S lidmi zpět v obchodech tržby rostly
Rychlé rozvolňování protiepidemických restrikcí maloobchodu svědčí. V květnu si tržby včetně prodejů aut připsaly meziročně 16,5 % v souladu s naším odhadem, po vyloučení kategorie aut vzrostly o 8,1 %, více než se čekalo. U dubnových čísel byla současně provedena menší revize ve prospěch vyššího růstu. Meziměsíčně si tržby v maloobchodu připsaly solidní růst o 7,3 % (po očištění o sezónní vlivy). Včetně prodeje aut o 4,7 %.
Maloobchodní tržby | ||||
---|---|---|---|---|
v % r/r | Aktuální | Předchozí | RB | Trh |
Včetně aut | 16,5 | 21,6 | 16,5 | 15,7 |
Bez aut | 8,1 | 7,3 | 3,1 | 3,0 |
Zdroj: Raiffeisenbank, Bloomberg, ČSÚ |
Jak se dalo očekávat, s rozvolněním restrikcí se spotřeba přesouvá především do dříve uzavřených prodejen. Při pohledu na jednotlivé kategorie tak zaujmou meziměsíční přírůstky v kategoriích jako například kultura a rekreace (+11,9 %), prodejny se specializovaným zbožím (+30 %), a nejvíce pak kategorie prodeje obuvi a oděvů ve specializovaných prodejnách, kde index poskočil o závratných 206,6 %.
Nicméně i navzdory možnosti vrátit se fyzicky zpět do obchodů, spotřebitelé nezanevřeli na pohodlnost nákupů přes internet, které meziměsíčně vzrostly o 1 %. Meziročně tak byly o zhruba 16 % vyšší. Je pravděpodobné, že pandemie trvale pozměnila návyky spotřebitelů a online nákupy zůstanou i nadále nadprůměrné.
S lepšícím se spotřebitelským sentimentem očekáváme, že maloobchodní tržby budou v nejbližších měsících dohánět ztráty zaznamenané během lockdownu. Domácnosti budou postupně snižovat vynucené úspory, i když očekáváme, že celkově úspory zůstanou preventivně vyšší. Dohánění bude patrné především v kategoriích, které pandemií utrpěly nejvíce, například ve službách, v kultuře či sportu. Proces vyšší spotřebitelské aktivity bude pravděpodobně doprovázen i vyšší než obvyklou meziměsíční volatilitou v nastavení cen. Za předpokladu nezhoršení pandemické situace by v letních měsících měl maloobchodu prospět i příliv turistů. Celkově za letošek očekáváme růst maloobchodních tržeb, včetně prodeje automobilů, o 4,5 %, bez zohlednění automobilů poblíž 3 %.
Autor: David Vagenknecht, analytik
Editor: Vít Hradil, analytik
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz