Investice do inovací byly rekordní
23. června 2022
V období 2018–2020 inovovalo v Česku 57 % podniků, o deset procentních bodů více než v předchozím sledovaném období. Firmy působící v oblasti informačních a komunikačních činností patří mezi nejvíce inovativní, své produkty nebo procesy zde inovovalo 77 % z nich.
Firmy v roce 2020 investovaly do inovací 3,7 % svých tržeb. Jedná se o výrazně vyšší podíl než v předchozím sledovaném roce 2018, kdy tento ukazatel dosáhl 2,1 %. Nejvyšší, třinácti procentní podíl, zaznamenaly podniky působící ve vědeckých a technických činnostech. Téměř deset procent ze svých tržeb investovaly do svých inovací podniky působící v informačních a komunikačních činnostech. V rámci zpracovatelského průmyslu byl tento podíl nejvyšší ve výrobě ostatních dopravních prostředků (10 %), kam spadá letecký průmysl či výroba kolejových vozidel.
Investice do inovací v roce 2020 dosáhly hodnoty 267 mld. Kč, což je o 116 mld. Kč více než v roce 2018. Ve struktuře nákladů na inovace hrají dlouhodobě nejvýznamnější úlohu investice do pořízení budov, strojů, zařízení či softwaru, které v roce 2020 tvořily přes polovinu celkových nákladů na inovace. „V souvislosti s inovačními aktivitami prováděla výzkum a vývoj méně než polovina inovujících firem. Výdaje do vlastního a nakoupeného výzkumu a vývoje vynaložené v souvislosti s prováděnými inovacemi však dosáhly rekordních 96 mld. Kč,“ upozorňuje Václav Sojka, z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.
Podniky inovují převážně ve vlastní režii. „Jen 29 % inovativních firem uvedlo, že na inovacích spolupracuje s jiným subjektem. Nejčastěji jde o spolupráci s jejich dodavateli, u firem pod zahraniční kontrolou pak s podniky v rámci své podnikové skupiny. S vysokými školami spolupracovala desetina inovativních podniků,“ říká Martin Mana, ředitel odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.
Společnosti se v rámci svých inovačních aktivit více soustředily na inovace podnikových procesů, které v období 2018–2020 zavedlo 54 % podniků. Spadají sem inovace vnitřních procesů, inovace marketingových metod a inovace spojené s organizačními změnami. Nový či podstatně zlepšený výrobek či službu na trh uvedlo 37 % podniků.
V roce 2020 dosáhly tržby firem s produktovou inovací 5,3 bilionu korun. Za inovované výrobky však utržily 1,3 bilionu korun a většina tržeb tak pocházela z prodeje neinovovaných produktů. Ve zpracovatelském průmyslu dosáhly nejvyššího podílu tržeb za inovované produkty nové na trhu ve výši 22 % podniky v automobilovém průmyslu.
Další informace přináší aktuální publikace ČSÚ.
Kontakt:
Tomáš Chrámecký
odbor komunikace ČSÚ
T 274 052 765 | M 737 280 892
E tomas.chramecky@czso.cz | Twitter @statistickyurad
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz