Inflace: Czesi poszli na zakupy do polskich sklepów. Kartové transakce ukazují, že platby kartou za potraviny v Polsku se zvýšily 8x ve srovnání s rokem 2019, v některých měsících (březen) to bylo dokonce 10x tolik.
Čechům došla trpělivost s cenami potravin v ČR. Kartové transakce ukazují, že platby kartou za potraviny v Polsku se zvýšily 8x ve srovnání s rokem 2019, v některých měsících (březen) to bylo dokonce 10x tolik. Proč? Protože jsou v Polsku zhruba o čtvrtinu levnější než v ČR.
Data také ukazují, že trpělivost došlo jen některým. Podíl plateb kartou za potraviny v Polsku na celkových platbách Čechů kartou za potraviny vzrostl z 0,5 na 2%. V datech nevidíme platby v hotovosti, takže číslo je podhodnocené. Nicméně ti, kteří začali nakupovat potraviny v Polsku, tak si dokázali zvýšit svou kupní sílu, která dostala pořádně zabrat po zvýšení cen o téměř třetinu od začátku roku 2020.
Pro idnes jsem vysvětloval, že levněji v zahraničí nekoupíte jen potraviny. Všichni naši sousedé mají například levnější oděvy a boty, Německo asi o 14 procent, Rakousko a Slovensko asi o 13. V Polsku je levnější i nábytek, a to v průměru o 11 procent a domácí spotřebiče o 14. Potenciální úspora tam tedy je velká a zvýšení kupní síly českých domácností je tedy značná.
Jsou asi tři způsoby, jak můžeme v Česku snížit ceny potravin či oblečení. První věc je, že stát stanoví cenové stropy a ceny sníží. To ale víme, že nedopadne dobře, vidět to bylo i na příkladu Maďarska.
Druhý způsob je, že zákazníci začnou hledat levnější varianty, ať už v zahraničí nebo u konkurence. Mimochodem, spousta polských obchodů nabízí dopravu zboží i po ČR. To vytváří tlak, protože obchodních vidí, že jim klesají tržby. Pokles mohou zastavit právě tím, že ceny sníží a nalákají zákazníky zpět. U nás to je často tak, že obchody začnou nabízet slevy. Ty jsou ale dočasné, obchodníkům jde o to, aby cenu nemuseli snížit trvale.
Třetí způsob je posilování konkurenčního neznamená, že nemáme v ČR oligopolní prostředí, které z definice vede k vyššími cenám než v prostředí s vyšší konkurencí. Nejde přitom o nic unikátního. Už před covidem vycházely analýzy i ze světa, které ukazovaly, že snižování konkurenčního prostředí vede k růstu cen. Jinými slovy, pro snížení inflace můžeme použít tři politiky – fiskální politiku, měnovou politiku a pak právě posilování konkurenčního prostředí prostřednictvím příslušných úřadů.
David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny
Česká spořitelna je bankou s nejdelší tradicí na českém trhu.
Téměř 200 let tvoří jeden ze základních pilířů českého bankovního systému. V
současnosti poskytuje služby pro přibližně 4,7 milionu klientů. Od roku 2000 je
součástí nadnárodní finanční skupiny Erste Group Bank.
Více informací na: www.csas.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz