AAA Auto: Zdražování zasáhlo i menší modely ojetých aut, nabídka na trhu se zužuje
Nedostatek čipů a dalších materiálů pro výrobu nových aut, vysoká inflace, celosvětová energetická krize. To jsou hlavní příčiny toho, že se nejen čeští řidiči musí aktuálně spokojit s omezenější nabídkou ojetých vozů na trhu a také s vyššími cenami. Kdo by si myslel, že se tato situace týká pouze velkých dražších a aut, mýlil by se. Cenové rozdíly v podobě zdražování se podle analýzy sítě AAA AUTO nevyhnuly ani autům malým.
Do října letošního roku oproti stejnému období vloni klesla nabídka ojetých automobilů ve střední Evropě ze 466 325 o téměř 36 tisíc vozů, souběžně s tím vzrostly i jejich ceny. Asi nejlepším příkladem auta, jehož cena jako ojetiny je vyšší než cena tehdy nového vozu, je Suzuki Jimny. Ceníková cena nového auta se pohybovala někde okolo 450 000 korun, jako dvouletá ojetina se dnes na trhu prodává i za více než 800 000 korun. Stejně tak zapůsobilo oznámení Škody Auto o tom, že model Fabia ve verzi combi již nebude mít pokračovatele. Jako zánovní ojetina tak často atakuje původní ceníkové ceny.
A jak jsou na tom další malé ojeté vozy? Více než Suzuki Jimny bude český řidič znát například Hyundai i20. „U tohoto modelu došlo k vzhledem situaci na trhu k poklesu počtu zobchodovaných aut o 17 %, vozy jsou o rok starší, v průměru mají o 12 tisíc kilometrů více najeto, ale průměrná cena je stejná jako v loňském roce. Ještě výraznější rozdíl zaznamenal model Škoda Rapid Spaceback. U tohoto modelů se podle našich analýz prodeje na trhu propadly oproti loňsku o 24 %. A stejně jako u Hyundai i20 se průměrná cenovka vůbec nezměnila, přičemž vozy jsou o rok starší a mají v průměru najeto o 25 tisíc km více,“ komentuje současnou situaci provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO Petr Vaněček.
Největší pokles prodejů je
obecně mezi malými vozy z let 2014–2016. Celkově se v roce 2021 dosud
na trhu podle analýz AAA AUTO zobchodovalo o 13 % aut než za stejné období
vloni. Stáří těchto vozů je meziročně přirozeně o 12 měsíců vyšší, ale jejich
průměrná cenovka vzrostla o 10 tisíc korun, stejně jako se zvýšil průměrný
nájezd o 10 tisíc najetých kilometrů. „Současný
stav v podobě zdražování je ale dobrou zprávou pro všechny majitele těchto
vozů. Dá se v podstatě říct, že pokud majitel disponuje autem s rokem
výroby 2014–2016 a používá jej běžným způsobem, tedy do 20 tisíc najetých
kilometrů ročně, jeho hodnota v dnešních dnech neklesá,“ doplňuje
Vaněček a dodává: „Pro značku Mototechna jsme
zatím schopni zajistit vozů dostatek. Pomáhá nám i rozbíhající se fungování
společnosti Driverama, která již v Německu vykupuje mnoho vozů s parametry
Mototechny, díky kterým její nabídku můžeme doplňovat.“
Lucie Brychtová
PR manager Aures Holdings
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz