Čína - Globální ekonomický výhled 1/2022
Hospodářství v Číně vzrostlo ve 3. čtvrtletí 2021 anualizovaně o 4,9% a zaostal jak za očekáváními většiny analytiků (medián 5,2 %), tak za plány čínského vedení (6 %). Na hospodářskou aktivitu a soukromou spotřebu negativně dopadají opakované lockdowny při sebemenších nově objevovaných lokálních ohniscích nemoci covid-19, pokračující nestabilita vývozních dodavatelských řetězců stejně jako nutnost finanční konsolidace na stále rizikových trzích s nemovitostmi a na ně navázaného stavebnictví. Výhledy analytiků počítají pro rok 2022 s růstem kolem 5 %. Ukazatele ekonomické důvěry se udržují velmi těsně nad kritickou 50bodovou hladinou. O něco lépe vypadá sentiment v nevýrobních odvětvích (předvánočních 52,7 je o 0,4 více než údaj za listopad), což může odrážet určité naděje spojené s únorovými zimními olympijskými hrami. Oproti tomu celkový obchodní sentiment se jen nepatrně vzdálil kritické stagnační hranici (posun z 50,1 v listopadu na 50,3 v prosinci) a např. index již přijatých objednávek hranici 50 bodů zatím překonat nedokázal (byl zaznamenán pouze posun ze 49,4 na 49,7 mezi listopadem a prosincem). Růst spotřebitelských cen v listopadu překročil po 15 měsících 2% hranici, ale v prosinci se pod ni vrátil (1,5 % na konci roku). Výhled většiny analytiků počítá pro celý rok 2022 s hodnotami nad 2 %. Nadále silný růst (10,3 %) zaznamenal na konci roku PPI, přičemž za hlavní faktory se považují problémy v dodavatelských řetězcích a rostoucí cena uhlí. Další výrazný růst velkoobchodních cen se pro rok 2022 již neočekává.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz