Korejská republika - Automobilový sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Automobilový sektor v Koreji roste velmi rychle. Dle Korea Automobile Manufacturers Association (KAMA) za rok 2022, globální produkce korejských automobilů dosáhla 84,97 mil. kusů (o 5,4% více než v roce 2021) a domácí výroba vzrostla o 8,5% na 3,76 mil. kusů. Korea se tak umístila na pátém místě na světě již třetí rok v řadě, pokud jde o produkci automobilů. Největším výrobcem je Hyundai Motor Company. Podíl automobilového průmyslu na HDP země je 7%, automobilový průmysl má zodpovědnost za cca 15% celého výrobního sektoru v Koreji. Předpokládá se, že korejský trh s elektromobily vygeneruje tržby ve výši 8,40 mld. USD. Během příštích čtyř let by tytéž příjmy mohly vzrůst o 20 %, tj. přibližně o 17 mld. USD. V celosvětové výrobě EV´s (včetně plug-in hybridů) tvoří Korea (10,5 %). Prodej EV´s v Koreji za rok 2022 byl nejvíce zaregistrován ve firmě Hyundai a Kia. Mezi další populární prodejce patřila i Tesla, nebo Genesis. Na celosvětovém trhu se loni prodalo celkem 554 000 korejských ekologických vozidel, což je o 36,8 % více než v předchozím roce. Jejich hodnota také meziročně vzrostla o 38 % na rekordních 16,1 mld. USD.
Trh s automobily se v posledních dvou až třech letech výrazně posunul. Na pozadí pandemie se na automobilových trzích objevuje celosvětová směrnice o ekologických vozidlech. Požadavky na automobily se vznětovými a zážehovými motory se značně snížily, i když tato vozidla mají na světovém trhu dodnes velkou převahu. Očekává se, že ekologická vozidla je mohou v budoucnu překonat.
Korejská produkce aut
Dle Korea Automobile Manufacturers Association (KAMA) za rok 2022, globální produkce korejských automobilů dosáhla 84,97 mil. kusů (o 5,4 % více než v roce 2021) a domácí výroba vzrostla o 8,5 % na 3,76 mil. kusů. Korea se tak umístila již třetí rok za sebou na pátém místě, pokud jde o produkci automobilů.
Vozový park Koreje dle typu pohonu k prosinci 2022: benzín 47,3 %, Diesel 38,3 %, LPG 7,5 %, Hybrid 4,6 %, EV´s 1,5 % a H2 0,1 %
Elektrická vozidla
Celosvětově měla nejvyšší podíl výroby elektrických vozidel (včetně plug-in hybridů) s 26,1 % celkové produkce Čína, následovaná Německem (25,4 %), Španělskem (12,1 %) a Koreou (10,5 %).
Prodej elektrických automobilů v Koreji za rok 2022 byl nejvíce zaregistrován ve firmě Hyundai a Kia. Mezi další populární prodejce patřila i Tesla, nebo Genesis.
Hyundai prodal okolo 70 000 modelů, Kia okolo 45 000. Firma Tesla prodala okolo 12 000 elektrických vozidel a Genesis okolo 6 000. Na celosvětovém trhu se loni prodalo celkem 554 000 korejských ekologických vozidel, což je o 36,8 % více než v předchozím roce. Jejich hodnota také meziročně vzrostla o 38 % na rekordních 16,1 mld. USD. Z toho export elektromobilů meziročně vzrostl o 45,2 % na 224 000 kusů. Prodej hybridních modelů se v roce 2022 zvýšily o 34,5 % na 285 000 kusů.
Hlavní výrobci v automobilovém průmyslu v Koreji
Největším výrobcem je Hyundai Motor Company. Kia Motors je vlastněna Hyundai Motor Company a patří mezi nejpopulárnější firmy. Pod Hyundai Motor Company spadají dvě dceřiné společnosti, Genesis a Ioniq.
KG Mobility je vlastněna KG Group a také patří mezi stěžejní firmy. Mezi zahraniční výrobce, kteří vyrábí v Koreji, patří GM Korea, spadající pod General Motors a Renault Samsung Motors, spadající pod Groupe Renault.
Podíl automobilového průmyslu na HDP země
Podíl automobilového průmyslu na HDP země je 7 %, automobilový průmysl má zodpovědnost za cca 15 % celého výrobního sektoru v Koreji.
Předpokládá se, že korejský trh s elektromobily vygeneruje tržby ve výši 8,40 mld. USD. Během příštích čtyř let by tytéž příjmy mohly vzrůst o 20 %, tj. přibližně o 17 mld. USD.
Hlavní výrobci Elektro baterií v KR, plus konkurence
LG Energy Solution, SK Innovation a Samsung SDI, tři hlavní výrobci baterií pro elektrická vozidla (EV´s), zaznamenali v prvních 11 měsících roku 2022 pokles svého podílu na globálním trhu oproti předchozímu roku. V období od ledna do listopadu drželi dohromady 23,1 % globálního trhu s bateriemi EV´s, což je o 7,4 % méně než před rokem.
Během tohoto období také klesl tržní podíl LG ES z 19,6 % na 12,3 %, přičemž její globální hodnocení kleslo z druhého na třetí místo. Společnost LG ES počítá mezi své klienty Teslu, Volkswagen a Audi. Dalšími významnými domácími výrobci baterií pro elektrická vozidla byly SK Innovation (6,6 %) a Samsung SDI (5,1 %).
Korejské společnosti zaznamenaly pokles tržního podílu, zatímco čínské společnosti, včetně předního hráče CATL, zaznamenaly nárůst z 32,2 % na 37,1 %. CATL a další dvě čínské společnosti, BYD a CALB, dohromady představovaly 54,7 % globálního tržního podílu. LG ES očekává růst na severoamerickém trhu s bateriemi v tomto roce o 65 - 70 %, což je velmi významné, v porovnání s Evropou (přibližně 45 %) a Čínou (přibližně 25 %). Společnost plánuje zvýšit kapacitu svých severoamerických elektráren z 15 GWh v roce 2022 na 55 GWh v roce 2023. LG ES je jedním ze dvou předních výrobců baterií v Severní Americe s tržní kapitalizací 95 mld. USD, spolu s japonským Panasonicem.
Bohužel ČR na svoji roli ve hře v této dynamicky se rozvíjející oblasti stále čeká. A to i přes probíhající jednání ohledně plánované investice LG ES v partnerství s ČEZem pro výrobu elektrických baterií (Gigafactory) v České republice.
Hlavní dodavatelé EV´s ze zahraničí
Podíl dovezených automobilů na celkovém množství vozů v Koreji v roce 2022 byl 17,8 %. Z čehož bylo 85,2 % evropských značek, 8,8 % amerických a 6,0 % japonských.
V současné době více než třetina nově registrovaných taxíků v Koreji v posledním čtvrtletí byly elektrická vozidla. To představuje 36,4 % z celkového počtu 20 296 nově registrovaných taxíků ve stejném období.
Export aut včetně EV´s do zahraničí
Celkový hodnota vývozu v roce 2022 činila 2,31 mil. kusů, což je 62 % z celkového objemu výroby.
Hlavními cílovými trhy pro vývoz byly Spojené státy americké, EU a Blízký východ. Hyundai Motor Company a Kia Corporation společně tvoří více než 70 % podílu na vývozu automobilů z Koreje. Nejprodávanějším korejským modelem byl v roce 2022 Kia K5, který byl vyvezen v počtu 326 000 kusů, následovaný vozidly Hyundai Tucson a Kia Carnival.
Hlavními cílovými trhy pro export EV´s z Koreje byly EU a Spojené státy americké. Hyundai a Kia zaznamenaly velký úspěch s modely Kona Electric a Niro EV.
Jedním z hlavních faktorů, které vedly k exponenciálnímu rozšíření automobilového exportu, je energický charakter korejského odvětví elektromobilů a vodíkových vozidel. Velké korejské koncerny řady Hyundai Motor Company pracují na vývoji pokročilých elektrických vozových parků, což dává vývozům impuls.
Dosavadní spolupráce s ČR
Podepsání NDA (Non-Disclosure Agreement) v březnu roku 2022, mezi korejskou společností Hyundai Motor Company a Hyundai Glovis a českými firmami DEVINN, Tatra, IVECO, ZEBRA Group, CZ LOKO vedlo ke spolupráci při vývoji vodíkových technologií.
Podpis MoU ( Memorandum of understanding) v červnu roku 2022 mezi vodíkovými asociacemi Hytep ČR a H2Korea. Hlavním cílem memoranda je podpora vodíkové mobility v ČR, zejména v nákladní a autobusové dopravě. K MoU rovněž připojily své podpisy ZEBRA GROUP, TATRA TRUCKS, Spolek pro chemickou a hutní výrobu, Orlen Unipetrol RPA, Vítkovice Cylinders, DEVINN, W.A.G. payment solutions (EUROWAG), ÚJV Řež, Zásilkovna a Iveco Bus.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz