(Kurzy.cz)
Zhruba 32 % činí celková inflace za poslední 3 roky. Nejvíce se zvedly ceny stravování a ubytování, do inflace však zásadně promluvil segment bydlení
Inflace se za poslední tři roky v součtu drží celý rok na téměř stejné úrovni, resp. v rozmezí 31,96 % - 32,69 %. Tedy za roky 2021, 2022 a 2023 inflace vzrostla ve srovnání s rokem 2020 téměř bez jakýchkoliv odchylek během všech měsíců roku 2023 téměř o třetinu. Ceny v letošním roce už pravděpodobně porostou o hodně pomaleji, ale pro obyvatele budou pořád vysoké, protože průměrná mzda se za poslední tři roky zvyšovala jen přibližně o 21 %. Vyplývá to z propočtů tříleté inflace a výše průměrných mezd za poslední tři roky.
Jak se vyvíjela souhrnná inflace za poslední 2 a 3 roky? V následující tabulce jsou informace o aktuální meziroční inflaci, inflaci před rokem a inflaci za 24 měsíců a 36 měsíců.
Český statistický úřad (ČSÚ) k výpočtu inflace používá tzv. „spotřební koš“ zboží a služeb, který je rozdělen do 12 základních segmentů. Pomineme-li zahrnuté velké množství různorodých potravin či alkoholických nápojů, ČSÚ sleduje vývoj dalších zhruba 750 cenových reprezentantů. Každoročně dochází k jejich aktualizaci, potažmo ob rok se aktualizuje také váha jednotlivých položek. Jako zajímavost možno zmínit, že v koši výrobků se v návaznosti na pandemii COVID-19 objevila v roce 2021 také „jednorázová rouška“, resp. balení 50 ks. O rok později už spotřební koš neovlivňovala.
Každopádně zveřejňovaný index spotřebitelských cen by měl právě odrážet vývoj životních nákladů domácností, a to včetně zahrnutí například daňových změn. Úplně všechny oblasti však nezohledňuje. Nesleduje totiž cenový vývoj v oblasti životního pojištění, drog, hazardu či prostituce.
Při pohledu na čísla statistického úřadu se v posledních 3 letech o cca 44 % nejvýše ceny zvýšily v segmentu stravování a ubytování. Daná oblast má ve spotřebním koši nicméně jen necelou 6% váhu. Mnohem výraznější téměř 27% má vliv cen bydlení, energií, paliv a cen vody. Žádný jiný segment tak silný vliv nemá. A právě tato oblast je svým růstem cen v posledních třech letech druhou nejinflačnější. Ceny se zvýšily o téměř 43 %. Třetí příčka s více než 40% inflací je oblast odívání a obuvi. Vzhledem k tomu, kolik za dané věci vydáváme, má daný segment ve spotřebním koši relativně nevýraznou váhu necelých 4 %. Mnohem výraznější téměř 18 % vliv mají vzhledem k výdajům potraviny a nealkoholické nápoje. Ve vztahu k vývoji cen v mediích rovněž často probíraný segment. Za poslední tři roky se dané ceny zvedly o 31,1 %. Tedy vlastně jen nepatrně méně než v úvodu zmiňovaná souhrnná inflace.
Tříletá inflace podle klasifikace ECOICOP
Oddíl | Inflace 3R | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Stravování a ubytování | 44.2% | 121.6 | 126.8 | 153.5 | 175.3 |
Bydlení, voda, energie, paliva | 42.8% | 114.1 | 117.3 | 139.5 | 162.9 |
Odívání a obuv | 40.4% | 103.4 | 110.2 | 130.7 | 145.2 |
Úhrn | 32.2% | 111.8 | 116.1 | 133.6 | 147.8 |
Potraviny a nealkoholické nápoje | 31.1% | 113.5 | 114.4 | 133.5 | 148.8 |
Rekreace a kultura | 26.7% | 107.4 | 110.5 | 123.2 | 136.1 |
Doprava | 26.7% | 104.9 | 113.6 | 134.2 | 132.9 |
Bytové vybavení, zařízení domácnosti; opravy | 24.7% | 105.5 | 109.3 | 122.4 | 131.6 |
Ostatní zboží a služby | 24.7% | 113 | 116.9 | 128.8 | 140.9 |
Alkoholické nápoje, tabák | 22.8% | 120.3 | 130.4 | 138.6 | 147.7 |
Zdraví | 22.2% | 116.5 | 120.7 | 130.9 | 142.4 |
Vzdělávání | 13.6% | 111.9 | 114.5 | 118.9 | 127.1 |
Pošty a telekomunikace | 3.7% | 92 | 91.5 | 92.1 | 95.4 |
Nejméně v posledních 3 letech zdražil segment pošty a telekomunikací. A to o pouhých 3,7 %. Dokonce jsou stále v dané oblasti ceny v souhrnu nižší, než tomu bylo v roce 2015. Jak známo, například přímo na České poště zákazník musí sáhnout podstatně hlouběji do kapsy, nicméně svou vahou konečný výsledek ovlivňují především telefonní, potažmo internetové služby. Zde se pro spotřebitele vyvíjejí ceny podstatně příznivěji. Druhým inflačně nejnižším segmentem je vzdělání. Tedy například náklady na školné, školkovné, družinu či třeba výuku cizích jazyků. Za poslední 3 roky ceny vzrostly v souhrnu o 13,6 %. Stupně vítězů uzavírá oblast zdraví. Tedy především vývoj cen léků a zdravotnických potřeb, ale třeba také ceny stomatologické péče nebo třeba ceny dioptrických brýlí či kontaktních čoček. Ceny v segmentu zdraví zkrátka vzrostly o 22,2 %. Bronzovou příčku nejméně inflačního segmentu nicméně získalo jen těsně. O 22,8 % se totiž za poslední 3 roky zvýšily ceny v segmentu alkoholických nápojů a tabáku.
Inflace v posledních letech a reálné mzdy
Více o vlivu inflaci a reálných mzdách: Reálná mzda v Česku padá soustavně už dva roky, což je historický rekord. Nikdy nebylo tak špatně tak dlouho, ovšem světélko na konci dlouhého tunelu vidět je
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz