Domácnosti šetří, maloobchod ztrácí
V případě jednotlivých oblastí v maloobchodě zůstává situace podobná, kdy meziročně i nadále klesají tržby jak za nepotravinářské zboží (o 5,9 %), tak i za potraviny (o 4,1 %). Naopak byl zaznamenán opět růst tržeb za prodej pohonných hmot (4,5 %), jelikož docházelo ke stabilizaci cen pohonných hmot na světových trzích a zvláště nafta byla nabízena za výrazně nižší ceny než v minulém roce. Podíváme-li se na prodejny dle prodávaného sortimentu, tak po delší době pozorujeme změnu na prvním místě v propadu tržeb, kdy tuto nelichotivou pozici zaujaly prodejny s oděvy a obuví (-16,1 %). Zdá se, že Češi zatím nenakupují zimní oblečení či zimní obuv a spokojí se ve vyšší míře se svými nákupy z minulosti, případně mohou vyčkávat na období slevových nabídek. Druhé místo zaujímají prodejny se specializovanými výrobky pro domácnost (-10,0 %), které spadly z pomyslného vrcholu žebříčku. Výrazné snížení tržeb je také evidováno u prodejen s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (-8,4 %) či s počítačovým a komunikačním zařízením (-6,1 %). Na druhé straně tržby i nadále rostou prodejnám s kosmetickými a toaletními výrobky (o 12,8 %) a to navzdory tomu, že Češi nakupují právě tento druh zboží ve větším množství v zahraničí, především v Polsku a Německu. Je tak možné, že poptávka po těchto produktech je tak velká, že dokáže být uspokojena kombinací nákupů v tuzemsku i v zahraničí. V případě prodeje potravin v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby snížily o 4,2 % a ve specializovaných prodejnách potravin o 1,9 %. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží sice i v září vzrostly, ale opět nižším tempem (o 1,5 %). Po dvou měsících růstu tržeb v internetových a zásilkových obchodech tentokrát došlo k poklesu o 0,8 %.
Je zřejmé, že české domácnosti i nadále zůstávají opatrné a velmi pečlivě zvažují, na jaké účely vynaloží své finanční prostředky. Spotřeba tak stále zůstává utlumena a její oživení velmi pravděpodobně nebude tak rychlé, jak jsme původně očekávali, což se projevuje nejen na nedobrých výsledcích sektoru maloobchodu, ale i celé ekonomiky. Ta podle naší poslední prognózy měla stagnovat, ale dosavadní výsledky naznačují, že česká ekonomika za kalendářní rok 2023 poklesne.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz