Pákistán - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Pákistánský dopravní a logistický průmysl čelí nerovnováze v používání různých druhů dopravy. Přibližně 96 % celkového objemu osobní i nákladní dopravy pokrývá silniční doprava, zatímco železniční, letecká a vodní dopravní infrastruktura zajišťuje pouhých 4-5 %. Odvětví nákladní dopravy v Pákistánu má potíže s přetěžováním nákladních vozidel, znečišťováním životního prostředí a poškozováním silnic. Nicméně kamionová doprava je stále upřednostňována díky levnějším sazbám, doručení na místo, časové úspoře a flexibilní pracovní době. Pákistánský logistický průmysl zahrnuje železniční, silniční, leteckou a vodní dopravní infrastrukturu, související vozidla, komunikační prostředky a skladovací zařízení v ekonomice.
Podle zprávy Asijské rozvojové banky (ADB) z dubna 2023 se očekává, že hospodářský růst Pákistánu v roce 2023 výrazně zpomalí. Důvody jsou mnohé, včetně ničivých povodní v předchozím roce, vzrůstající inflace, deficitu běžného účtu a pokračující měnové krize. Očekává se však, že v roce 2024 růst vzroste na 2 % za předpokladu, že vláda provede nezbytné strukturální reformy k odstranění makroekonomických nerovnováh.
I přes tyto ekonomické výzvy se očekává, že segment veřejné dopravy v Pákistánu vzroste v letech 2023-2027 o 16,37 % a tržní objem se zvýší do roku 2027 na 3,31 miliardy USD. Pákistán, společně se zeměmi jako Bangladéš a Thajsko, se může pochlubit rozsáhlým vozovým parkem poháněným stlačeným zemním plynem (CNG). Pokračující vládní podpora plynu v dopravě, včasné dokončení plánovaných infrastrukturních projektů a další reformy trhu s plynem by mohly vést k významnému nárůstu poptávky po plynu o 20 mld. m 3 /rok. Klíčovým faktorem růstu tohoto segmentu bude i cenová dostupnost dováženého plynu pro citlivé spotřebitele.
Nicméně stav pákistánského dopravního systému zdaleka není ideální a předpokládá se, že způsobuje ztrátu přibližně 8,5 % HDP země. Přestože se na HDP země podílí cca 10 % a na celkové zaměstnanosti více než 6 %, investice do dopravní infrastruktury představují pouze asi 2 % HDP. Tento nedostatek investic ve srovnání s kvalitou a hustotou infrastruktury v sousedních zemích, jako je Čína a Indie, zdůrazňuje problémy, s nimiž se Pákistán potýká.
V Pákistánu převažuje silniční doprava, která zajišťuje více než 92 % objemu osobní a nákladní dopravy. Naproti tomu infrastruktura železniční, letecké a lodní dopravy tvoří dohromady pouze 4-5 %. Ačkoli se silniční nákladní doprava potýká s problémy přetížení, znečištění a poškození, zůstává preferovaným druhem dopravy díky své nákladové efektivitě, přímým dodávkám, úspoře času a flexibilní pracovní době. Tato velká závislost na silniční dopravě však způsobila nerovnováhu ve využívání různých druhů dopravy.
Pro to, aby se železniční doprava stala životaschopnou alternativou, je nutné uskutečnit značné investice a modernizaci. V současné době je Pákistán na 106. místě na světě pokud jde o délku železniční sítě, která činí celkem 11 881 kilometrů.
Jednou z klíčových priorit vládního plánu Vize 2025, jehož cílem je dosažení výrazného, trvalého a inkluzivního růstu, je zlepšení dopravní infrastruktury. Na dosažení tohoto cíle s pákistánskou vládou aktivně spolupracují významné instituce, včetně ADB a Světové banky. Lepší infrastruktura by mohla podpořit průmyslovou výrobu a zlepšit příjmy domácností, protože pracovníci by měli rychlejší a efektivnější přístup na svá pracoviště.
Vládní iniciativa "Dekáda přehrad", kterou podporuje federální vláda a na níž pracuje Úřad pro rozvoj vodních a energetických zdrojů (WAPDA), je příkladem jejího odhodlání realizovat rozsáhlé infrastrukturní projekty. Ačkoli tyto snahy přímo nesouvisí s dopravou, mohly by mít v dlouhodobém horizontu pozitivní dopad na dopravní sektor.
Závěrem lze říci, že ačkoli pákistánské odvětví dopravy čelí v letech 2023/2024 ekonomickým a infrastrukturním výzvám, potenciál pro růst a zlepšení je nesporný. Závazek vlády řešit tyto problémy, jak ukazuje plán Vize 2025 a iniciativa "Dekáda přehrad", vytváří základ pro budoucnost pákistánské dopravní infrastruktury. Odvětví by mohlo v příštích letech zaznamenat významný pokrok za předpokladu, že vláda bude i nadále upřednostňovat rozvoj infrastruktury, investovat do ní a provádět nezbytné tržní reformy.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz