(Kurzy.cz)
Maloobchod v listopadu podržely velké podniky
Maloobchod - listopad 2003 Meziměsíční srovnání: V listopadu ve srovnání s říjnem vzrostly sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu reálně o 0,9 %. Zvýšil se zejména prodej v motoristickém segmentu o 1,4 % a za smíšené zboží s převahou potravin o 1,1 %. Tržby za prodej nepotravinářského zboží vzrostly o 0,2 %. Meziroční srovnání: Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu se v listopadu po očištění o sezónní vlivy zvýšily reálně o 4,9 %. Výrazně vzrostly tržby za prodej pohonných hmot (o 12,9 %), ale rovněž v prodejnách se smíšeným zbožím (o 6,7 %), a za drogistické, farmaceutické a kosmetické zboží (o 5,3 %). Bez očištění o sezónní vlivy se tržby zvýšily o 1,0 %, což bylo ovlivněno především o 2 dny nižším počtem pracovních dní v listopadu 2003. Podle vyhodnocení delších časových řad má počet pracovních dní vliv zejména na prodej motorových vozidel, dále na prodej v podnicích s nízkým počtem zaměstnanců a na prodej ve specializovaných prodejnách, které mívají omezený sobotní prodej a v neděli zavřeno. Přestože celkově rostly tržby v maloobchodě poměrně pomalu, i v listopadu pokračoval trend růstu tržeb velkých podniků se 100 a více zaměstnanci (o 7,3 %). Tržby v motoristickém segmentu v listopadu klesly o 1,4 %. První pokles tržeb od srpna roku 2002 pod úroveň srovnatelného období předchozího roku byl způsoben nižším prodejem i opravami motorových vozidel (o 6,0 %, resp. o 6,9 %). Tržby za prodej pohonných hmot nadále rostly (o 8,1 %). Přírůstek tržeb v maloobchodě (bez motoristického segmentu) dosáhl 2,2 %, což bylo o 1,7 % méně než průměr od počátku roku. Zvýšily se zejména tržby za prodej potravin (o 4,6 %), mírně se zvýšily i tržby za prodej nepotravinářského zboží (o 0,5 %). Vývoj tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen byl diferencovaný: - v prodejnách se smíšeným zbožím vzrostly o 5,8 %, v tom rychleji rostly v prodejnách s převahou potravin (o 6,2 %) než v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 4,0 %), kde je výrazně nižší zastoupení obchodních řetězců; - ve specializovaných prodejnách se nepotravinářského zboží prodalo stejně jako loni, potravin si spotřebitelé koupili o 4,5 % méně; - stagnace prodeje v nepotravinářských specializovaných prodejnách byla ovlivněna především poklesem v sortimentu ostatní nepotravinářské zboží (o 2,5 %), a to zejména v malých a středních podnicích. Za potřeby a zařízení pro domácnost vzrostly tržby o 2,7 %, za drogistické, farmaceutické a kosmetické zboží o 2,0 % a za prodej textilu a obuvi o 1,9 %; - z méně významných typů prodeje zaznamenal výrazný růst (o 13,5 %) stánkový a podomní prodej, naopak přetrvával menší zájem o zboží v obchodech typu second hand a další použité zboží (pokles o 12,8 %). Zdroj:ČSÚ |
|||
|
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz