Portugalsko - Civilní letectví, vesmír, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Impulsem pro rozvoj portugalského leteckého průmyslu se stal rok 2012, kdy brazilský Embraer v zemi zahájil provoz dvou výrobních závodů na komponenty a kompozity. Obě továrny, které zaměstnávají na 500 pracovníků, zůstávají páteří domácího leteckého sektoru i po roce 2022, kdy Embraer oznámil jejich odprodej španělské skupině Aernnova. Brazilský podnik nicméně zůstává největším akcionářem společnosti OGMA, která se specializuje na opravy letecké techniky.
V současné době čítá portugalský letecký průmysl okolo 90 podniků, jejichž výroba v hodnotě 1,7 mld. EUR ročně je orientována téměř výhradně na export. Kromě přirozené spolupráce s Embraerem se desítky domácích podniků podílejí i na dodávkách pro největší světové výrobce Boeing a Airbus.
Portugalsku se obecně daří vyvolávat zájem velkých hráčů v tomto odvětví. Nejnovějším příkladem je společnost Airbus, která v roce 2022 otevřela průmyslovou jednotku v Santo Tirso a servisní centrum v Lisabonu. Společnost Airbus Atlantic, která se specializuje na výrobu leteckých komponentů, očekává, že ještě během roku 2023 dosáhne počtu 250 pracovníků. V současné době Airbus Atlantic Portugal vyrábí přední části trupu, panely a rámy pro nákladové dveře rodiny letounů A320 a panely pro přední část trupu rodiny A350.
V roce 2022 podepsala společnost EEA - Aircraft and Maintenance a městská rada obce Ponte de Sor dohodu o výrobě prvního 100 % portugalského letadla s označením LUS 222. Jedná se o 19 místný turbovrtulový letoun, jehož dolet se zátěží až 2 tuny má dosáhnout 2 000 km. Výše související investice dosahuje 100 mil. EUR, počítá se s vytvořením 300 přímých a 800 nepřímých pracovních míst. První letoun by měl vzlétnout v roce 2025, přičemž v plánech je výroba 20 až 30 kusů ročně. Letoun by měl být primárně díky své univerzálnosti a schopnosti přistávat na nezpevněném povrchu zaměřen na africké a jihoamerické trhy.
Rozvoj leteckého a kosmického sektoru v Portugalsku odvětví je tradičně podporován zahraničními investicemi. Odvětví je organizováno v klastru AED (Aeronáutica, Espaço e Defesa), který sdružuje na stovku výrobních firem, výzkumných institucí a univerzit. V roce 2019 vláda také vytvořila Portugalskou kosmickou agenturu - Portugal Space. Dynamický vývoj tohoto odvětví v posledních letech zvyšuje poptávku po odbornících s odpovídajícím vzděláním.
Vzhledem k nárůstu letecké dopravy a snaze posílit roli Portugalska jako mezinárodního leteckého uzlu se v posledních letech rozproudila debata o potřebě vybudovat v Lisabonu nové letiště, které by ulevilo stávajícímu, jež je přetížené a nachází se v centru města, což značně omezuje jeho kapacitu. Výstavba nového letiště je jednou z hlavních priorit vlády, zejména kvůli dalšímu rozvoji cestovního ruchu, který je omezenými kapacitami stávajícího lisabonského letiště brzděn.
Kromě možné výrobní kooperace a výměny know-how s portugalskými partnery jsou vzhledem k poloze kontinentálního Portugalska na západním cípu Evropy a autonomních Azorských ostrovů a Madeiry na frekventovaných leteckých trasách přes Atlantský oceán příležitostí pro české podniky i dodávky radarových systémů, které již disponují referencemi z minulosti.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Udržitelné elektromobily? Ani náhodou. Mechaniků je nedostatek a vozidla končí na vrakovištích
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři