MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
Státní rozpočet  |  04.03.2021 00:00:00, aktualizováno 17.05.2023 17:45:00

Metodika výpočtu vázání prostředků za neobsazená místa

MINISTERSTVO FINANCÍ 

Metodika výpočtu vázání prostředků za neobsazená místa

________________________________________________________________________________ 

 s účinností od 1. 1. 2021

Zdroj:  MF – odbor 21 – Publikováno: 4. 3. 2021

Verze: 1.1                                                                                                                                                                                   

1. Úvodní ustanovení

Cílem metodiky je vytvoření metodického postupu, který určuje pravidla vázání prostředků státního rozpočtu na služební příjmy, služební platy nebo platy, včetně pojistného na sociální zabezpečení, pojistného na veřejné zdravotní pojištění a přídělu do fondu kulturních a sociálních potřeb, které odpovídají volným místům státních zaměstnanců odměňovaných podle zákona o státní službě, zaměstnanců odměňovaných podle zákoníku práce, příslušníků bezpečnostních sborů odměňovaných podle zákona upravujícího služební poměr příslušníků bezpečnostních sborů a vojáků z povolání odměňovaných podle zákona o vojácích z povolání. Metodika vysvětluje legislativní východiska, vymezuje základní pojmy v oblasti vázání prostředků státního rozpočtu a zaměřuje se především na praktickou aplikaci v rozpočtové praxi prostřednictvím konkrétních příkladů. 

Metodický postup nalezne uplatnění především u zaměstnanců organizačních složek státu, kteří v rámci svých pracovních/služebních povinností (zejm. rozpočtáři, personalisté) budou v praxi aplikovat vázání prostředků státního rozpočtu podle § 25a zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů. Zároveň metodika slouží i pro širokou odbornou veřejnost, která má o danou problematiku zájem.  

 

2. Řešená problematika

Do 31. prosince 2020 měly organizační složky státu k dispozici rozpočtované prostředky na platy pro přidělený limit počtu míst bez ohledu na skutečnost, zda tato místa byla fakticky obsazena. V případě, že místa obsazena nebyla, mohla organizační složka státu použít takto uspořené finanční prostředky k dalšímu zabezpečení svých potřeb v platové oblasti.

Základní myšlenkou nové právní úpravy obsažené v § 25a rozpočtových pravidel je skutečnost, že neobsazené místo nevyžaduje nutnost shodného rozpočtového zabezpečení jako místo obsazené. V rámci hospodárnějšího využití finančních prostředků státního rozpočtu se s účinností od 1. ledna 2021 část prostředků na platy a související výdaje váže v případě, že volné místo je neobsazené všechny kalendářní dny v kalendářním měsíci, přičemž za první kalendářní měsíc, kdy je takové místo po jeho všechny dny volné, se prostředky nevážou.

 

3. Metodická východiska

3.1. Legislativní rámec

Dne 1. ledna 2021 nabyl účinnosti nový § 25a zákona č. 484/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (publikován ve Sbírce zákonů dne 27. listopadu 2020 v částce č. 198). Citovaný zákon v § 25a nově zavádí institut vázání prostředků státního rozpočtu za neobsazená místa. 

 

Vázání prostředků státního rozpočtu se provádí za kalendářní čtvrtletí zpětně, a to do 15. pracovního dne v měsíci, který následuje po skončení kalendářního čtvrtletí (např. v roce 2021 do 23. dubna). Ve čtvrtém čtvrtletí se váže pouze za měsíce říjen a listopad, a to do 15. pracovního dne v měsíci prosinci. Za měsíc prosinec se vázání neprovádí, a to ani v následujícím čtvrtletí roku n+1. Vázání se rovněž neprovádí za první měsíc, ve kterém bylo příslušné místo volné všechny kalendářní dny (tj. váže se vždy až od druhého měsíce, ve kterém bylo příslušné místo neobsazené).

Vázání prostředků státního rozpočtu se provede ve výši odpovídající prvnímu platovému stupni příslušné platové třídy, do které je dané místo zařazeno, u vojáků z povolání pak ve výši odpovídající druhému nejnižšímu služebnímu tarifu

Vázané prostředky mohou být použity na základě rozhodnutí ministra financí na jiné účely, než byly původně rozpočtovány. Výjimku tvoří pouze vázané prostředky související s financováním programů nebo projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie, dalších výdajů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie a výdajů spolufinancovaných z finančních mechanismů, které mohou být použity na základě rozhodnutí ministra financí i na účely, na které byly původně rozpočtovány. 

3.2. Výklad základních pojmů Pro účely této metodiky se rozumí:

a)      státním zaměstnancem odměňovaným podle zákona o státní službě zaměstnanec, který je odměňován podle části deváté zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, včetně prováděcích právních předpisů;

b)      zaměstnancem odměňovaným podle zákoníku práce zaměstnanec, který je odměňován podle části šesté zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, včetně prováděcích právních předpisů;

c)      příslušníkem bezpečnostních sborů příslušník, který je odměňován podle části osmé zákona

č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů, včetně prováděcích právních předpisů;

d)      vojákem z povolání voják, který je odměňován podle části páté zákona č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů, včetně prováděcích právních předpisů; e) volným místem je podle § 25a odst. 3 rozpočtových pravidel takové místo, které lze obsadit zaměstnancem, příslušníkem bezpečnostního sboru či vojákem z povolání, přičemž toto volné místo je rozpočtově zabezpečeno. Za volné místo není považováno místo uvolněné z důvodu dočasné pracovní neschopnosti, karantény, dočasné neschopnosti k výkonu služby nebo neschopnosti ke službě zaměstnance, státního zaměstnance, příslušníka bezpečnostního sboru nebo vojáka z povolání, který je na toto místo zařazen;

f)       rozpočtově zabezpečeným místem takové místo, které je zahrnuto v limitu počtu míst a pro které je státním rozpočtem na příslušný rozpočtový rok stanoven objem prostředků na platy. Rozpočtově zabezpečené/nezabezpečené místo může být do limitu počtu míst/systemizace zahrnuto jak při přípravě parametrů státního rozpočtu/systemizace na následující rok, tak změnou parametrů státního rozpočtu/systemizace v průběhu roku. O rozpočtově nekrytých místech je doporučeno vést z pozice organizační složky zvláštní přehled; 

g)      účel, na který byly prostředky původně rozpočtovány (§ 25a odst. 6) je definován v § 25a odst. 1 rozpočtových pravidel, resp. jsou jím prostředky státního rozpočtu na služební příjmy, služební platy nebo platy (položky rozpočtové skladby 5011 + 5012 + 5013) včetně pojistného na sociální zabezpečení, pojistného na veřejné zdravotní pojištění a přídělu do fondu kulturních a sociálních potřeb (položky rozpočtové skladby 5031 + 5032 + 5342). 

Tím je zajištěno, že zavázané prostředky po případném rozvázání nemohou být použity opětovně na služební příjmy, služební platy nebo platy (položky rozpočtové skladby 5011 + 5012 + 5013) včetně pojistného na sociální zabezpečení, pojistného na veřejné zdravotní pojištění a přídělu do fondu kulturních a sociálních potřeb (položky rozpočtové skladby 5031 + 5032 + 5342), a to ve vlastní ani v jiné organizační složce státu

Výjimku tvoří pouze prostředky související s financováním programů nebo projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie či finančních mechanismů, které po případném rozvázání mohou být se souhlasem ministra financí použity opětovně na služební příjmy, služební platy nebo platy (položky rozpočtové skladby 5011 + 5012 + 5013) včetně pojistného na sociální zabezpečení, pojistného na veřejné zdravotní pojištění a přídělu do fondu kulturních a sociálních potřeb (položky rozpočtové skladby 5031 + 5032 + 5342), a to ve vlastní i v jiné organizační složce státu.

4. Vázání prostředků státního rozpočtu odpovídajících volným místům v aplikační praxi

V této kapitole jsou uvedeny případy, se kterými se mohou zaměstnanci organizačních složek státu při povinnosti vázat prostředky státního rozpočtu za neobsazená místa setkat.  

4.1. Odměňování podle zákona o státní službě a odměňovaní podle zákoníku práce

S ohledem na povinnost vázat prostředky státního rozpočtu za volná místa ve služebním nebo pracovním poměru mohou podle zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, (dále jen „ZSS“) nebo zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, (dále jen „ZP“), nastat v aplikační praxi následující možnosti:  

4.1.1. Místo není obsazené (bylo uvolněno/nebylo obsazeno postupem podle ZSS/ZP)

-   není spojeno s instituty podle ZSS/ZP viz níže

-   VÁŽE SE

4.1.2. Mateřská nebo rodičovská dovolená

v ZSS upraveno v § 63

v ZP upraveno v § 195 – 198 - VÁŽE SE

 

4.1.3. Čerpání řádné dovolené mezi mateřskou a rodičovskou dovolenou

v ZSS upraveno v § 103

v ZP upraveno v § 211 – 223 

NEVÁŽE SE, místo je po dobu čerpání řádné dovolené v evidenčním stavu zaměstnanců a je považováno za obsazené.

4.1.4. Zproštění výkonu služby 

-   v ZSS upraveno v § 48

-   VÁŽE SE

4.1.5. Zařazení mimo výkon služby pro výkon funkce v odborové organizaci (dlouhodobě) 

-   v ZSS upraveno v § 64

-   VÁŽE SE

4.1.6. Zařazení mimo výkon služby pro pozastavení služby / výkon veřejné funkce 

v ZSS upraveno v § 65

v ZP upraveno v § 201

VÁŽE SE

4.1.7. Přerušení výkonu služby za účelem dalšího vzdělání nebo odborné stáže

-   v ZSS upraveno v § 69

-   VÁŽE SE

4.1.8. Vyslání k výkonu služby v zahraničí – uvolněné místo

-   v ZSS upraveno § 67

-   VÁŽE SE

4.1.9. Vyslání do mezinárodní organizace – uvolněné místo

v ZSS upraveno § 67a

v ZP upraveno § 199 odst. 3

VÁŽE SE

4.1.10. Převedení 

v ZSS upraveno v § 61

v ZP upraveno v § 41

Pokud v důsledku aplikace institutu dochází k uvolnění místa a toto místo lze obsadit - VÁŽE SE, pokud k uvolnění místa nedochází – NEVÁŽE SE

4.1.11. Přeložení 

v ZSS upraveno v § 47

v ZP upraveno v § 43

Pokud v důsledku aplikace institutu dochází k uvolnění místa a toto místo lze obsadit - VÁŽE SE, pokud k uvolnění místa nedochází – NEVÁŽE SE

 

 

4.1.12. Dočasné přidělení 

-   v ZP upraveno v § 43a

-   Pokud v důsledku aplikace institutu dochází k uvolnění místa a toto místo lze obsadit - VÁŽE SE, pokud k uvolnění místa nedochází – NEVÁŽE SE. 

4.1.13. Překážky v práci na straně zaměstnavatele (služebního úřadu)

v ZSS upraveno v § 106

v ZP upraveno v § 207 až 210

NEVÁŽE SE

4.1.14. Dočasná služební (pracovní) neschopnost 

v ZSS upraveno § 128 

v ZP upraveno v § 192

NEVÁŽE SE

4.1.15. Kratší služební (pracovní) doba

v ZSS upraveno v § 68

v ZP upraveno v § 80 - NEVÁŽE SE

Pozn.: Uvedené se týká i zřizování tzv. doplňkových míst v systemizaci podle zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě.

 

4.2. Odměňování podle zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů 

S ohledem na povinnost vázat prostředky státního rozpočtu za volná místa příslušníků bezpečnostních sborů mohou podle zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů (dále jen „ZoSP“), nastat v aplikační praxi následující možnosti: 

4.2.1. Místo není obsazené (bylo uvolněno/nebylo obsazeno postupem dle ZoSP)

-   není spojeno s instituty podle ZoSP viz níže

-   VÁŽE SE

4.2.2. Zproštění výkonu služby (podezření ze spáchání trestného činu, přestupku)

-   v ZoSP upraveno v § 40 a § 124

-   VÁŽE SE

4.2.3. Převedení na jiné služební místo 

-   v ZoSP upraveno v § 25 až 27

-   Pokud v důsledku aplikace institutu dochází k uvolnění místa a toto místo lze obsadit - VÁŽE SE, pokud k uvolnění místa nedochází – NEVÁŽE SE. 

 

4.2.4. Záloha činná

-   v ZoSP upraveno v § 29 a 124

-   Pokud v důsledku aplikace institutu dochází k uvolnění místa a toto místo lze obsadit - VÁŽE SE, pokud k uvolnění místa nedochází – NEVÁŽE SE. 

 

4.2.5. Záloha pro studující

-   v ZoSP upraveno v § 30 a 124

-   Pokud v důsledku aplikace institutu dochází k uvolnění místa a toto místo lze obsadit - VÁŽE SE, pokud k uvolnění místa nedochází – NEVÁŽE SE. 

 

4.2.6. Záloha zvláštní

-   v ZoSP upraveno v § 31 a 124

-   Pokud v důsledku aplikace institutu dochází k uvolnění místa a toto místo lze obsadit - VÁŽE SE, pokud k uvolnění místa nedochází – NEVÁŽE SE. 

 

4.2.7. Záloha pro přechodně nezařazené

-   v ZoSP upraveno v § 32 a 124

-   Pokud v důsledku aplikace institutu dochází k uvolnění místa a toto místo lze obsadit - VÁŽE SE, pokud k uvolnění místa nedochází – NEVÁŽE SE. 

 

4.2.8. Záloha neplacená 

v ZoSP upraveno v § 33

v ZoSP upraveno v 81 až 84 – mateřská a rodičovská dovolená

Pokud v důsledku aplikace institutu dochází k uvolnění místa a toto místo lze obsadit - VÁŽE SE, pokud k uvolnění místa nedochází – NEVÁŽE SE. 

 

4.2.9. Převelení 

-   v ZoSP upraveno v § 36

-   Pokud v důsledku aplikace institutu dochází k uvolnění místa a toto místo lze obsadit - VÁŽE SE, pokud k uvolnění místa nedochází – NEVÁŽE SE. 

 

4.2.10. Studijní pobyt 

-   v ZoSP upraveno v § 38

-   Pokud v důsledku aplikace institutu dochází k uvolnění místa a toto místo lze obsadit - VÁŽE SE, pokud k uvolnění místa nedochází – NEVÁŽE SE. 

 

4.2.11. Neschopnost ke službě

-   v ZoSP upraveno v § 124 odst. 5

-   NEVÁŽE SE

4.2.12. Kratší doba služby

-   v ZoSP upraveno v § 52

-   NEVÁŽE SE

 

4.3. Odměňování podle zákona o vojácích z povolání 

S ohledem na povinnost vázat prostředky státního rozpočtu za volná místa vojáků z povolání mohou podle zákona č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání (dále jen „ZoVP“), nastat v aplikační praxi následující možnosti:

4.3.1. Místo není obsazené (bylo uvolněno/nebylo obsazeno postupem podle ZoVP)

-   není spojeno s instituty podle ZoVP viz níže

-   VÁŽE SE

4.3.2. Dočasné zproštění výkonu služby (podezření ze spáchání trestného činu, porušeníslužební povinnosti)

-   v ZoVP upraveno v § 9 a § 68j

-   VÁŽE SE

4.3.3. Přerušení služebního poměru (funkce v zastupitelstvu ÚSC, trest odnětí svobody)

-   v ZoVP upraveno v § 11

-   VÁŽE SE

4.3.4. Dispozice 

-   v ZoVP upraveno v § 10 (např. mateřská a rodičovská dovolená) a § 68j

-   Pokud v důsledku aplikace institutu dochází k uvolnění místa a toto místo lze obsadit - VÁŽE SE, pokud k uvolnění místa nedochází – NEVÁŽE SE. 

 

4.3.5. Zvláštní dispozice 

-   v ZoVP upraveno v § 10a a § 68j

-   Pokud v důsledku aplikace institutu dochází k uvolnění místa a toto místo lze obsadit - VÁŽE SE, pokud k uvolnění místa nedochází – NEVÁŽE SE. 

 

4.3.6. Studijní pobyt 

-   v ZoVP upraveno v § 14a

-   Pokud v důsledku aplikace institutu dochází k uvolnění místa a toto místo lze obsadit - VÁŽE SE, pokud k uvolnění místa nedochází – NEVÁŽE SE. 

 

4.3.7. Odvelení 

-   v ZoVP upraveno v § 15

-   Pokud v důsledku aplikace institutu dochází k uvolnění místa a toto místo lze obsadit - VÁŽE SE, pokud k uvolnění místa nedochází – NEVÁŽE SE. 

 

4.3.8. Přeložení 

-   v ZoVP upraveno v § 16

-   Pokud v důsledku aplikace institutu dochází k uvolnění místa a toto místo lze obsadit - VÁŽE SE, pokud k uvolnění místa nedochází – NEVÁŽE SE. 

 

 

4.3.9. Neschopnost ke službě

-   v ZoVP upraveno v § 68k

-   NEVÁŽE SE

4.3.10. Kratší doba služby

-   v ZoVP upraveno v § 25

-   NEVÁŽE SE

 

5. Vázání – způsob výpočtu

•      Základním předpokladem pro možnost vázání zákonem dané části prostředků za neobsazená místa jsou relevantní údaje z personálních/rozpočtových úseků o neobsazených místech.  

•      Ministerstvo financí připravilo vzor souboru, který se nachází v Příloze č. 1 k tomuto metodickému pokynu a který bude současně plnit funkci doložení vypočtených částekvázání za neobsazená místa podle § 25a rozpočtových pravidel. Vyplněný soubor bude nutné nahrávat v podobě přílohy do nové aplikace v prostředí Integrovaného informačního systému Státní pokladny (IISSP) jako podklad k vázacím dokladům. Konkrétní postup a možnosti uživatelů (zejména provádění vázání pomocí dokladu ROP bez A-hlavičky, připojení přílohy v nové aplikaci, opravné doklady ROP k vázání, rozvázání prostřednictvím A-hlavičky či reporting) v prostředí IISSP bude popsán a vysvětlen v samostatném dokumentu. Tento metodický pokyn stanovuje pouze způsob výpočtu částek vázání.    Personální/ekonomický úsek organizační složky státu musí sledovat zejména tyto údaje: 

a)      Kategorii volného místa (pracovní poměr/služební poměr/příslušník/voják);

b)      Dobu neobsazenosti volného místa; 

c)      Důvod neobsazenosti na volném místě (viz kapitola 4.);

d)      Období, za které probíhá vázání finančních prostředků (výpočet se provádí na měsíční bázi a samotné vázání v kumulované výši vždy do 15. pracovního dne v měsíci následujícím po skončení čtvrtletí a v případě měsíců října a listopadu do

15. pracovního dne v měsíci prosinci);

e)      Stupnici platových/služebních tarifů, na kterou je odměňování na daném místě navázáno; 

f)       Platovou třídu k volnému místu vázanou;

g)      Rozlišení zdroje financování na daném volném místě jako údaj nutný pro rozpočtové úseky, které budou vázání prostředků v systému provádět (zejména zda jde o místo čistě financované ze státního rozpočtu, projektové místo či kombinaci) – tím se liší listy v souboru v Příloze č. 1 k tomuto pokynu:

-          list „vázání NEOBS – SR základní“, kam patří údaje k místům financovaným čistě ze státního rozpočtu (zdroj 1100000);

-          list „vázání NEOBS – SR podíl“, kam patří údaje k projektovým místům spolufinancovaným ze státního rozpočtu – národní část (zdroj 11+nástroj); v případě spolufinancování z více nástrojů, je potřeba list zkopírovat a uvést vypočtené údaje za každý zdroj, resp. nástroj (bez analytiky nástroje, tj. uvést pouze 1 až 5 místo ve zdroji);

-          list „vázání NEOBS – EUFM podíl“, kam patří údaje k projektovým místům financovaným z nadnárodních zdrojů – nadnárodní část (zdroj 15+nástroj); v případě financování z více nástrojů, je potřeba list zkopírovat a uvést vypočtené údaje za každý zdroj, resp. nástroj (bez analytiky nástroje, tj. uvést pouze 1 až 5 místo ve zdroji);

-          Listy v souboru, které se nachází v Příloze č. 1 k tomuto metodickému pokynu, jsou přednastaveny tak, aby po doplnění počtů volných míst podle dostupných údajů došlo k výpočtu částky vázání finančních prostředků – je tedy požadováno doplnění údajů pouze o počtech volných míst;

-          Počty volných míst se do Přílohy č. 1 k tomuto metodickému pokynu zadávají v zaokrouhlení na tři desetinná místa; 

-          Prostředky na platy ve výpočtech v Příloze č. 1 k tomuto metodickému pokynu jsou zaokrouhleny na celé koruny;

-          Do IISSP se nahrává vždy pouze jedna Příloha č. 1 s potřebným počtem listů;

-          Podle § 25a odst. 1 rozpočtových pravidel je organizační složka státu povinna vázat objem prostředků na platy (služební příjmy) za volná místa, a to včetně souvisejícího příslušenství (tj. pojistné na sociální zabezpečení, pojistné na veřejné zdravotní pojištění a příděl do fondu kulturních a sociálních potřeb). Pokud je toto příslušenství, případně část tohoto příslušenství, naplánováno k úhradě z nároků z nespotřebovaných výdajů, je přípustné zavázat pouze objem prostředků na platy (služební příjmy), případně včetně pouze části příslušenství. Příslušný objem nároků z nespotřebovaných výdajů naplánovaný k úhradě příslušenství (popř. části příslušenství) musí být v tomto případě v IISSP ukončen. Jestliže bude aplikováno v tomto odstavci uvedené, je nutné příhodně upravit vzor souboru uvedený v Příloze č. 1 k tomuto metodickému pokynu.

 

6. Přehled nejčastějších dotazů a ukázka konkrétních příkladů

 

1)        Na jakých rozpočtových položkách se finanční prostředky konkrétně vážou?

Váže se objem výdajů na platy vč. souvisejících výdajů. Vázání se týká položek rozpočtové skladby (dále „RP“) 5011, 5012, 5013, 5031, 5032, 5342.

 

2)        Částečný úvazek I.?

Je-li stanovené místo obsazeno pouze částečně, resp. je-li zaměstnanci na místě umožněna práce na kratší pracovní/služební dobu, za zbývající (nevyužitou) část úvazku/pracovní dobu se neváže. Uvedené se týká i zřizování tzv. doplňkových míst v systemizaci podle zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě.

 

3)        Částečný úvazek II.?

Je-li stanovené místo v rámci organizační struktury rozděleno na více míst s částečnými úvazky, např. je rozděleno na 2 místa s polovičním úvazkem, z nichž jedno je neobsazené a splňuje podmínky pro vázání, pak se váže finanční částka rovnající se tarifu a odpovídající částečnému úvazku (v tomto případě násobeno hodnotou 0,500). Uvedené se netýká zřizování tzv. doplňkových míst v systemizaci podle zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě

 

4)        Za jaká volná místa se neváže?

•     Za volná místa ve státních příspěvkových organizacích.

•     Za volná místa pedagogických a nepedagogických pracovníků v regionálním školství.

•     Za volná místa v organizačních složkách státu, na kterých dochází k odměňování z RP 5014.

•     Za volná místa pracovníků v organizačních složkách státu, na kterých dochází k odměňování z podseskupení RP 502.

•     Za volná místa v organizačních složkách státu, na kterých dochází k odměňování z RP 5011, RP 5012 a RP 5013, přičemž tato nejsou rozpočtově kryta (viz kapitola 3.2.).  Za volná místa uvedená v kapitole 4. tohoto pokynu, u nichž je uvedeno NEVÁŽE SE.

 

5)        Co když jde o volné projektové místo a to je spolufinancované ze státního rozpočtu (např. poměr financování projektu je nastaven na 15 % SR část a 85 % EU část)? Váže se podle příslušného poměru spolufinancování, tj. v případě uvedeného příkladu jako [0,15*tarif*úvazek] na národním zdroji (zdroj 11+nástroj) + [0,85*tarif*úvazek] na nadnárodním zdroji (zdroj 15+nástroj). 

Tento případ bude rozdělen do 2 zápisů v souboru v Příloze č. 1 k tomuto pokynu: 1) 15 % z celého úvazku (tj. hodnota 0,150), což odpovídá národní části financování projektu v rámci programu (zdroj 11+nástroj) bude zaznamenána v listu „vázání NEOBS – SR podíl“;

2)  85 % z celého úvazku (tj. hodnota 0,850), což odpovídá nadnárodní části financování projektu v rámci programu (zdroj 15+nástroj) bude zaznamenána v listu „vázání NEOBS – EUFM podíl“.

 

6)        Co když je volné místo hrazeno částečně ze státního rozpočtu (zdroj 1100000) a částečně ze zdrojů EU/FM (s možností spolufinancování SR podílem a EU podílem)?

Uveďme příklad volného místa, na kterém se očekává, že bude polovinou úvazku vykonávána agenda čistě národní a druhou polovinou úvazku činnost na projektu financovaného/spolufinancovaného z nadnárodních zdrojů. Dejme tomu, že projekt, který se k místu váže, je shodně jako v předchozím příkladu spolufinancován 15 % z národních zdrojů (11+nástroj) a 85 % z nadnárodních zdrojů (15+nástroj). 

Tento případ bude rozdělen do 3 zápisů v souboru v Příloze č. 1 k tomuto pokynu:

1)     Polovina úvazku (hodnota 0,500) věnovaná čistě národní agendě (zdroj 1100000) bude zaznamenána v listu „vázání NEOBS – SR základní“;

2)     15 % druhé poloviny úvazku (tj. hodnota 0,075), což odpovídá národní části financování projektu v rámci programu (zdroj 11+nástroj) bude zaznamenána v listu „vázání NEOBS – SR podíl“;

3)     85 % druhé poloviny úvazku (tj. hodnota 0,425), což odpovídá nadnárodní části financování projektu v rámci programu (zdroj 15+nástroj) bude zaznamenána v listu „vázání NEOBS – EUFM podíl“.

 

7)        Co když jde o volné projektové místo a toto místo je svým úvazkem z pohledu zdroje financování rozděleno mezi více projektů, resp. mezi více programů EU/FM?  

Uveďme příklad volného místa, na kterém se očekává výkon práce jednou polovinou úvazku na agendě projektu v rámci Operačního programu Zaměstnanost 2014+ (OP Z 2014+) a druhou polovinou úvazku na agendě projektu v rámci Integrovaného regionálního operačního programu 2014+ (IROP 2014+). Dále předpokládejme, že podíl financování u projektu OP Z 2014+ je nastaveno na 15 % SR podíl (zdroj 1110400) a 85 %

EU podíl (zdroj 1510400) a u projektu IROP 2014+ je nastaven 20 % SR podíl (zdroj 1110700) a 80 % EU podíl (zdroj 1510700). 

V tomto případě je nutné v souboru v Příloze č. 1 k tomuto pokynu zkopírovat a vložit listy „vázání NEOBS – SR podíl“ a „vázání NEOBS – EUFM podíl“, neboť disponujeme dvěmaEU nástroji (104 OP Z a 107 IROP). Platí tedy, že čím více nástrojů, tím více listů týkajících se projektových míst. V těchto listech se mimo jiné orientujeme podle řádku č.

7, který definuje konkrétní zdroj. Zápisy v tomto příkladu budou vypadat následovně: 

 

1)     List „vázání NOEBS – SR podíl“ pro OP Z 2014+

V               tomto listu bude uvedena hodnota 0,075 (15 % první poloviny úvazku), což odpovídá národní části financování projektu v rámci OP Z 2014+ (zdroj 1110400); 

2)     List „vázání NEOBS – EUFM podíl“ pro OP Z 2014+

V               tomto listu bude uvedena hodnota 0,425 (85 % první poloviny úvazku), což odpovídá nadnárodní části financování projektu v rámci OP Z 2014+ (zdroj 1510400); 

3)     List „vázání NEOBS – SR podíl“ pro IROP 2014+

V               tomto listu bude uvedena hodnota 0,100 (20 % druhé poloviny úvazku), což odpovídá národní části financování projektu v rámci IROP 2014+ (zdroj 1110700); 

4)     List „vázání NEOBS – EUFM podíl“ pro IROP 2014+

V               tomto listu bude uvedena hodnota 0,400 (80 % druhé poloviny úvazku), což odpovídá nadnárodní části financování projektu v rámci IROP 2014+ (zdroj 1510700). 

 

8)        Co znamená pojem rozpočtově nekryté místo

Místo, které bylo do limitu počtu míst zařazeno bez objemu prostředků na platy (vč. příslušenství). Rozpočtově nekryté místo může být do limitu počtu míst/systemizace zahrnuto jak při přípravě parametrů státního rozpočtu/systemizace na následující rok, tak změnou parametrů státního rozpočtu/systemizace v průběhu roku.

 

9)        Váže se za leden 2021?

NE. Tuto otázku řeší čl. II bod 5 zákona č. 484/2020 Sb.

 

10)    Váže se za leden 2022? ANO.

 

11)    V případě, že dojde k pověření zastupování např. nadřízeného, vážou se prostředky za volné místo nadřízeného, nebo za místo osoby, která je pověřena zastupováním? Pověřením k zastupování nedochází k posunu na pozici nadřízeného. Je nutné vázat prostředky za volnou pozici, byť je někdo na tuto pozici pověřen zastupováním.  V tomto konkrétním případě se bude vázat za místo „nadřízeného“.

 

12)    Jak vázat, když dojde na volném místě, za které se vážou prostředky, ke změně platové třídy?

Do doby změny (posunu) se váže v prvním stupni původní platové třídy, následně pak v prvním stupni nově stanovené platové třídy.

 

13)    Co v případě, že dojde ke změně platové třídy uprostřed měsíce?

Pro vázání je rozhodující konkrétní platová třída, která je stanovená k poslednímu dni měsíce, za který se má vázat. V případě změny platové třídy k 15. v měsíci tak dojde k vázání za tento měsíc v prvním stupni nové platové třídy.

 

14)    Je nutné vést zvláštní evidenci, ze které bude pro případ kontroly prokázán důvod a způsob vázání rozpočtových prostředků podle § 25a rozpočtových pravidel? Vedení trvalé evidence je doporučeno, neboť na základě té bude v případě potřeby kontrolnímu orgánu odůvodněno (doloženo), jakým způsobem bylo postupováno v příslušném období při vázání objemu prostředků na platy. Při realizaci vázání bude k vázacímu dokladu vyžadováno přiložení vyplněného souboru MS Excel, který je součástí Přílohy č. 1 k tomuto pokynu. 

 

15)    Jak postupovat, když se zjistí chyba až posléze. Např. v dalším čtvrtletí se zjistí, že organizační složka státu vázala finanční prostředky za fakticky obsazené místo nebo naopak zapomněla vázat v určitém čtvrtletí výdaje za volné místo

V případě potřeby opravy vázané částky bude v IISSP založen opravný doklad ROP ve výši odpovídající rozdílu původně zavázané částky a nově stanovené částky určené k vázání. Doklad bude založen s aktuálním datem a s odkazem na příslušné období, ke kterému se oprava vztahuje. Zároveň bude do IISSP nahrána aktualizovaná Příloha č. 1. 

 

16)    Lze vázat prostředky v rámci nároků z nespotřebovaných výdajů? NE.

 

17)    V jakém termínu se provádí vázání?

Do patnáctého pracovního dne v měsíci, který následuje po skončení kalendářního čtvrtletí. Vázání za měsíce říjen a listopad se provede do patnáctého pracovního dne v prosinci. Za měsíc prosinec se finanční prostředky nevážou. 

 

Praktické příklady z pohledu trvání neobsazenosti na volném místě: 

a)        Místo je neobsazené 1 kalendářní měsíc, např. od 1. února do 28. února. V tomto případě se vázání prostředků neprovádí.

 

b)       Zaměstnanec skončil pracovní/služební poměr v průběhu měsíce (např. 20. ledna), poté je místo neobsazené. Poprvé se váže za měsíc březen.

 

c)        Zaměstnanec skončil pracovní/služební poměr na konci měsíce (např. 31. ledna), poté je místo neobsazené.

Poprvé se váže za měsíc březen.  

 

d)       Místo je neobsazené např. od 15. února do 25. března.

tomto případě se vázání prostředků neprovádí.

 

 

e)        Místo je neobsazené např. od 15. února do 31. března.

tomto případě se vázání prostředků neprovádí.

 

f)         Místo je neobsazené např. od 1. února do 31. března.

tomto případě se vázání provede za měsíc březen. 

 

g)        Místo je neobsazené např. od 15. února do 14. dubna.

tomto případě se vázání prostředků neprovádí.

 

h)       Místo je neobsazené např. od 1. února do 14. května.

tomto případě se vázání prostředků provede za měsíce březen a duben.

 

i)         Místo je neobsazené např. od 1. února do 31. května.

tomto případě se vázání prostředků provede za měsíce březen, duben a květen.

 

j)         Místo je neobsazené např. od 1. listopadu roku n do 31. ledna roku n+1. V tomto případě se vázání prostředků provede za měsíc leden roku n+1.

 

k)       Místo je neobsazené např. od 1. října roku n do 31. ledna roku n+1.

tomto případě se vázání prostředků provede za měsíc listopad roku n a leden roku n+1.

 

7. Seznam příloh

 

Příloha č. 1 (MS Excel): Vázaní prostředků neobsazená místa 

Změny ve verzích:

Změny ve verzi „1.1“

•      doplnění bodu 4.1 o bod 4.1.3. vztahující se k vázání při čerpání řádné dovolené mezi

MD/RD 

 

•      doplnění bodu 5 týkající se vázání příslušenství k prostředkům na platy v souvislosti s jejich plánovanou úhradou z NNV 



Dokumenty ke stažení

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688