Maloobchod v prosinci mírně vzrostl
Konec minulého roku se na straně spotřeby domácností nesl ve znamení mírného oživení. Maloobchodní tržby v prosinci meziměsíčně lehce vzrostly o 0,2 %, zejména díky vyšším útratám za pohonné hmoty a nepotravinářské zboží. Naopak tržby za potraviny poklesly o 0,4 %. V meziročním srovnání se pak maloobchod dostal podruhé v řadě do černých čísel s růstem o 1,6 %, navzdory pokračujícímu poklesu tržeb za prodej potravin. Ty klesají nepřetržitě již dvacátý měsíc v řadě a v porovnání s rokem 2019 zaostávají o významných 11 %.
Za celý rok 2023 propadly tržby v maloobchodě o rekordních 4,1 % a překonaly tak 3,8% pokles z předminulého roku. Spotřeba domácností byla extrémně utlumená především v důsledku vysoké inflace, respektive pokračujícího poklesu reálných mezd. Svou roli sehrál také negativní sentiment domácností, který v kombinaci s atraktivními úrokovými sazbami na spořících účtech vedl k odkládání spotřeby ve prospěch hromadění úspor. Agregátní míra úspor v minulém roce vzrostla na 19 % oproti dlouhodobému průměru okolo 12 %.
V letošním roce očekáváme postupné oživení spotřebitelné poptávky, která bude hlavním tahounem růstu české ekonomiky. Na jedné straně počítáme s obnoveným růstem reálných mezd díky návratu inflace do blízkosti 2% cíle, na druhé straně počítáme s postupným rozpouštěním nad-úspor domácností. Celkově je ale třeba počítat s tím, že oživení spotřebitelské poptávky bude relativně pozvolné a s významnějším růstovým impulsem počítáme spíše až ve druhé polovině letošního roku.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz