Zářijový Spotřebitelský barometr
V září se oproti předchozím dvěma měsícům hodnota spotřebitelského barometru (indikátor CCI - Consumer Confidence Index) jen mírně zvýšila o 0,5 na 47,5. Znamená to, že po celé letní období zůstal indikátor oproti prvnímu pololetí nízko, téměř na nejnižší měsíční hodnotě roku 2002, vykázané v období povodňové kalamity (září 2002 – CCI = 46,9).
Z toho vyplývá, že hlavní komponenty zářijového spotřebitelského barometru rovněž zůstaly oproti II. čtvrtletí na nižších hodnotách, resp. jen s malými kladnými nebo zápornými odchylkami. V září se oproti červenci a srpnu pozitivněji projevil názor na očekávanou finanční situaci a částečně i hospodářskou situaci. Nižší indikaci spotřebitelské důvěry lze nadále spojovat s odrazem bezprostřední reagence na prezentovaná ekonomická hodnocení v souvislosti s pracemi na reformě veřejných financí a státním rozpočtu 2004 a mediálním dialogem k nim. Nadále lze shrnout, že z barometru je v současnosti zřejmá spíše ekonomická zdrženlivost, i když v září poněkud ustupující, s tím se projevilo mírně lepší ocenění „budoucnosti“ než „minulosti“.
Z souhrnného přehledu názorů respondentů podle daných kategorií v jejich demograficky a sociálně členité struktuře vyplývá, že spotřebitelské a ekonomické mínění má trvale své diference mezi různými vrstvami a skupinami respondentů. Globálně lze konstatovat, že při celkově nižším poklesu indikátoru CCI (v letních měsících oproti I. pololetí) se přikláněli k optimističtějšímu hodnocení opět spíše mladí respondenti, dále profesní skupiny více vzdělané, angažované manažérsky a podnikatelsky, s vyššími příjmy, z hlavního města i dalších spíše větších či středních osídlení, u ostatních kategorií tomu bylo spíše naopak (viz podrobný přehled v tabulce).
Další informace naleznete zde.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz