(Kurzy.cz)
Závěr týdne ve znamení zahraničního obchodu EU a indexu spotřebitelské důvěry v USA
Závěrem týdne nás čekají ještě dva zajímavé ekonomické ukazatele. V eurozóně bude zveřejněn zahraniční obchod za únor a konečný výsledek spotřebitelské inflace za březen. V USA bude sledovaný zejména dubnový index spotřebitelské důvěry od Michiganské univerzity.
Od zahraničního obchodu eurozóny se čeká saldo okolo 22mld. Kč, tedy poblíž lednového výsledku, jež činil 24,2 mld. Kč. I z hlediska geografického směřování exportů a importů by se měl vykreslit obdobný obrázek. V návaznosti na odchod Spojeného království z EU se snížila celková vzájemná obchodní výměna. Vývoz z eurozóny do Spojeného království byl v lednu meziročně o 27,4 % nižší. Import poklesl ještě více, o meziročních 59,5 %. Výhledově by však mělo dojít k částečné korekci, až si exportéři zvyknou operovat v nových podmínkách. Na druhé straně opět rostl vývoz do Číny, jež se svižně odrazila po koronavirové pandemii. Dnes shodou okolností bude zveřejněn i vývoj čínského HDP za první kvartál. Analytici očekávají mezikvartální růst o 1,4 % oproti 2,6 % v Q4 2020.
Finální březnový údaj inflace v eurozóně by dnes měl jen potvrdit meziměsíční růst spotřebitelských cen o 0,9 % (o 1,3 % meziročně). Největším tahounem inflace byly ceny energií, jelikož ty se odrážejí od velmi nízké srovnávací základny, když se nástupem pandemie minulý rok prudce propadaly ceny ropy a v návaznosti i ceny energií. Jelikož se jednalo o vývoj na globálních trzích, bude tato nízká srovnávací základna ovlivňovat inflaci nehledě na geografickou oblast. Bude se však lišit intenzitou, jakou inflaci tlačí vzhůru, a to z důvodu odlišných vah ve spotřebitelském koši. Například váha cen pohonných hmot v českém spotřebitelském koši činí 3,3 %, v ostatních zemích regionu, Polsku a Maďarsku již o něco více (5,7 % respektive 6,0 %). V tomto srovnání je tak efekt cen pohonných hmot na celkovou inflaci v tuzemsku nejnižší.
V odpoledních hodinách se dozvíme hodnotu indexu Michiganské univerzity. Sentiment mezi spotřebiteli v USA se měl v dubnu dále zlepšit – index se dle odhadu dostal z minulých 84,9 na 89 bodů. Největší zlepšení pravděpodobně zaznamenal subindex očekávání (na 85 z 79,7 bodů) na pozadí pokroků ve vakcinaci a vyhlídky dalšího kola jednorázové fiskální pomoci domácnostem. Optimismus mezi spotřebiteli by naopak mohly krotit obavy z narůstajících cen.
Autor: David Vagenknecht, analytik
Editor: Lenka Kalivodová, analytička
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz