Ranní glosa: Maloobchod zůstává dál pod vlivem lockdownu
V zápisu z posledního jednání bankovní rady se sice uvádí, že tuzemská poptávka zůstává alespoň podle příjmových ukazatelů relativně silná, na výsledcích tuzemského maloobchodu to zatím příliš vidět není. Alespoň to tedy nevyplývá z vývoje maloobchodních tržeb v prvních dvou měsících letošního roku. Včera zveřejněné maloobchodní tržby za únor jasně ukazují, že realizovaná poptávka zůstává i nadále utlumená podobně jako v lednu. Na vině je samozřejmě lockdown, který zasahuje část maloobchodu už od vánočních svátků. Spotřebitelé tak už poslední tři měsíce mají možnost si buď nakoupit na internetu, nebo vyčkat na otevření nákupních “chrámů”.
Po lednovém výrazném propadu se maloobchodní tržby v únoru přece jen trochu vzchopily. Meziměsíčně byly o necelá tři procenta vyšší, nicméně oproti loňskému únoru – což byl mimochodem poslední předkovidový měsíc – byly níže o tři procenta. Nebo také o 4,4 %, pokud vezmeme v úvahu nejenom sezónnost, ale i kalendářní vlivy, nebo také o 5,8 %, pokud se podíváme na hrubá čísla bez jakéhokoliv očištění. V každém případě to mohlo být daleko horší nebýt internetových obchodů, které na sebe dál strhávají pozornost zákazníků. Tentokrát se jim zvýšily tržby o téměř 42 %, což znamená že čím dál tím víc se jim daří substituovat roli kamenných prodejen a získávat tak stále větší podíl na tuzemském maloobchodním trhu. A to ještě z pohledu sortimentu nebo mapy pokrytí ČR neřekly zdaleka své poslední slovo.
Extrémně špatný měsíc prožily především obchody zaměřené na prodej oblečení a obuvi, které stále ještě spoléhají na klasickou formu prodeje. Tentokrát se totiž musely smířit s propadem tržeb o 69 %. O více než třetinu tržeb nicméně přišli i prodejci zboží pro sport a volný čas, kteří se ovšem mohou těšit na rychlý návrat zákazníků ihned po otevření. Vůbec nejhorší situace však nepanuje ani tak v maloobchodě jako v sektoru HORECA (hotely a restaurace), kterému tržby propadly meziročně o dvě třetiny. Po loňském čtyřicetiprocentním poklesu je to jen další známka extrémně nepříznivé situace panující v oblasti stravování a ubytování. Zlepšení sice může přinést konec restrikcí, který je ovšem v případě zúčastněných firem zatím jen mlhavý. A vlastně nejenom v tomto případě.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz