Prodeje nových aut v EU v listopadu dál padají
Zatímco se evropská ekonomika vzpamatovává ze ztrát způsobených pandemií, automobilový průmysl si spíše hledá nová dno. Alespoň tak to vyznívá z dnes zveřejněných výsledků prodejů osobních automobilů v zemích EU. Trhy s novými vozy v listopadu propadl o pětinu a vinu na tom nemá – jako v dřívějších letech slabá poptávka, ale nabídka limitovaná nedostatkem čipů a dalších v současnosti obtížně dostupných dílů.
Celý trh za prvních jedenáct měsíců sice „jen“ stagnoval, avšak jde o porovnání s velmi slabými loňskými výsledky. Z pohledu ročních výsledků se trh nachází 25 % pod maximem z roku 2018 a už jen 4 % od minimem dosaženým v roce 2013. Pokud se podíváme na největší národní trhy, tak prodeje v Německu od začátku roku propadly o 8,1 %, ve Francii, Itálii nebo Španělsku naproti tomu o několik procent zvýšily.
Při pohledu na jednotlivé skupiny výrobců je vidět, že problém nedostatku komponent se zdaleka nedotýká všech stejně. Letošní svižně rostoucí čísla prodejů skupiny Hyundai nebo Toyoty jsou toho jasným důkazem. Pak už nejspíš nepřekvapí, že výsledky německého automobilového průmyslu (z pohledu počtu vyrobených aut) jsou aktuálně nejslabší za celou dobu sledování, tedy od roku 2000.
Automobilový průmysl tak dál zůstává ve vleku váznoucích subdodávek, které navzdory solidní poptávce nutí významnou část výrobců omezovat výrobu. A jak je patrné z dílčích zpráv ze sektoru, naděje na zlepšení se rýsuje nejdřív ve druhé polovině příštího roku. Logickým vyústěním je proto v mezičase růst plošný růst cen nových, který je mimochodem nerychlejší v Německu (v říjnu meziročně +6,8 %), ale i rychlé zdražování zánovních automobilů. Zvlášť když se v mezičase ještě navíc zpřísňují požadavky na parametry nových vozů. Pro země s výrazným podílem automobilového průmyslu – jako je ČR, Německo, Slovensko nebo Maďarsko, představuje toto odvětví brzdu ekonomického růstu. Nelze ovšem zapomenout, že například loni to byla výroba aut, která jim pomohla rychle se vymanit z covidové recese.
Výhled automobilového průmyslu zůstává nicméně s ohledem na silnou poptávku docela příznivý, tedy za předpokladu, že se automobilkám bude dařit i v logistice. Pro spotřebitele zatím platí, že automobily budou dál zdražovat a jejich nabídka zůstane ještě nějaký čas spíše omezená.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz