Češi utrácí více, než se čekalo. S nástupem podzimu a nástupem topné sezóny překvapivě navýšili své spotřební výdaje, zatímco v létě je snižovali
Lidé v Česku v září utráceli více, než se čekalo. Maloobchodní tržby tak překonaly všechny expertní odhady. Meziročně sice stále vykazují pokles, o 5,6 procenta, ten je však citelně nižší, než se čekalo. Čeští i zahraniční analytici oslovení agenturou Bloomberg předpokládali ve střední hodnotě svých odhadů, že maloobchodní tržby vykážou za září meziroční pokles 7,8 procenta.
V porovnání se srpnem lidé v Česku své spotřebitelské výdaje ovšem navýšili, meziměsíčně o 0,8 procenta. Obecně se přitom čekalo, že se jejich výdaje dále meziměsíčně sníží, podobně jako předtím v srpnu a červenci.
Češi v září znatelně omezili své výdaje zejména za výrobky pro domácnost a za elektroniku. Tržby obchodníků za výrobky pro domácnost klesly o zhruba desetinu, tržby za mobily, počítače a další podobné vybavení byly meziročně nižší po očištění o inflaci o zhruba osm procent. Naopak Češi reálně – po očištění o inflaci – navýšili meziročně své výdaje za léky a zdravotnické potřeby.
Je patrné, že lidé v Česku šetří na zboží a službách zbytné povahy, jako jsou právě farmaceutické výrobky. Utrácí ale letos také více než loni za kosmetiku, oděvy a obuv a třeba i sportovní potřeby. To je však dáno tím, že loni v první polovině roku ještě panovaly restrikce související s šířením covidové pandemie, které v důsledku omezovaly výdaje Čechů za dané zboží.
Letos citelněji omezili své výdaje za zmíněnou elektroniku, za potraviny, ale obecně také za zboží nakupované přes internet, v čemž se opět zrcadlí odeznění pandemie a alespoň částečný návrat k nakupování v kamenných obchodech.
Blížící se topná sezóna ovšem Čechy v září nevylekala tolik, jak se čekalo a jak by se mohlo zdát z šetření jejich spotřebitelské nálady. Ta je nejníže v historii měření od roku 2003. Zdá se však, že Češi o prázdninách očekávali tíživější dopad energetické drahoty. Připravili se tak na horší scénář, než jaký nastal, takže následně v září přece jenom omezili své výdaje méně, než jak v létě zamýšleli.
Za celý letošní rok je ovšem i tak třeba počítat s poklesem maloobchodních tržeb o 2,2 procenta. V posledních třech měsících roku totiž energetická drahota dolehne na spotřebitelské útraty citelněji než v září. Slabší než očekávané snížení spotřebitelských výdajů ovšem z hlediska České národní banky znamená, že inflační tlaky budou zmírňovat pomaleji. To však ČNB samo o sobě nepřiměje k tomu, aby přehodnotila svoji stávající měnovou politiku. Základní úroková sazba by tak neměla překonat stávající úroveň rovných sedmi procent. Prvotní sestup z této úrovně ale může v příštím roce nastat o něco později, než se dosud mínilo.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz