(Kurzy.cz)
ČR - srpnový pokles tržeb v maloobchodě ukazuje nadalší pokles tempa růstu ekonomiky
Maloobchod, ubytování a stravování - srpen 2008 |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly v srpnu meziměsíčně reálně o 0,1 %; meziročně o 0,7 % a bez očištění se snížily o 2,6 %. Meziroční pokles tržeb zaznamenal jak prodej potravin, tak i nepotravinářského zboží. V motoristickém segmentu sezónně očištěné tržby vzrostly meziměsíčně reálně o 2,0 %, meziročně o 0,2 % a bez očištění klesly o 4,7 %. Za ubytování a stravování se sezónně očištěné tržby meziměsíčně snížily o 0,7 % a neočištěné meziročně klesly o 7,5 %.
* * *
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) vzrostly v srpnu meziměsíčně reálně o 0,1 %, přičemž za potraviny se zvýšily o 0,3 %, za nepotravinářské zboží stagnovaly. Trendová složka již tři měsíce za sebou stagnovala (tabulka č. 3).
Graf č. 1
Meziročně po očištění o vliv pracovních dní, kterých bylo v srpnu 2008 o dva méně než ve stejném měsíci 2007, klesly tržby reálně o 0,3 %, po očištění navíc i o sezónní vlivy se naopak zvýšily o 0,7 %. Sezónně neočištěné tržby se snížily o 2,6 %, v tom za prodej potravin o 4,0 % a za prodej nepotravinářského zboží o 1,6 %.
Největší podíl na celkovém úbytku tržeb měly v srpnu prodejny se smíšeným zbožím s převahou potravin, kde tržby klesly ve všech velikostních skupinách podniků (od – 3,4 % do –13,4 %). Růst zaznamenaly pouze specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, nábytku a dalšího zboží pro domácnost a textilu a obuvi, ale ve srovnání s předchozím obdobím se jednalo o zpomalení tempa růstu (tabulka č. 2).
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 103,4 %. Nejvíce vzrostly ceny v prodejnách potravin, v tom ve specializovaných o 8,2 %, v nespecializovaných o 6,7 %. V prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží se ceny zvýšily o 5,8 %, ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny o 4,5 %, v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 2,4 %. Naopak v zásilkovém obchodě a za použité zboží se ceny snížily o 1,3 %, v prodejnách textilu a obuvi o 1,1 %, za potřeby pro domácnost o 0,6 % a za ostatní nepotravinářské zboží o 0,3 %.
Podle údajů zveřejněných Eurostatem vzrostly v srpnu sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 reálně meziměsíčně o 0,4 %, meziročně po očištění o pracovní dny klesly o 0,2 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně v Rumunsku o 17,3 %, ve Slovinsku o 6,9 %, v Polsku o 6,2 %, na Slovensku o 5,7 %, v Litvě o 3,0 %, ve Švédsku a ve Spojeném království o 2,9 %, v Bulharsku o 2,3 %, ve Finsku o 2,2 %, v Portugalsku o 1,7 % a v Německu o 0,2 %. Snížily se v Lotyšsku o 8,9 %, v Estonsku o 6,7 %, ve Španělsku o 5,8 %, v Dánsku o 5,2 %, v Lucembursku o 2,5 %, v Belgii o 1,6 % a v Rakousku o 1,4 %.
* * *
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) sezónně očištěné tržby vzrostly meziměsíčně reálně o 2,0 % a meziročně o 0,2 %. Neočištěné tržby se meziročně snížily o 4,7 %, přičemž za prodej a opravy motorových vozidel klesly o 10,4 %, zatímco za prodej pohonných hmot se zvýšily o 4,5 %.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) se sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně zvýšily o 0,7 % a meziročně o 0,5 %. Sezónně neočištěné tržby klesly meziročně o 3,3 %.
V ubytování a stravování (OKEČ 55) se sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně snížily o 0,7 %. Sezónně neočištěné tržby klesly meziročně o 7,5 %. Pokles tržeb byl zaznamenán jak v ubytovacích zařízeních, tak ve stravovacích službách (pokles o 10,5 %, resp. o 6,3 %).
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz