Důvěra v ekonomiku roste
„Nálada v české ekonomice se začíná zlepšovat. Vyplývá to alespoň z březnového Indikátoru důvěry v českou ekonomiku, který sestavuje Český statistický úřad. Meziměsíčně se zvýšil o 3,6 bodu na hodnotu 94,2, přičemž rostla důvěra jak podnikatelů, tak i spotřebitelů. Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl celkově na hodnotu 93, ovšem na rozdíl od února se v březnu důvěra v ekonomiku zvýšila i v průmyslu, a to na hodnotu 88,9. Vyhodnocovat to jako „odražení se ode dna“ v českém průmyslu by to bylo asi předčasné, ale o pozitivní signál bezesporu jde. Je zde však také jedno varování: přestože firmy meziměsíčně hodnotily stávající i očekávanou poptávku po své produkci lépe než v únoru, stále výrazně převažuje podíl těch, kteří jí hodnotí jako nedostatečnou. To ostatně potvrzují „tvrdá data“. Hodnota nových zakázek podle posledních dostupných údajů v lednu meziročně klesla o 2,7 %. Snížily se jak nové zakázky ze zahraničí o 2,5 %, tak i nové domácí zakázky, které klesly o 3,1 %. Obtížnou situaci v českém průmyslu potvrzuje i vývoj Indexu nákupních manažerů (PMI). Ten se pod hranicí 50 bodů, která znamená recesi, nachází již od června 2022. Nicméně v únoru dosáhl hodnoty 44,3 bodu po lednových 43 bodech, a jeho pokles se tak zmírňuje a naznačuje možný obrat. Stále však ukazuje na nepříliš dobrou situaci českého průmyslu, kde chybí zakázky, výrobci optimalizují své zásoby a upravují ceny,“ uvádí Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„Pro nastartování domácí poptávky je pozitivním signálem růst druhé složky Indexu důvěry v českou ekonomiku, který sleduje vývoj důvěry spotřebitelů. Ten se zvýšil už třetí měsíc v řadě, tentokrát vzrostl o 5,9 bodů na hodnotu 99,9. Důvěra tak dosáhla nejvyšší úrovně od října 2021 a přiblížila se svému dlouhodobému průměru. Počet respondentů, kteří v následujících dvanácti měsících očekávají zhoršení celkové ekonomické situace, se oproti únoru snížil. Výrazně se naopak zvýšil počet spotřebitelů, kteří očekávajících zlepšení své finanční situace. O zlepšování spotřebitelské nálady, a tedy i o konci spotřebitelské recese, svědčí ostatně také vývoj maloobchodních tržeb. V lednu meziročně zrychlily svůj růst na 2,4 % z prosincových 1,2 %. Lednová maloobchodní data přinesla i další pozitivní informaci – po dvaceti měsících poklesu došlo v lednu poprvé k meziročnímu růstu tržeb za prodej potravin. Nečekejme však nákupní boom. Půjde spíš o pozvolný růst výdajů domácností a s tím spojený růst tržeb obchodníků. Ten by měl pokračovat v mírnému tempu i v dalších měsících. Vedle růstu reálných příjmů je zde ještě faktor vysokých úspor domácností, které by se mohly rovněž přeměnit ve větší útraty u obchodníků,“ upozorňuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
Moore Czech Republic
Společnost Moore Czech Republic je součástí jedné z největších mezinárodních sítí nezávislých auditorských a poradenských firem. Moore Global Network Limited (do září 2019 Moore Stephens International Limited) zaměstnává po celém světě přes 30 000 odborníků ve více než 260 nezávislých firmách a 110 zemích.
Moore Czech Republic sídlí v Praze a je vedena jednateli a společníky Petrem Kymličkou a Radovanem Haukem. Ti s sebou pod značku Moore přivedli kromě svých pracovníků z dřívější společnosti BDO Advisory také specializované dceřiné společnosti Servodata, DataScript a S-COMP, které se orientují na poskytování komplexních služeb v oblasti IT a vzdělávání.
Více informaci na: www.moore-czech.cz
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz