ec.europa.eu (Evropská komise)
Evropská unie  |  12.09.2023 15:00:00

Sdělení o úlevách pro malé a střední podniky (Otázky a odpovědi)

Otázky a odpovědi: Sdělení o úlevách pro malé a střední podniky

  1. Proč jsou malé a střední podniky důležité?

Malé a střední podniky (MSP) mají zásadní význam pro hospodářskou a sociální strukturu Evropy. Závisí na nich dlouhodobá prosperita EU. Celkem 24 milionů evropských malých a středních podniků představuje 99 % všech podniků v EU a zajišťuje dvě třetiny pracovních míst v soukromém sektoru v EU. Jsou rovněž pevně zakotveny v místních komunitách, zejména ve venkovských oblastech. Produkují více než polovinu přidané hodnoty v nefinančním podnikatelském sektoru EU a jsou živnou půdou pro inovace, rozmanitost a rovnost v Evropě.

  1. Proč je nezbytné podporu pro malé a střední podniky zvýšit?

Volatilita a nepředvídatelnost v současné hospodářské situaci ztížily jejich podnikání. V posledních letech se MSP potýkaly s obtížemi při najímání nových zaměstnanců, aby mohly čelit neočekávaně silnému oživení poptávky, a zároveň se musely vypořádat s řadou nových problémů. Míra inflace se drasticky zvýšila, zejména v průběhu roku 2022, což vedlo k růstu úrokových sazeb a omezil se přístup MSP k financování. Útočná válka Ruska proti Ukrajině přinesla vyšší náklady na energii a rychle rostoucí ceny surovin vyvíjely na malé podniky ještě větší tlak.

Malé a střední podniky se dosud nevrátily na svou úroveň výkonnosti před pandemií. Po úpravě o inflaci se předpokládá, že přidaná hodnota MSP za rok 2023 zůstane o 3,6 % (oproti 1,8 % u velkých podniků) pod úrovní z roku 2019. Na druhé straně se ani zaměstnanost v malých a středních podnicích dosud nevrátila na úroveň před krizí. V roce 2022 zaznamenaly MSP ve 12 ze 14 průmyslových ekosystémů pokles přidané hodnoty. Pro rok 2023 se předpokládá pokles přidané hodnoty u MSP ve všech ekosystémech. V důsledku toho je ještě důležitější malým a středním podnikům v EU pomoci, aby mohly růst udržitelným způsobem.

  1. Jaké jsou největší problémy, s nimiž se malé a střední podniky potýkají?

Kromě hlavních makroekonomických výzev v letech 20202023 se malé a střední podniky potýkají s obtížemi v několika dalších oblastech: administrativní zátěž, opožděné platby, přístup k financování, dostupnost pracovních sil a problémy související s jejich životním cyklem, pokud jde o konkurenceschopnost a růst (např. transformace malých a středních podniků na společnosti se střední tržní kapitalizací, převod podniku, platební neschopnost).

Poskytování krátkodobé úlevy po letech velké nejistoty a posílení dlouhodobé konkurenceschopnosti a spravedlnosti v podnikatelském prostředí je v současné době prioritou politického programu.

  1. Jakým způsobem bude Komise malým a středním podnikům pomáhat?

V tomto sdělení Komise předkládá opatření k řešení nejnovějších problémů, jimž malé a střední podniky čelí, s cílem poskytnout jim úlevu a posílit jejich konkurenceschopnost a odolnost. Patří mezi ně:

  • směrnice o zjednodušení daní pro malé a střední podniky,
  • nařízení o postupu proti opožděným platbám,
  • vytvoření příznivého podnikatelského prostředí, snížení regulační zátěže pro malé a střední podniky a zjednodušení administrativních postupů a požadavků na vykazování,
  • zlepšení přístupu k financování,
  • specifické nástroje, jejichž cílem je poskytnout malým a středním podnikům dovednosti nezbytné k dosažení udržitelné konkurenceschopnosti a
  • opatření na podporu malých a středních podniků během celého jejich životního cyklu.
  1. Co dělá Komise pro zlepšení přístupu malých a středních podniků k financování?

Komise pomůže malým a středním podnikům využít plného potenciálu, který nabízejí programy EU. Navrhla zvýšit kapacitu finanční záruky v rámci Programu InvestEU o 7,5 miliardy eur, které budou k dispozici prostřednictvím nového specifického okna Platformy strategických technologií pro Evropu (STEP), které je dostupné i pro malé a střední podniky. Program InvestEU podporuje udržitelné investice, inovace a vytváření pracovních míst v Evropě. Pomáhá MSP v Evropě získat přístup k finančním prostředkům tím, že jim poskytuje příznivější podmínky financování. Vzhledem k významnému nadměrnému zájmu o okno pro malé a střední podniky v rámci Programu InvestEU bude Komise s členskými státy spolupracovat na jeho posílení prostřednictvím rozpočtových převodů do jejich příslušných vnitrostátních podfondů.

Komise jim rovněž usnadní přístup k udržitelnému financování, například dokončením zjednodušených standardů vykazování pro kótované malé a střední podniky, které vyvíjí Evropská poradní skupina pro účetní výkaznictví (EFRAG), a zajištěním jejich přiměřenosti. Kromě toho bude vypracován dobrovolný standard pro nekótované MSP. Tato opatření rovněž omezí působení shora dolů (tzv. trickle-down effect) požadavků na podávání zpráv o udržitelnosti větších společností na malé a střední podniky v jejich hodnotových řetězcích. Cílem unie kapitálových trhů a rámců pro bankovnictví a udržitelné financování je usnadnit malým a středním podnikům přístup ke kapitálu, který potřebují v různých fázích svého rozvoje, a financovat jejich udržitelnou transformaci.

Komise bude rovněž pracovat na snadnějším přístupu malých a středních podniků na trhy s veřejnými zakázkami, což pomůže uvolnit jejich potenciál s pozitivním dopadem na růst a hospodářské oživení. Navrhovaná opatření zahrnují podporu používání standardizovaných ustanovení v zadávací dokumentaci, zejména u zakázek s nízkým rizikem nebo s nízkou hodnotou, což malým a středním podnikům usnadní zpracování zadávací dokumentace. Zahrnují rovněž pořádání seminářů v každém členském státě s cílem rozvíjet dialog mezi veřejnými orgány a organizacemi MSP, aby se zlepšila jejich účast na strategickém zadávání veřejných zakázek.

  1. Jak Komise zvýší likviditu malých a středních podniků?

Na podporu likvidity Komise rovněž navrhla nahradit stávající směrnici o opožděných platbách novým nařízením, které stanoví závaznou maximální platební lhůtu pro transakce mezi podniky na 30 dnů. Rovněž bude platit, že v případě opožděné platby bude úhrada kompenzace a úroků právně automatická. Tím se posílí konkurenceschopnost malých a středních podniků díky zlepšení platební kázně všech dotčených aktérů a malé a střední podniky budou chráněny před negativními dopady opožděných plateb.

  1. Co dělá Komise pro snížení administrativní zátěže a vytvoření podpůrného regulačního rámce?

Aby byly malé a střední podniky produktivní, konkurenceschopné a odolné, potřebují regulační prostředí příznivé pro podnikání. To vyžaduje, aby tvůrci politik při přípravě svých návrhů politik zohledňovali potřeby MSP. Komise používá různé regulační nástroje, aby zajistila důkladné zohlednění malých a středních podniků a konkurenceschopnosti v procesu tvorby politik. Patří mezi ně nástroje, jako je posílený test dopadů na MSP za účelem analýzy dopadu jejích návrhů na MSP, test konkurenceschopnosti pro integrované podávání zpráv o dopadech konkurenceschopnosti na podniky (včetně MSP), filtr pro MSP k identifikaci politických iniciativ relevantních pro MSP v raných fázích tvorby politik a zásada „jeden přijmout – jeden zrušit“ ke kompenzaci nové zátěže (7,3 miliardy eur čistých úspor nákladů v prvním roce jejího plného uplatňování, 2022).

Kromě toho Komise dnes navrhla zřídit daňový systém ústředí pro malé a střední podniky. Ten poskytne malým a středním podnikům působícím přeshraničně prostřednictvím stálých provozoven možnost interakce pouze s jednou daňovou správou, tj. s daňovou správou, pod kterou spadá ústředí, namísto toho, aby musely dodržovat požadavky několika daňových systémů. Tento systém zvýší daňovou jistotu a spravedlnost, sníží náklady na dodržování předpisů a narušení trhu, která ovlivňují obchodní rozhodnutí, a zároveň minimalizuje riziko dvojího nebo nadměrného zdanění a daňových sporů.

Komise bude nadále posilovat kontroly a zdokonalovat své postupy zlepšování právní úpravy s cílem zajistit, aby politiky pro malé a střední podniky dobře fungovaly. Mezi ně patří zlepšování způsobu použití testu dopadů na MSP a podněcování Evropského parlamentu a Rady k tomu, aby posuzovaly dopad svých zásadních pozměňovacích návrhů k návrhům Komise, které byly učiněny během legislativního postupu spolurozhodování, na MSP a konkurenceschopnost „na místě“. Komise jmenuje zmocněnce EU pro malé a střední podniky, aby Komisi provázel a radil jí ohledně otázek týkajících se MSP a hájil zájmy těchto podniků směrem navenek. Zmocněnec EU pro malé a střední podniky bude podávat zprávy přímo předsedovi či předsedkyni (a zároveň i komisaři či komisařce pro vnitřní trh u činností souvisejících s MSP, které podporují jeho útvary) a bude se účastnit slyšení Výboru pro kontrolu regulace s generálními ředitelstvími ohledně iniciativ, které mohou mít významný dopad na MSP. Kromě toho bude Komise systematicky zohledňovat používání ustanovení příznivých pro malé a střední podniky ve svých nových legislativních návrzích, například delší přechodná období pro MSP, pokyny zaměřené na MSP, zohlednění dopadu aktů v přenesené pravomoci a prováděcích aktů na MSP a přezkum a ustanovení o skončení platnosti v sekundárních právních předpisech. Mezi další opatření patří závazek spolupracovat s výkonnými a decentralizovanými agenturami na podpoře osvědčených postupů pro podporu MSP, aby se malým a středním podnikům usnadnilo využívání služeb těchto agentur, a spolupracovat s členskými státy na podpoře experimentování a inovací pro začínající podniky prostřednictvím regulačních pískovišť.

Komise také v říjnu 2023 představí další opatření pro racionalizaci povinností v oblasti vykazování, z čehož budou mít prospěch jak podniky, tak správní orgány. Tato opatření zahrnují například úpravu prahových hodnot stanovených ve směrnici o účetnictví zohledněním dopadů inflace. To povede k přiměřenějšímu přístupu a k vyloučení řady společností z oblasti působnosti dané směrnice a souvisejících vykazovacích povinností. Z této úpravy prahových hodnot ve směrnici o účetnictví budou mít prospěch mikropodniky a malé a střední podniky. Dalším návrhem je vytvoření elektronického formátu (e-prohlášení) pro prohlášení o vyslání pracovníků, díky němuž se výrazně sníží administrativní zátěž a náklady na dodržování předpisů pro zaměstnavatele. Budou totiž moci používat zjednodušené prohlášení v jednotném formátu ve svém jazyce a ve všech zúčastněných členských státech. To představuje doplněk k probíhající práci na zjednodušování a digitalizaci náročného postupu spojeného s tzv. dokumentem A1 o právech sociálního zabezpečení.

  1. Jak Komise zajistí přístup malých a středních podniků k pracovní síle a kvalifikovaným pracovníkům?

Způsob, jakým se malé a střední podniky a jejich pracovníci učí, podílejí se na životě společnosti a řídí své každodenní podnikání, se mění s technologickým vývojem a globálními a demografickými výzvami. Malé a střední podniky potřebují kvalifikované pracovníky, aby mohly těmto změnám čelit, získat odolnost a zároveň přispívat ke společnosti, produktivitě a inovacím.

Za tímto účelem Komise vychází z Evropské agendy dovedností a z Paktu EU pro dovednosti s cílem posílit dovednosti pro udržitelnou konkurenceschopnost malých a středních podniků a zároveň lépe využívat všechny dostupné dovednosti.

V zájmu posílení dovedností zřídí Komise akademie dovedností pro nulové čisté emise pro průmyslová odvětví, jako je vodík a solární energie. Spustí rovněž více partnerství v oblasti dovedností, pomůže s opatřeními v oblasti energetické účinnosti, nabídne školení o dodržování předpisů u nové legislativy a usnadní přístup k jazykovým technologiím.

Za účelem co nejlepšího využití dostupných dovedností předloží Komise kromě jiných opatření do konce roku 2023 plán na uznávání kvalifikací státních příslušníků třetích zemí s cílem řešit nedostatky v dovednostech a určit potřeby v oblasti dovedností u MSP v průmyslových ekosystémech. Způsoby transformace navržené pro různá odvětví, jako je cestovní ruch, stavebnictví a textilní průmysl, rovněž obsahují opatření, která mají členské státy přijmout, jako je kompenzace MSP za investice do odborné přípravy, kvalifikační profily ve vzdělávání a sladění učebních osnov s potřebami průmyslu. Komise bude rovněž podporovat pracovní místa v cestovním ruchu, vytvářet partnerství pro vzdělávání v textilním průmyslu, organizovat digitální akce pro navazování kontaktů mezi MSP a posilovat postavení nedostatečně zastoupených skupin, jako jsou ženy a podnikatelé z řad mladých lidí.

  1. Jak Komise podporuje malé a střední podniky během celého jejich životního cyklu?

Komise podporuje společnosti během celého jejich životního cyklu, od počáteční fáze až po fázi růstu a vyspělosti. Bude i nadále spolupracovat s členskými státy s cílem usnadnit zakládání nových podniků zkrácením doby nutné pro zahájení podnikání a snížením nákladů. Bude rovněž nadále podporovat členské státy při zlepšování jejich vnitrostátních ekosystémů pro převod podniků a podporovat výměnu osvědčených postupů.

Vzhledem k tomu, že přibližně 50 % nových podniků nepřežije prvních pět let, podporuje politika Komise v oblasti platební neschopnosti podnikatele, kteří jsou ohroženi platební neschopností, tím, že jim poskytuje nástroje včasného varování, a ty, kteří čelili úpadku, aby mohli rychle získat druhou šanci. Komise podá zprávu o uplatňování a dopadu směrnice na restrukturalizaci a insolvenci do poloviny roku 2026.

Komise bude rovněž věnovat zvláštní pozornost schopnosti malých a středních podniků transformovat se na společnosti se střední tržní kapitalizací. Společnosti se střední tržní kapitalizací jsou zásadní součástí hospodářství EU: malé společnosti se střední tržní kapitalizací (250–499 zaměstnanců) a velké společnosti se střední tržní kapitalizací (500–1 499 zaměstnanců) dohromady zajišťují více než 13 % celkové zaměstnanosti v evropském soukromém sektoru.

  1. Jak pomáhá malým a středním podnikům jednotná digitální brána?

Jednotná digitální brána je ambiciózní iniciativa EU v oblasti elektronické veřejné správy zahájená v roce 2020, která pomáhá členským státům digitalizovat jejich orgány veřejné správy. Prostřednictvím svého oficiálního internetového portálu Vaše Evropa pomáhá podnikům a občanům lépe pochopit cíle udržitelného rozvoje a využívat jejich práva a příležitosti, které nabízí jednotný trh. Tím, že omezuje byrokracii, zlepšuje evropské podnikatelské prostředí pro podniky, zejména malé a střední podniky, a zjednodušuje každodenní život občanů EU. Konkrétně zřizuje jednotné kontaktní místo EU, které podnikům a občanům poskytuje informace o pravidlech a postupech týkajících se mnoha oblastí (např. zaměstnanců, zboží, daní nebo cestování, bydliště, zdravotní péče…) a asistenčních služeb.

Do konce roku 2023 musí členské státy zajistit, aby správní postupy v 21 klíčových oblastech, jako je zahájení, provoz a uzavření podniku nebo práce v jiném členském státě či stěhování do jiného členského státu), byly plně přístupné online. Budou rovněž muset zřídit technický systém založený na zásadě „pouze jednou“, který umožňuje automatizovaný přeshraniční přenos informací potřebných k dokončení těchto postupů. Dnes zveřejněná zpráva o plnění cílů udržitelného rozvoje obsahuje posouzení toho, jak cíle udržitelného rozvoje fungují, popisuje jejich další fázi a stanoví, co je třeba udělat pro prohloubení jejich dopadu.

  1. Jak pomohlo malým a středním podnikům nařízení o vztazích mezi platformami a podniky?

Cílem nařízení o vztazích mezi platformami a podniky je zajistit spravedlivé, transparentní a předvídatelné podnikatelské prostředí pro uživatele z řad podnikatelů, zejména malé a střední podniky, které jsou na něm závislé, aby mohly oslovovat své zákazníky v celé Unii.

Komise dnes zveřejňuje svou první předběžnou zprávu o jeho provádění, z níž vyplývá, že došlo ke zlepšení digitálního podnikatelského prostředí. Platformy jsou transparentnější a spravedlivější, pokud jde o některé aspekty, jako jsou podmínky a zavádění interních systémů pro vyřizování stížností. Například většina online platforem nyní ve svých podmínkách uvádí důvody pro pozastavení nebo zrušení podnikového účtu, což zajišťuje větší předvídatelnost při podnikání online. Plný potenciál tohoto nařízení však dosud nebyl plně využit, zejména kvůli stále nedostatečnému dodržování předpisů ze strany online platforem, přičemž některá odvětví jsou postižena více než jiná (maloobchod, cestovní ruch). Zpráva poukazuje na potřebu zajistit lepší prosazování ze strany vnitrostátních orgánů a zvýšit povědomí uživatelů z řad podnikatelů o jejich právech.

  1. Co ještě dělá Komise na pomoc malým a středním podnikům?

Malé a střední podniky byly vždy prioritou politiky Komise, zejména od začátku tohoto funkčního období. Komise přistupuje k zájmům a očekáváním malých a středních podniků integrovaným způsobem tím, že do mnoha svých politik zahrnuje aspekty, které se jich týkají. Za tímto účelem Komise poskytla malým a středním podnikům značné množství finančních prostředků, které jim pomohly využít souběžnou transformaci a posílit jejich odolnost prostřednictvím iniciativ zaměřených na vytváření tržních příležitostí. Komise očekává, že pro malé a střední podniky bude zpřístupněno více než 200 miliard eur z různých unijních programů financování, které jsou k dispozici až do roku 2027. Mezi ně patří značné částky z fondů soudržnosti EU (65 miliard eur) a z Nástroje pro oživení a odolnost (45,2 miliardy eur) určené na přímá a nepřímá opatření na podporu MSP, jež jim pomohou stát se odolnějšími, udržitelnějšími a digitálnějšími.

V období po sobě jdoucích krizí Komise rovněž věnuje pozornost posilování odolnosti malých a středních podniků. Zájmy malých a středních podniků byly ústředním bodem návrhů Komise, jež mají zvýšit flexibilitu rámce EU pro státní podporu pro členské státy, poskytovat nezbytnou podporu podnikům v nouzi a zároveň zajistit rovné zacházení a omezit nepatřičné narušení hospodářské soutěže, které by poškodilo jednotný trh. Malé a střední podniky byly navíc hlavními příjemci podpory ve výši téměř 100 miliard eur určené na ochranu pracovních míst a příjmů postižených koronavirovou pandemií v rámci evropského nástroje pro dočasnou podporu na zmírnění rizik nezaměstnanosti v mimořádné situaci (SURE).

Kromě toho jsou malé a střední podniky podporovány v celé řadě oblastí politiky. Například akt o průmyslu pro nulové čisté emise usnadňuje povolení výroby technologií pro nulové čisté emise, napomáhá přístupu na trh a podporuje rozvoj dovedností prostřednictvím regulačních pískovišť. Akt o kritických surovinách zajišťuje přístup malých a středních podniků k životně důležitým materiálům pro ekologické, digitální a obranné technologie. Reforma trhu s elektřinou zajišťuje pro MSP regulované ceny v důsledku krize. Akt o datech usnadňuje malým a středním podnikům přístup k průmyslovým datům. Síť více než 150 center pro digitální inovace pomáhá malým a středním podnikům zavádět digitální technologie.

Další informace

Tisková zpráva o balíčku úlev pro malé a střední podniky

Informativní přehled k balíčku úlev pro malé a střední podniky

Otázky a odpovědi k nařízení o opožděných platbách

Informativní přehled k nařízení o opožděných platbách

Otázky a odpovědi k daňovému systému ústředí pro malé a střední podniky

Informativní přehled k daňovému systému ústředí pro malé a střední podniky

Sdělení o opatřeních na pomoc malým a středním podnikům

Nařízení o opožděných platbách v obchodních transakcích

Směrnice o zjednodušení daní pro malé a střední podniky

Zpráva o provádění nařízení o vztazích mezi platformami a podniky

Zpráva o provádění nařízení o jednotné digitální bráně

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688