Konkurencí k prosperitě
Snížená konkurence umožňuje firmám omezit produkci, aby zvýšily ceny, a omezit přijímání zaměstnanců, aby snížily mzdy. Jinými slovy: nižší konkurence = vyšší ceny, nižší produkce, nižší mzdy, nižší zaměstnanost, nižší podnikavost a méně start-upů.
Nejde jen o nějaký teoretický koncept, nedávná studie to jasně dokládá na datech. Antimonopolní řízení například zvyšují zaměstnanost o 5,4 %, zvyšují zakládání podniků o 4,1 %. Výsledky ukazují, že vládní antimonopolní vymáhání vede k trvale vyšší úrovni ekonomické aktivity v cílových odvětvích.
V rámci boje s inflací bychom se proto neměli spoléhat jen na centrální banku nebo vládu. Ale i na podporování hospodářské soutěže, zvyšování konkurenčního prostředí. Lepší konkurenční prostředí také pomůže prolomit past ekonomiky středních příjmů, zvýšit životní úroveň a prosperitu.
David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny
Česká spořitelna je bankou s nejdelší tradicí na českém trhu.
Téměř 200 let tvoří jeden ze základních pilířů českého bankovního systému. V
současnosti poskytuje služby pro přibližně 4,7 milionu klientů. Od roku 2000 je
součástí nadnárodní finanční skupiny Erste Group Bank.
Více informací na: www.csas.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz