Raiffeisenbank a.s. (Raiffeisenbank a.s.)
Makroekonomika  |  07.02.2024 10:19:55

Domácnosti začínají konečně utrácet

V prosinci maloobchodní tržby bez prodeje aut vzrostly reálně v meziročním srovnání o 1,6 %, což je výrazně lepší výsledek, než který očekávala naše i tržní prognóza. Listopadový výsledek, který naznačoval změnu trendu v maloobchodě (ač došlo ke korekci z +0,9 % na +0,1 %), tak byl potvrzen. Meziměsíčně tržby stouply o 0,2 %. 

Podíváme-li se na jednotlivé oblasti v maloobchodu, tak meziročně rostly tržby za nepotravinářské zboží (+2,5 %) a za pohonné hmoty (+2,3 %). Na druhé straně pokračoval pokles tržeb za potraviny (-0,4 %), přestože v posledních měsících vidíme znatelné zpomalování růstu cen potravin. To je možné vysvětlení, proč kromě celospolečenského tlaku začínají obchodníci ve větší míře alespoň u některých položek snižovat jejich cenu, aby dokázali být konkurenceschopní a zvýšili své obraty. Z pohledu jednotlivých prodejen dle prodávaného sortimentu nejvíce rostly tržby prodejců s kosmetickými a toaletními výrobky (+15,5 %). Velmi dobré výsledky zaznamenali také prodejci s počítačovým a komunikačním zařízením (+11,2 %) a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+5,6 %). Naopak skákat radostí určitě nebudou prodejci s výrobky pro domácnosti, kteří evidovali pokles svých tržeb o 5 %. Ti zažili opravdu velmi těžký loňský rok, ale to by se mělo změnit v letošním roce, kdy Česká národní banka může poměrně svižně snižovat úrokové sazby, což by se mělo projevit vyšší aktivitou v oblasti hypoték, stavebnictví a tím pádem také vyšším zájem o vybavení domácností. Meziroční pokles tržeb nastal také v případě prodejen s oblečením a obuví (-3,7 %) a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (-0,6 %). Veliké rozdíly panují v prodejnách dle jejich specifikace. Ve specializovaných prodejnách potravin rostly tržby o 1,2 % a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin klesly o 0,3 %, zatímco v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se zvýšily tržby dokonce dvouciferným tempem (+15,0 %). Růst tržeb internetových a zásilkových obchodů byl podobný jako v listopadu (+5,5 %). 

Meziměsíčně se zvýšily tržby za pohonné hmoty o 0,9 % a za nepotravinářské zboží o 0,5 %. Lidé naopak šetřili na potravinách (-0,2 %). 
 


Náš původní předpoklad, že lidé začnou ve větší míře utrácet ve druhé polovině roku 2023, se potvrdil, ač se zpožděním. Domácnosti začínají věřit, že éra skokového zdražování je u konce, jejich vnímání budoucnosti je optimističtější, a i proto si udělali letošní Vánoce hezčí než ty v roce 2022. Dá se proto očekávat, že spotřeba domácností bude dále pozvolně růst, což je výborná zpráva nejen pro maloobchodní prodejce, ale pro celou českou ekonomiku. 

Autor: Martin Kron, analytik 
Editor: Vratislav Zámiš, analytik 

Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s. 

Okomentovat na twitteru

Okomentovat na facebooku






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688