(Kurzy.cz)
ČR - inflace v únoru poskočila o 0,3% respektive 3,7% meziročně
Meziměsíční srovnání
Meziměsíční růst spotřebitelských cen v oddíle rekreace a kultura byl způsoben především zvýšením cen dovolených s komplexními službami o 5,6 %. V oddíle bytové vybavení, zařízení domácnosti vzrostly zejména ceny přístrojů a spotřebičů pro domácnost o 2,4 %, nábytku a bytového zařízení o 1,2 %, zboží a služeb pro běžnou údržbu domácnosti o 1,5 %. V oddíle odívání a obuv byly vyšší ceny oděvů o 1,9 %. V oddíle potraviny a nealkoholické nápoje vzrostly především ceny zeleniny o 3,3 %, nealkoholických nápojů o 2,0 %, ovoce o 1,9 % a uzenin o 1,6 %.
Na snižování celkové úrovně spotřebitelských cen v únoru působil pokles cen v oddíle alkoholické nápoje, tabák, kde byly nižší ceny vína o 6,4 %, piva o 3,8 % a lihovin o 2,8 %. Z potravin klesly především ceny polotučného trvanlivého mléka o 4,3 %, vajec o 4,1 % a másla o 3,3 %.
Ceny zboží úhrnem zůstaly na úrovni měsíce ledna a ceny služeb vzrostly o 0,6 %.
Meziroční srovnání
Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v únoru o 3,7 %, což bylo o 0,1 procentního bodu více než v lednu. Zrychlení meziročního cenového růstu nastalo v oddíle odívání a obuv, kde ceny oděvů vzrostly o 4,8 % (v lednu o 1,4 %) a obuvi o 3,8 % (v lednu o 1,5 %). V oddíle bytové vybavení, zařízení domácnosti byly vyšší zejména ceny přístrojů a spotřebičů pro domácnost o 1,9 % (v lednu o 0,1 %) a ceny zboží a služeb pro běžnou údržbu domácnosti o 5,3 % (v lednu o 2,9 %). Ke zpomalení meziročního cenového růstu došlo v únoru v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje. Ceny pekárenských výrobků a obilovin v únoru vzrostly o 2,3 % (v lednu o 4,0 %), zeleniny o 2,9 % (v lednu o 7,1 %), z toho ceny brambor v únoru meziročně klesly o 6,7 % (v lednu růst o 5,1 %).
Na meziroční zvyšování cenové hladiny měly v únoru největší vliv ceny v oddíle bydlení, kde se zvýšily ceny nájemného z bytu o 4,3 %, vodného o 5,3 %, stočného o 4,5 %, elektřiny o 9,7 % a zemního plynu o 0,4 %. Další v pořadí vlivu byly ceny v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje, kde byly vyšší ceny vepřového masa o 17,6 %, uzenin o 14,4 %, ovoce o 19,3 % a cukru o 15,3 %. Vliv na zvýšení celkové cenové hladiny měly také ceny v oddíle alkoholické nápoje, tabák, kde vzrostly ceny lihovin o 7,0 %, piva o 2,3 % a tabákových výrobků o 2,7 %. V oddíle doprava byly ceny vyšší o 2,7 %. V oddíle stravování a ubytování vzrostly ceny stravovacích služeb o 5,6 % a ceny ubytovacích služeb o 5,7 %. V oddíle pošty a telekomunikace klesly ceny telefonních a faxových služeb o 3,9 %.
Ceny zboží úhrnem vzrostly o 3,5 % a ceny služeb o 4,1 %. Úhrnný index spotřebitelských cen bez započtení imputovaného nájemného (nákladů vlastnického bydlení) byl meziročně 103,7 %.
Míra inflace vyjádřená přírůstkem průměrného indexu spotřebitelských cen za posledních 12 měsíců proti průměru předchozích 12 měsíců byla v únoru 3,0 %.
Meziroční změna průměrného harmonizovaného indexu spotřebitelských cen (HICP)[1]) 28 členských zemí EU byla podle předběžných údajů Eurostatu v lednu 1,7 %, což bylo o 0,1 procentního bodu více než v prosinci. Nejvíce vzrostly ceny v Maďarsku (o 4,7 %) a nejméně v Itálii (o 0,4 %). Na Slovensku byly ceny v prosinci i v lednu vyšší o 3,2 %. V Německu cenový růst v lednu zrychlil na 1,6 % z 1,5 % v prosinci. Podle předběžných výpočtů vzrostl v únoru HICP v ČR meziměsíčně o 0,3 % a meziročně o 3,7 %. Bleskový odhad meziroční změny HICP pro eurozónu za únor 2020 je 1,2 %, jak uvedl Eurostat. (Více informací na internetových stránkách Eurostatu: HICP.)
* * *
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz