ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)
Makroekonomika  |  16.03.2021 09:10:08

Ranní glosa: Obchod i služby zahájily rok poklesem

Zatímco průmysl vstoupil do nového roku v poměrně dobré kondici, stavebnictví, maloobchod a některé další služby zůstávají dál ve vleku pandemie. Včera zveřejněná lednová čísla maloobchodu jen potvrdila očekávání, že začátek roku bude pro toto odvětví ve znamení propadu. Pokles o více než šest procent ve srovnání s loňským prosincem i začátkem loňského roku je odrazem znovuzavedených omezení, které dopadly na část obchodní sítě. S poklesem tržeb se musely vypořádávat snad všechny typy obchodů s výjimkou těch internetových, ve kterých spotřebitelé utratili o třetinu více peněz než na začátku loňského roku. Lockdown přinesl této části obchodu další stimul pro jejich boom a domácnostem příležitost nakoupit si v časech, kdy je velká část obchodů uzavřena.

Ještě hůře než celý maloobchod na tom byla v lednu celá HORECA (ubytování a stravování), které lockdown v podstatě srazil na kolena. Tržby v celém odvětví tentokrát propadly meziročně o 69 %, přitom v případě ubytování dokonce o 83 %. Jen připomínáme, že jde o data statistického úřadu očištěná o sezónnost i rozdílný počet pracovních dnů, takže docela dobře ilustrují situaci v jednotlivých oborech. A podobně na tom byly tentokrát i cestovní kanceláře s více než osmdesátiprocentním poklesem tržeb, s nímž se musejí vypořádávat fakticky už od dubna loňského roku. Tam se totiž žádné rozvolnění – ať už to letní nebo předvánoční – na rozdíl od hotelů a restaurací na výsledcích nijak neprojevilo. Cestovní ruch tak zůstává u ledu a je otázkou, kdy vůbec a jak se mu podaří opět nastartovat. Ale to už není pouze otázkou ukončení domácího lockdownu, ale i návratu důvěry cestovatelů ze zahraničí, kteří zde před koronou utráceli okolo 150 mld. korun a loni ani ne polovinu této částky.

Ani výsledky dalších služeb nebyly na začátku roku příliš přesvědčivé. Výrazný pokles zaznamenala doprava (o letecké s 66% poklesem nemluvě), realitní trh, administrativa, pracovní agentury a již zmíněné cestovky. Dařilo se naproti tomu jen IT firmám a poštovním a kurýrním službám, kterým nahrává boom internetového nakupování. Z lednových výsledků napříč odvětvími tak jednoznačně plyne, že českou ekonomiku i nadále držel nad vodou v podstatě jen průmysl. Jde sice o závěr vyplývající z čísel jednoho měsíce, avšak vzhledem k prodlužujícímu se lockdownu lze tušit, že ta únorová nebo březnová čísla nebudou minimálně z pohledu služeb o moc lepší.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688