(Kurzy.cz)
ČR - tržby maloobchodu v listopadu klesly, nejvíc za prodej automobilů
Maloobchod, ubytování a stravování - listopad 2008 |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu klesly v listopadu meziměsíčně reálně o 0,3 % a meziročně o 0,7 %. Bez očištění se tržby snížily o 3,8 %, v tom za potraviny o 5,8 % a za nepotravinářské zboží o 2,6 %. V motoristickém segmentu sezónně očištěné tržby klesly meziměsíčně reálně o 3,4 %, meziročně o 5,1 % a bez očištění o 11,3 %. Za ubytování a stravování se sezónně očištěné tržby meziměsíčně zvýšily o 0,1 % a neočištěné meziročně klesly o 5,2 %.
* * *
Graf č. 1
Meziročně po očištění o vliv pracovních dní, kterých bylo v listopadu 2008 o tři méně než ve stejném měsíci 2007, klesly tržby reálně o 1,2 %. Po očištění i o sezónní vlivy se tržby zejména vlivem vývoje v prodeji potravin snížily o 0,7 %, za nepotravinářské zboží naopak vzrostly o 0,8 %. Sezónně neočištěné tržby se snížily o 3,8 %, v tom za prodej potravin o 5,8 % a za prodej nepotravinářského zboží o 2,6 %.
Největší podíl na celkovém úbytku tržeb měly v listopadu prodejny se smíšeným zbožím s převahou potravin a specializované prodejny s ostatním nepotravinářským zbožím. Růst zaznamenaly pouze specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, nábytku a dalšího zboží pro domácnost a prodejny textilu a obuvi (tabulka č. 2).
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 101,2 %. Nejvyššího růstu dosáhly ceny v prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží o 4,6 %. V prodejnách potravin se ceny zvýšily o 3,1 %, v tom ve specializovaných o 3,8 %, v nespecializovaných o 3,0 %, v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 1,0 % a ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny o 0,1 %. Naopak v prodejnách potřeb pro domácnost se ceny snížily o 1,6 %, v zásilkovém obchodě o 1,3 %, za použité zboží o 0,9 %, ostatní nepotravinářské zboží o 0,4 % a textil a obuv o 0,3 %.
Podle údajů zveřejněných Eurostatem vzrostly v listopadu sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 reálně meziměsíčně o 0,3 %, meziročně po očištění o pracovní dny klesly o 0,2 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně v Rumunsku o 6,8 %, v Polsku o 6,2 %, ve Slovinsku o 5,4 %, ve Spojeném království o 2,6 %, na Slovensku o 2,0 %, ve Francii o 1,6 % a v Německu o 0,3 %. Snížily se v Lotyšsku o 15,1 %, v Estonsku o 9,3 %, ve Španělsku o 7,8 %, v Lucembursku o 6,7 %, v Dánsku o 5,4 %, v Belgii o 4,3 %, v Litvě o 1,8 %, v Portugalsku o 1,6 %, ve Finsku o 1,5 %, Bulharsku o 1,2 % a v Rakousku o 0,5 %, zatímco nezměněny zůstaly ve Švédsku.
* * *
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) sezónně očištěné tržby klesly meziměsíčně reálně o 3,4 % a meziročně o 5,1 %. Neočištěné tržby se meziročně snížily o 11,3 %, v tom za prodej a opravy motorových vozidel o 15,6 % a za prodej pohonných hmot o 2,3 %.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) se sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně snížily o 1,3 % a meziročně o 2,2 %. Sezónně neočištěné tržby klesly meziročně o 6,3 %.
V ubytování a stravování (OKEČ 55) se sezónně očištěné tržby zvýšily meziměsíčně reálně o 0,1 %. Sezónně neočištěné tržby klesly meziročně o 5,2 %, v tom v ubytovacích zařízeních o 6,5 % a ve stravovacích zařízeních o 4,7 %.
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz