Epidemie COVID-19 zasáhla maloobchod ve třech vlnách
5. listopadu 2021
Trend v maloobchodě se aktuálně vrátil na stejné tempo růstu jako před pandemií. Protiepidemická opatření nejvíce dopadla na prodej oblečení a obuvi. Z omezení maloobchodního prodeje nejvíce těžily nákupy přes internet.
Aktuální čísla ukazují, že se maloobchodní tržby v září 2021 v porovnání se stejným měsícem loňského roku zvýšily o 3,6 %, po vyloučení vlivu kalendářních variací o 3,4 %. Rostly tržby především za nepotravinářské zboží a růst zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny. „Nejvyšší tempa růstu si dlouhodobě udržuje prodej prostřednictvím internetu. Jeho obliba vzrostla také díky omezením prodeje v kamenných obchodech v souvislosti s opatřeními proti šíření covid-19,“ připomíná Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ.
Z hlediska dlouhodobého vývoje byl dopad pandemie onemocnění covid-19 na jednotlivá maloobchodní odvětví rozdílný. Ovlivněn nebyl pouze prodej potravin v nespecializovaných prodejnách. Postižen byl naopak prodej nepotravinářského zboží, z čehož nejvíce prodej oděvů, obuvi a kožených výrobků. Snížení tržeb v covidovém období se nevyhnulo ani prodeji pohonných hmot, což souviselo s nižší mobilitou obyvatelstva. „Maloobchod s nepotravinářským zbožím a maloobchodní prodej pohonných hmot byly zasaženy celkem třemi vlnami pandemie, přičemž za zdaleka nejhorší období lze z pohledu propadu tržeb považovat první polovinu roku 2020,“ upozorňuje Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu. Další pokles nastal na podzim 2020 a v prvních měsících letošního roku.
Vládní opatření proti šíření koronaviru se týkala většiny prodejen nepotravinářského zboží, tedy nábytku, domácích potřeb, sportovních potřeb anebo již zmiňovaných prodejen oděvů a obuvi. Některé prodejny, které musely zůstat zavřené, proto zvolily jiný prodejní kanál a začaly zboží nabízet a prodávat prostřednictvím internetu. „Přestože prodej přes internet roste trvale, v období od března do května 2020 jsme mohli sledovat výrazný meziroční nárůst tržeb. Nejvyšší růst, a to o více než 50 %, jsme u internetových obchodů zaznamenali v dubnu 2020,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
V jednotlivých zemích Evropské unie byl vliv koronavirové epidemie na maloobchod rozdílný jak z hlediska doby, kdy se projevil, tak i z hlediska jeho dopadů. Z dostupných dat vyplývá, že nejvíce byl maloobchod v počátku epidemie postižen zejména v jižních státech EU, zatímco severské státy většinou vykázaly za rok 2020 růst.
Kontakt:
Jan Cieslar
tiskový mluvčí ČSÚ
T 274 052 017 | M 604 149 190
E jan.cieslar@czso.cz | Twitter @statistickyurad
Přílohy
-
Vyjádření Marie Bouškové, ředitelky odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ(soubor mp3)
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz