároků na jeho recyklaci, většina končí na skládkách.

Indonésie je zemí s největším počtem vodohospodářských staveb v regionu Jihovýchodní Asie. Většina z nich se koncentruje na Jávě a ostrově Bali. Zatímco na Sumatře, Kalimantanu, Sulawesi a Papui jsou plány na výstavbu čističek teprve v projektové fázi, v Makassaru a Palembangu již probíhají první výstavby. Jakkoli se na první pohled zdá, že vodní zdroje v zemi jsou bohaté (v IDN se nachází 6 % světových vod, případně 21 % vodních zdrojů IndoPacifiku), odhaduje se, že 24 milionů Indonésanů nemá přístup k nezávadnému vodnímu zdroji a 38 milionů populace nevyužívá hygienických zařízení.

Městské odpadní vody mají zpravidla podobu septiku či jiných podobných zařízení. Zatímco se v zemi nachází přes 100 průmyslových areálů, kdy výstavba dalších 30 je očekávána v nejbližší době, jen tři čtvrtiny z nich řeší čištění odtoku vlastními kapacitami. Pouze 13 měst je vybaveno kanalizační sítí, z nichž podstatná část nefunguje efektivně. Jakarta je vybavena zdaleka nejlepší sítí odpadních vod a dalších 15 projektů integrace ČOV je aktuálně plánována. Odpadové hospodářství je spravováno prostřednictvím vládní agentury PD PAL Jaya a čističky vod spravuje PAM Jaya. Jakkoli se Indonésie zavázala dodržet rozvojový cíl SDG 6 (čistá voda a sanitace dostupná všem), v zemi stále chybí zaštiťující legislativa upravující odpadové hospodářství s výjimkou dílčích nařízení pro správu vodních zdrojů ve městech a na venkově. Smutná statistika v podobě pouhých 200 000 domácností napojených na integrovaný systém odpadních vod, kdy většina odvádí odpadní vody napřímo do přírodních vodních zdrojů, pak bohužel nemůže být překvapivá. Významné příležitosti představují i dodávky odkalovacích zařízení. Například hlavní město Jakarta je napojeno jen na pouhé dvě centralizovaná odkalovací zařízení Duri Kosambi a Pulo Gebang. Zájem je tedy o fekální vozy pro vyprázdnění domácích septiků, stejně jako o anaerobní separační místnosti, přepážkové reaktory a sušičky.

Všech dvanáct speciálních ekonomických zón, kde se koncentruje průmyslová výroba, je povinováno založit centralizovaný systém odpadních vod. Zdejší průmyslové čističky vod vyžadují dodávky pump, filtrů, chemikálií, aktivního uhlíku apod. V zemi ovšem existuje pouze jediný dodavatel integrovaného koncového řešení průmyslových čističek vod, tedy PT Prasadha Pamusnah Limbah Indonesia (PPLI). Jakkoli Japonská rozvojová agentura JICA, UNICEF či Korean Water v Indonésii realizují četné rozvojové projekty zaměření na oblast sanitace a vláda neustále navyšuje rozpočet příslušné kapitoly, jde o odvětví s maximálním prostorem pro soukromé investice a uplatnění inovativních řešení. V minulosti bylo také podpořené z prostředků České rozvojové agentury formou dotace de minimis B2B projektu, konkrétně realizace čističky dešťové vody prostřednictvím firmy Khaanzaa na ostrově Bali. V tomto roce se pak uskutečnil obdobný B2B projekt firmy Sweco Hydroprojekt na ostrově Sumbawa.

Střednědobý plán rozvoje pro roky 20202024 si klade v oblasti odpadového hospodářství významné cíle:

Významné příležitosti v podobě vodohospodářských děl, sanačních technologií a řešení odpadového hospodářství lze očekávat v závislosti na projektu nového hlavního města Nusantara na ostrově Kalimantan. První konstrukční práce mají být zahájeny v druhé polovině roku 2022. Více informací o příležitostech v rámci projektu Nusantara lze najít na webu .

 

 

ICT

Indonésie se zařadila mezi země sdružení ASEAN, které ratifikovaly regionální Dohodu o digitálním obchodu. Vláda si od ní slibuje větší konkurenceschopnost a vyšší příjmy z digitálních transakcí. Digitalizace se významně dotkne i obchodu B2B. Čtyři miliony tradičních indonéských obchodů s potravinami se pravděpodobně přesunou na digitální platformy. Světová obchodní organizace predikuje asijským trhům příznivý růst obchodní výměny, která se postupně navýší na 8 až 9 %.

Pandemie covidu-19 uspíšila digitální transformaci a posunula Indonésii o několik let dopředu. Indonésie se již nyní může chlubit hned sedmi technologickými giganty, jejichž hodnota převyšuje 1 mld. USD. Vlajkovým nákupním portálem typu Amazon zůstává indonéská Tokopedia následovaná ve velké pětce dalšími obdobnými portály, tj. Shopee, Bukalapak, Lazada a Blibli. Za nejúspěšnější z hlediska vlastní hodnoty byznysu lze považovat dopravní služby Gojek, které letos svou hodnotou převýšily 10 mld. USD. O něco méně významná je pak indonéská obdoba české Zásilkovny známá pod názvem J&T. Již zmiňované nákupní portály Tokopedia a Bukalapak pak svou hodnotou dohánějí aplikace pro vyhledávání dopravních spojení a služeb v oblasti hoteliérství a restauračních zařízení. Hotovost částečně pod tlakem protipandemických hygienických opatření téměř stoprocentně vytlačila indonéská firma OVO se svou elektronickou peněženkou. Ve spolupráci s indonéskou státní správou, konkrétně generálním ředitelstvím finanční správy, jako obdoba české aplikace MojeDaně funguje úspěšně portál OnlinePajak, který dnes dosahuje hodnoty téměř 2 mld. USD. Potenciál jihovýchodní Asie je v internetovém světě bezkonkurenční a v případě Indonésie se hraje o stovky milionů uživatelů, z nichž přes 70 % aktivně využívá chytrých telefonů. Úspěšné technologické giganty se navíc zpětně podílejí na formulaci politik ve prospěch dalšího rozvoje digitalizace malých a středních podniků, takto například spolupracuje portál Bukalapak s indonéským ministerstvem pro malé a střední podniky. Indonéské MSP totiž sice mají nápady, ale k jejich cestě na výsluní zatím chybí daňové pobídky, zrychlené licenční řízení, nízkoúrokové půjčky, ale i byznysová partnerství. Pod vlivem nově ratifikované regionální dohody o digitálním obchodu ASEANu lze ale čekat poměrně rychlou odezvu na poli národní legislativy, a stejně tak i řadu příležitostí pro zahraniční investory a jejich digitální nápady. Čerstvě ratifikovaná Dohoda o digitálním obchodu předpokládá posílení spolupráce v oblasti digitální obchodní výměny napříč regionem a měla by pomoci překlenout rozdíly v národních legislativách ošetřujících vše od ochrany spotřebitelů přes elektronické transakce, hospodářskou soutěž, ochranu duševního vlastnictví po kyberbezpečnost.

Sektor informačních technologií prozatím tvoří jen přibližně 4 % HDP. Rychlé tempo růstu a obecná nakloněnost Indonésanů k digitalizaci, kdy nejvyšší počet uživatelů s nejdelší dobou strávenou používáním smartphonu se nachází právě v Indonésii, pak logicky vedou k pozitivním prognózám do budoucna. Odhaduje se, že indonéská digitální ekonomika bude k roku 2025 generovat i 150 mld. USD napříč segmenty – e-zdravotnictví, digitální zemědělství, retail, telekomunikace a média, správa těžby a zpracovatelských oborů. Indonéská vláda se snaží přechod na digitální technologie uspíšit pomocí programu e-smart IKM ministerstva průmyslu, kdy různými pobídkami podporuje MSP ve využívání online obchodů, big data, robotizaci, kyberbezpečnostních a cloudových řešení. V rámci programu bylo také otevřeno 5 technologických parků, kdy pro jejich úspěch lze předpokládat, že se bude ve stejném trendu koncentrace digitálních inovátorů na jednom místě pokračovat.

V zájmu nivelizace hospodářského rozvoje v zemi indonéská vláda implementuje projekt rozvoje internetové infrastruktury s dosahem až 13 000 obcí, které dosud nebylo připojení dostupné. Časté výpadky a relativně slabé připojení je pak dáno geografickou polohou ostrovního státu. Projekt Palapa Ring tvoří masivní výstavba optických kabelů na souši i v moři. Kromě toho došlo ke spuštění vysoko výkonného multifunkčního satelitu SATRIA-1, který doplňuje tuto optickou kabelovou síť. A jeho dokončení se očekává během roku 2022. Vláda navíc za nemalé náklady buduje také telekomunikační služby sítě 5G jak pro veřejnost, tak pro komerční využití.

Největšími zahraničními hráči na ICT trhu jsou Austrálie, Čína a USA. A Čína zůstává největším investorem do indonéských start-upů. Největšími čínskými pak byly zejména e-commerce a konglomeráty, jako je Alibaba , JD a Tencent . Z amerických firem se ujala formou joint venture Plug and Play ve spolupráci s Telkom Indonesia. Australský Equinix zde založil joint venture v podobě gigantického data centra. Telstra se spojila s Telkom Indonesia a poskytuje cloudová řešení a správu internetových sítí. Snad největší digitální hub v zemi pak jde za singapurským developerem Sinarmas Land .

Indexy související s ICT trhem (v tabulce pod textem) potvrzují zrychlení procesu digitalizace, kdy indonéské digitální prostředí je čím dál bezpečnější, internetové připojení je rychlejší a digitální finanční transakce jsou častější.

Indonéská mentalita upřednostňuje rovnováhu sil a ICT trh je otevřen všem hráčům ze všech zemí. Vstupovat na něj lze formou joint venture, ale taktéž jako společnost se 100 % zahraničním kapitálem. Zájem je doslova o veškerý hardware a software, druhově pak segmentem s nejvyšším růstem jsou fintech společnosti. Těch je nyní v zemi kolem dvou set, dle průzkumů však trh uživí až čtyřikrát tolik, a to se zaměřením na investiční správu, pojišťovnictví, či tradičně půjčky a investice do nich.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688