Podíl nakupujících na internetu se meziročně zvýšil z 39 na 54 %
25. listopadu 2020
Na jaře roku 2020 došlo k výraznému nárůstu nakupování na internetu a lidé také začali sledovat pořady na placených stránkách. Chytrou televizi používá třetina domácností. Přístup k internetu jich má 82 % a počítač či tablet 79 %.
Meziročně došlo k velkému nárůstu v nakupování přes internet. Zatímco v roce 2019 nakupovalo online 39 % české populace, o rok později to bylo již 54 %. „Potraviny si během sledovaných tří měsíců nakoupilo 13 % osob. Stejný podíl si přes internet objednal jídlo z restaurací či fastfoodů. Oblečení nebo obuv si koupilo online 30 % osob. Byla to nejčastěji nakupovaná položka na internetu, stejně jako v několika předchozích letech,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.
Více sledujeme pořady na webu televizních stanic a vzrostl i počet osob, které sledují videa na Youtube či podobných stránkách sloužících ke sdílení videí. „Největší meziroční nárůst zaznamenalo sledování placených pořadů. Zatímco na jaře roku 2019 uvedla 3 % osob, že si zaplatila za sledování filmů či seriálů přes internet, v roce 2020 to bylo již 10,5 %. Nejčastěji sledují placené programy na internetu osoby ve věku 25 až 34 let,“ uvádí Eva Myšková Skarlandtová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.
Chytrou televizi využívá třetina českých domácností. Za poslední 4 roky došlo k nárůstu jejího používání přibližně na trojnásobek. Některou formu nositelné elektroniky, tedy především chytré hodinky, fitness náramky a bezdrátová sluchátka, používá v Česku 32 % osob, chytré reproduktory 18 % osob. „Zařízení internetu věcí v domácnostech, mezi která patří hlavně chytrá topení či světla, chytré domácí spotřebiče a chytrá bezpečnostní zařízení, používá 8,5 % domácností. Nejčastěji tato zařízení ovládají osoby ve věku 25 až 34 let, a to 12 % z nich,“ říká Lenka Weichetová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.
Počítač či tablet má v Česku aktuálně 79 % domácností, přístup k internetu jich má 82 %. Výrazně více jsou těmito digitálními technologiemi vybaveny domácnosti s dětmi a mladé domácnosti. Přesto 7 % (76 tisíc) školou povinných dětí bydlí v domácnostech, kde nemají žádný stolní nebo přenosný počítač a 2 % žáků ve věku 6-15 let žije v rodinách bez přístupu k internetu. Alespoň jeden počítač či tablet má 40 % domácností osob starších 65 let a tento podíl se v posledních třech letech výrazně nemění. Z osob starších 16 let se na internet připojuje 81 %. Devět uživatelů z deseti je online každý den. I díky dynamickému rozšíření chytrých telefonů roste počet osob, které používají na telefonu internet. V roce 2020 se k internetu přes telefon připojuje již téměř šest miliónů osob nad 16 let, tedy 68 % populace. Před osmi lety se přitom jednalo o přibližně milion osob v této věkové kategorii.
Více informací naleznete v nové publikaci ČSÚ Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci – 2020.
Kontakt
Jan Cieslar
tiskový mluvčí ČSÚ
T 274 052 017 | M 604 149 190
E jan.cieslar@czso.cz | Twitter @statistickyurad
Přílohy
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz