(Kurzy.cz)
ČR - tržby maloobchodu v září rostly o 0,4%, dařilo se oděvům a obuvi
Po očištění o sezónní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v září reálně meziměsíčně zvýšily o 0,4 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 0,2 %. Neočištěné tržby klesly meziročně o 3,3 %. Vývoj mimo jiné souvisel s nižším počtem pracovních dní (-2), což se promítlo do snížení prodeje sortimentů citlivě reagujících na meziročně rozdílný počet pracovních dní, tj. motorových vozidel a oprav, nepotravinářského zboží a pohonných hmot. Naopak na prodej potravin neměl různý počet pracovních dní podstatný vliv.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se zvýšily reálně meziměsíčně o 2,8 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 1,5 %. Neočištěné tržby klesly meziročně o 4,4 %, v tom za opravy o 10,8 % a za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 3,4 %.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby snížily reálně meziměsíčně o 0,6 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 0,4 %. Neočištěné tržby klesly meziročně o 2,9 %, v tom za potraviny o 5,9 %, nepotravinářské zboží o 1,4 % a pohonné hmoty o 0,8 %.
Ze sledovaných sortimentů měl největší vliv na celkový pokles prodej potravin ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách (o 10,1 %, resp. o 5,6 %). Vývoj v této sortimentní skupině určují především tržby podniků se 100 a více zaměstnanci, které tvoří zhruba 80 % celkových tržeb podniků s potravinami a které vykázaly pokles o 4,4 %. Tržby klesly rovněž ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost (o 3,6 %), s počítačovým a komunikačním zařízením (o 3,5 %) a s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 2,6 %). Naopak zájem spotřebitelů podporovaný akčními slevami se soustředil na nákup oděvů a obuvi (růst o 11,6 %), i když vysoký růst byl částečně ovlivněn nízkou výchozí základnou. Přetrvával zájem o nákupy přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (růst o 3,9 %) a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (o 2,8 %).
Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 101,4 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot a potravin. Naopak pokračovalo snižování cen v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: (http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home).
Za celé 3. čtvrtletí 2012 se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu snížily reálně meziročně o 1,3 % (ve 3. čtvrtletí 2012 bylo o jeden pracovní den méně), v tom v motoristickém segmentu o 2,8 % a v samotném maloobchodě (včetně prodeje pohonných hmot) o 0,7 %. Tržby za potraviny klesly o 3,2 %, za pohonné hmoty a nepotravinářské zboží naopak vzrostly (o 0,8 %, resp. o 0,6 %).
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz