ČR je třetí v Evropě v online nakupování potravin
Prodeje potravin on-line jsou v Česku třetí nejvyšší v Evropě po Velké Británii a Francii. Podíl jejich prodejů v internetových obchodech dosáhl loni dvou procent celkového obratu rychloobrátkového zboží. Letos je to již 2,5 procenta. Vyplývá to z údajů společnosti GfK. Nejvíce potravin se v e-shopech prodá v Jižní Koreji (16,6 procenta).
Ve většině zemí EU se tento podíl pohybuje mezi jedním a dvěma procenty, například v Německu se on-line prodá 1,2 procenta potravin a ve Španělsku 1,7 procenta. V Británii dosahuje podíl potravin prodaných přes internet 6,9 procenta a ve Francii 5,3 procenta.
„Česká republika je na špičce, on-line prodej potravin je v Česku velmi silný. A to ještě jde o kategorii, která je jedna z nejslabších," uvedl Tomáš Drtina, ředitel GfK.
Online nakupujících bude v roce 2018 víc
On-line supermarket Rohlik.cz letos očekává tržby minimálně ve výši dvou miliard korun, Potraviny on-line řetězce Tesco dosáhly v posledním finančním roce 2016/2017 tržeb zhruba 1,3 miliardy korun. Dále na trhu působí Košík.cz, Freshbedynky.cz?, Coop-box.cz, Plnataska.cz, Potravinydomu.cz a další. Na on-line trh se chystá vstoupit i řetězec Globus.
Růst trhu bude v roce 2018 podle provozního ředitele Košík.cz Jakuba Šulty podpořen především organicky se zvyšujícím počtem nových zákazníků, kteří začnou službu využívat na úkor kamenných prodejen anebo původních zákazníků, kteří zvýší frekvenci a objem nákupů. Pomáhá tomu vysoká dostupnost služby, zvyšující se ergonomie a rychlost nákupů například pomocí chytrých zařízení, zavážení na druhé a třetí adresy (například rodičům a prarodičům), ale také rostoucí standardy služby.
Jednotliví hráči zároveň budou hledat další cesty v upevňování vztahu se zákazníky a zvyšování jejich loajality. "Nabízí se další zvyšování dostupnosti doručováním až domů bez přítomnosti majitele, do kufrů auta anebo do temperovaných freshboxů v developerských nebo administračních budovách. Roli sehraje i personalizace nabídky na základě znalosti zákazníka," dodal Šulta.
E-prodejci potravin musí vyřešit i řadu nedostatků
E-shopy s potravinami rozváží zboží jen v některých částech země. „Jsou regiony, kde prodej potravin on-line není efektivní. Spousta hráčů to rozjela a narazila na logistické problémy," dodal Drtina. Například Tesco pokrývá rozvozem Prahu a Středočeský kraj, Plzeňsko, Liberecko, Hradec Králové, Pardubice a Brno a okolí. Diskonty Lidl, které na podzim spustily vlastní e-shop, v něm čerstvé potraviny nenabízejí.
Podle Českého statistického úřadu dosáhly v roce 2015 tržby maloobchodu s převahou potravin, nápojů a tabákových výrobků v nespecializovaných prodejnách 385 miliard korun.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz