(Kurzy.cz)
ČR - maloobchodu se v březnu výrazně dařilo
Poptávka po nepotravinářském zboží dále rostla |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly v březnu meziměsíčně reálně o 0,7 %. Meziročně se zvýšily o 8,8 %, bez sezónního očištění o 9,6 %. Největší podíl na přírůstku celkových tržeb měly specializované prodejny potřeb pro domácnost, ostatního nepotravinářského zboží a nespecializované prodejny s převahou potravin. Růst tržeb za ubytování a stravování pokračoval i v březnu (3,9 %).
* * *
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) se v březnu meziměsíčně reálně zvýšily o 0,7 %, v tom za nepotravinářské zboží o 1,0 %, za potraviny o 0,3 %. Trendová složka vzrostla o 0,7 %, což zhruba odpovídalo průměrnému růstu za posledních šest měsíců.
Meziročně po očištění o sezónní a kalendářní vlivy vzrostly tržby reálně o 8,8 % (v březnu 2006 bylo o jeden pracovní den více než v březnu 2007, po očištění o pracovní a kalendářní dny byl růst 10,1 %). Sezónně neočištěné tržby se zvýšily o 9,6 %, v tom za nepotravinářské zboží o 12,6 % a za potraviny o 5,6 %. Růst celkových tržeb byl druhý nejvyšší za celé období zjišťování.
K celkovému růstu přispěly v březnu nejvíce specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, stavebnin, nábytku a dalšího zboží pro domácnost. Druhý a třetí největší podíl na růstu měly nespecializované prodejny s převahou potravin a specializované prodejny ostatního nepotravinářského zboží. Nejrychleji rostly tržby v prodejnách potřeb pro domácnost a v prodejnách textilu a obuvi (o 22,2 % a o 21,1 %), viz. tabulka č. 3.
V členění podle velikostních skupin se v maloobchodě zvýšily nejvíce tržby v podnicích s 50 až 99 zaměstnanci (o 17,9 %). Podniky s 20 až 49 zaměstnanci vykázaly růst o 13,9 %, se 100 a více zaměstnanci o 10,8 % a s 0 až 19 zaměstnanci o 6,9 %.
Úhrnný deflátor (ke stejnému období předcházejícího roku) byl 100,4 %. Ceny vzrostly v prodejnách potravin, a to ve specializovaných i nespecializovaných (o 4,0 %, resp. o 3,1 %), dále v prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (o 1,6 %), ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny (o 1,0 %) a v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 0,4 %). Ceny se snížily v prodejnách ostatního nepotravinářského zboží (o 2,8 %), textilu a obuvi a použitého zboží (shodně o 2,0 %), v zásilkovém obchodě (o 1,9 %) a v prodejnách potřeb pro domácnost (o 1,2 %).
Podle údajů zveřejněných Eurostatem vzrostly v březnu sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 reálně meziměsíčně o 0,6 %, meziročně po očištění o pracovní dny o 3,8 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby v Lotyšsku o 27,7 %, v Estonsku o 24,1 %, v Litvě o 15,9 %, v Bulharsku o 13,5 %, v Polsku o 13,1 %, ve Švédsku o 9,5 %, ve Finsku o 9,2 %, ve Slovinsku o 9,0 %, v Lucembursku o 8,9 %, na Slovensku o 6,2 %, ve Španělsku o 5,5 %, ve Spojeném království o 5,2 %, ve Francii o 5,0 %, v Dánsku o 4,0 %, v Portugalsku o 3,4 %, v Rakousku o 1,9 % a v Belgii o 0,1 %. Snížily se v Německu o 0,7 %.
* * *
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se sezónně neočištěné tržby zvýšily meziročně reálně o 12,2 %, v tom za prodej a opravy motorových vozidel o 12,0 % a za prodej pohonných hmot o 12,7 %.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) vzrostly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 1,7 % a sezónně neočištěné tržby meziročně o 10,5 %.
Růst tržeb v odvětví ubytování a stravování (OKEČ 55), započatý v listopadu 2006, pokračoval i v březnu. Sezónně neočištěné tržby se zvýšily meziročně reálně o 3,9 %, a to stejným tempem v ubytovacích i stravovacích službách.
Analýza ČSÚ - Vývoj tržeb v maloobchodě, ubytování a stravování v 1. čtvrtletí 2007
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz