ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)
Makroekonomika  |  05.09.2022 09:33:38

Průmysl má strach z vysokých cen a slabé poptávky

Novým zásadním problémem jsou vysoké vstupní ceny (zejména energií) a slábnoucí poptávka, která zjevně v řadě oblastí nedokáže dobře strávit rychlý cenový nárůst.

Situace v českém průmyslu se mění. Hlavní problém posledních dvou let - rozbité výrobní řetězce - pomalu ustupuje do pozadí. To ale neznamená, že s lepší dostupností polovodičů se automaticky blýská na lepší časy. Novým zásadním problémem jsou vysoké vstupní ceny (zejména energií) a slábnoucí poptávka, která zjevně v řadě oblastí nedokáže dobře strávit rychlý cenový nárůst. Srpnový index PMI ukázal, že nové zakázky kvůli vysokým cenám klesají v průmyslu šestý měsíc v řadě a nejrychlejším tempem od května 2020 (čísla z ČSÚ vyznívají optimističtěji, ale jsou dva měsíce zpožděná). Klienti podle průzkumu PMI s nákupy napříč sektory více váhají a někteří z nich dokonce ruší rozdělané projekty. To se pomalu začíná odrážet i v produkci, která v průběhu léta dál klesala. To už do určité míry bylo vidět i z “tvrdých” dat z ČSÚ za červen a uvidíme, co tento týden napoví další výsledky za červenec. Podle červnových čísel jsou na tom špatně zejména energeticky náročnější odvětví jako chemický průmysl (-5,2 % meziměsíčně a -2,3 % meziročně) nebo zpracovatelé kovů (-8,3 % meziměsíčně a -10,5 % meziročně). A špatně jsou na tom také odvětví závislá na větších investičních projektech - například strojírenství (-7,9 % meziměsíčně a -7,4 % meziročně). Na druhou stranu výrobci dopravních prostředků pomalu začínají těžit z toho, že napětí v subdodavatelských řetězcích slábne a jsou schopni dokončovat rozdělanou výrobu (+2,3 % meziměsíčně a 18,2 % meziročně). To ovšem neznamená, že celý automotive je v pořádku. Za růstem produkce je sice růst rozpracovaných automobilů i nová poptávka, celkové registrace nových osobních automobilů však zůstávají napříč Evropou relativně nízké (v západní Evropě nejsme daleko ode dna). Také předpokládáme, že nové objednávky budou i v tomto sektoru v nejbližších měsících spíše slabší. Navíc řada energeticky náročnějších subdodavatelů sektoru automotive má problém dobře ustát prudké zdražování energií. O tom svědčí například potíže některých výrobců plastů napojených na automotive, pro které je častokrát skokové zvýšení cen energií likvidační - jak dokládá například osud plastikářské firmy PP&T (ttps://archiv.hn.cz/c7-67108520-mghrn-024f9bb79a0a432).
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688