Ranní glosa: Obchod i služby zahájily rok poklesem
Zatímco průmysl vstoupil do nového roku v poměrně dobré kondici, stavebnictví, maloobchod a některé další služby zůstávají dál ve vleku pandemie. Včera zveřejněná lednová čísla maloobchodu jen potvrdila očekávání, že začátek roku bude pro toto odvětví ve znamení propadu. Pokles o více než šest procent ve srovnání s loňským prosincem i začátkem loňského roku je odrazem znovuzavedených omezení, které dopadly na část obchodní sítě. S poklesem tržeb se musely vypořádávat snad všechny typy obchodů s výjimkou těch internetových, ve kterých spotřebitelé utratili o třetinu více peněz než na začátku loňského roku. Lockdown přinesl této části obchodu další stimul pro jejich boom a domácnostem příležitost nakoupit si v časech, kdy je velká část obchodů uzavřena.
Ještě hůře než celý maloobchod na tom byla v lednu celá HORECA (ubytování a stravování), které lockdown v podstatě srazil na kolena. Tržby v celém odvětví tentokrát propadly meziročně o 69 %, přitom v případě ubytování dokonce o 83 %. Jen připomínáme, že jde o data statistického úřadu očištěná o sezónnost i rozdílný počet pracovních dnů, takže docela dobře ilustrují situaci v jednotlivých oborech. A podobně na tom byly tentokrát i cestovní kanceláře s více než osmdesátiprocentním poklesem tržeb, s nímž se musejí vypořádávat fakticky už od dubna loňského roku. Tam se totiž žádné rozvolnění – ať už to letní nebo předvánoční – na rozdíl od hotelů a restaurací na výsledcích nijak neprojevilo. Cestovní ruch tak zůstává u ledu a je otázkou, kdy vůbec a jak se mu podaří opět nastartovat. Ale to už není pouze otázkou ukončení domácího lockdownu, ale i návratu důvěry cestovatelů ze zahraničí, kteří zde před koronou utráceli okolo 150 mld. korun a loni ani ne polovinu této částky.
Ani výsledky dalších služeb nebyly na začátku roku příliš přesvědčivé. Výrazný pokles zaznamenala doprava (o letecké s 66% poklesem nemluvě), realitní trh, administrativa, pracovní agentury a již zmíněné cestovky. Dařilo se naproti tomu jen IT firmám a poštovním a kurýrním službám, kterým nahrává boom internetového nakupování. Z lednových výsledků napříč odvětvími tak jednoznačně plyne, že českou ekonomiku i nadále držel nad vodou v podstatě jen průmysl. Jde sice o závěr vyplývající z čísel jednoho měsíce, avšak vzhledem k prodlužujícímu se lockdownu lze tušit, že ta únorová nebo březnová čísla nebudou minimálně z pohledu služeb o moc lepší.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz