Slabé léto evropských automobilek
Dnes zveřejněná čísla o registracích nových osobních automobilů v zemích EU potvrzují útlum prodejů vozů napříč celým trhem. I když už loňské léto bylo z pohledu prodejních čísel slabší, i to letošní bylo ve znamení poklesu. Nejde však o výsledek nezájmu ze strany zákazníků, kteří v loňském roce raději odložili své firemní i soukromé nákupy, ale spíše o obecný problém nedostatku některých komponent, který dopadá na fungování velké části automobilového průmyslu.
Slabší léto (meziročně červenec -23,3 %, srpen -19,1 %) sráží doposud slibné výsledky prodejů v předchozích měsících letošního roku. Celkově se tak za prvních osm měsíců v EU prodalo o 11,2 % více automobilů než ve stejném období loňského roku, kdy automobilový průmysl procházel nejtěžším obdobím ve své historii. Nešlo přitom jen o dobrovolné odstávky, ale i uzavření autosalonů v některých zemích v době první vlny, které komplikovalo prodeje po několik měsíců. V každém případě tehdy trh propadl téměř o třetinu, a tak aktuální růst o 11 % jej nechává stále hluboko pod úrovní roku 2019.
Když se podíváme na kumulované roční výsledky za EU, tak jsou aktuální čísla dvacet procent pod maximem roku 2018 a jen deset procent nad loňským minimem. Pro představu o rozsahu propadu jde o 2,6 mil. vozů méně než před třemi lety. Pro zajímavost je na mapě vidět srovnání s posledním předkovidovým rokem 2019, kdy už trh zaznamenával první známky útlumu.
Automobilový průmysl prochází negativním nabídkovým šokem, který představuje omezování produkce a doprovází jej růst cen způsobený rostoucími náklady, ať už z titulu zdražování subdodávek nebo tvrdších regulací. A to vše v době, kdy je poptávka po nových vozech poměrně silná.
Automobilový trh zůstává i nadále pod tlakem nedostatku komponent, který nutí výrobce k omezování produkce. Situace nahrává růstu cen minimálně do té doby, dokud se tento problém nepodaří vyřešit. A nebude to nejspíš ještě letos. Nedostatek nových vozů, respektive prodlužující se doba čekání na nové vozy, se samozřejmě promítají i do cen zánovních aut.
Petr Dufek
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz