Maloobchod se snad už odráží ode dna
Maloobchodní tržby bez prodejů automobilů klesají sice již více než rok, ale květen přinesl první pozitivní signál, jelikož v meziměsíčním srovnání byly tržby o 0,5 % vyšší. Meziročně tržby v maloobchodě za měsíc květen klesly reálně o 6,1 %.
Podíváme-li se na jednotlivé segmenty, tak meziročně maloobchodní tržby za nepotravinářské zboží klesly o 9,2 % a za potraviny o 6,4 %. Na druhé straně rostly tržby za prodej pohonných hmot, konkrétně o 11,5 %. To je dáno především výrazně nižšími cenami nafty i benzínu ve srovnání s minulým rokem. K meziročnímu poklesu tržeb došlo u všech sortimentních typů prodejen a vůbec ten největší byl ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost (o 16,2 %), což je možné vysvětlit nižším zájmem o vybavení domácností, typicky nábytkem, v době útlumu stavebnictví. Naopak vyšší tržby zaznamenaly prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, které se těší stále velkému zájmu. Nárůst tržeb je evidován také u nespecializovaných prodejen s převahou nepotravinářského zboží, tedy například hobby markety. Ukazuje se, že Češi jsou národem kutilů a vybavují se na sezónu nákupem potřebného zboží (např. zahradnické zboží). Naopak internetové obchody pokračují v poklesu svých tržeb nafouknutých během covidových uzavírek ekonomiky.
| ||||
Aktuální
|
Předchozí
|
RB
|
Trh
| |
Bez aut
|
-6,1
|
-7,7
|
-5,5
|
-6,2
|
Zdroj:
Raiffeisenbank, Bloomberg, ČSÚ
|
Sektor maloobchodu ještě čelí nízké poptávce, jelikož lidé omezují zbytné nákupy v důsledku nižších reálných příjmů z důvodu stále vysoké inflace. Nicméně ve druhé polovině roku očekáváme, že tempo růstu nominálních mezd bude rychlejší než tempo inflace, což by se mělo pozitivně projevit na vývoji maloobchodních tržeb ve zbytku roku.
I přesto jsme vzhledem k vývoji ekonomiky a doposud slabším výsledkům samotného maloobchodu nuceni přistoupit k zpřesnění naší prognózy a zvyšujeme náš odhad poklesu maloobchodních tržeb (bez prodeje automobilů) pro letošní rok v meziročním srovnání z 1,7 % na 2,9 %.
Autor: Martin Kron, analytik
Editor: Helena Horská, hlavní ekonomka
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz