Tržby v maloobchodě klesly, ve službách naopak vzrostly (Komentář)
Tuzemské maloobchodní tržby poklesly v lednu po očištění
o vliv sezonnosti a rozdílného počtu pracovních dní meziměsíčně o 3 %. Na
vině bylo především opětovné uzavření obchodů po prosincovém rozvolnění
protiepidemických opatření. Hlubšímu poklesu celkových maloobchodních
prodejů bránily vyšší tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které se
zvýšily meziměsíčně o 6 %. Vliv zde mohl mít doprodej starších modelů aut,
které již nesplňují nové emisní normy platné v automobilovém průmyslu od začátku
letošního roku a jenž tak zřejmě byly k dispozici za výhodnějších podmínek. Tržby
bez prodejů aut meziměsíčně klesly o výrazných 6,6 %. Výrazně klesly
především prodeje nepotravinářského zboží (meziměsíčně o 12,7 %), nižší však
byly i prodeje potravin (o 0,6 %). Tržby se zvýšily pouze v oblasti prodeje
pohonných hmot (oproti prosinci o necelá 3 %). Trh očekával mírnější pokles
celkových maloobchodních tržeb (meziročně o -7,1 %, oproti skutečným -8,0 %) a
dnešní výsledky jsou tak pro něj mírným zklamáním.
Meziroční pokles tržeb v oblasti služeb se v lednu
nepatrně zmírnil po očištění o vliv sezonnosti a rozdílného počtu pracovních
dní z předchozích -13,4 % na -12,6 %. Oproti prosinci totiž tržby vzrostly o 1
%, a to i přesto, že v lednu došlo k opětovnému zpřísnění protiepidemických
opatření. Přispěly k tomu především vyšší tržby v segmentu informačních a
komunikačních činností, které se zvýšily meziměsíčně o 6,2 %. Mimo tradičních
ICT oborů se v lednu dařilo také tvůrcům filmů, televizních programů a hudebních
nahrávek, jejichž tržby vzrostly meziměsíčně o výrazných 33,3 %. Nenaplněná
touha po cestování se i nadále odrážela v růstu tržeb cestovních kanceláří a
agentur, kde tržby rostly již třetí měsíc v řadě. Ruku v ruce s tím rostou i
tržby za prodej letenek, avšak o poznání mírnějším tempem. Celkově lze
považovat lednová čísla za relativně pozitivní signál, když k meziměsíčnímu
nárůstu tržeb došlo ve velké části služeb. Hlavním vysvětlením je to, že
alespoň část prodejů se přesunula na internet. V porovnání s maloobchodem je
zde však prostor výrazně omezený, když řada služeb se jednoduše bez osobního
kontaktu provozovat nedá. To dokládá i přetrvávající meziroční pokles tržeb o
více než 10 %. Nejhorší je situace i nadále v oblasti ubytování a stravování. Tam
sice tržby v reakci na předvánoční rozvolnění protiepidemických opatření
vzrostly v prosinci meziměsíčně o 25,4 %, v lednu však následoval opětovný
pokles o 26 %.
Únor byl ve znamení zvyšujících se cen v primárních
okruzích. Oproti lednu rostly významně ceny zemědělských výrobců
(meziměsíčně o 1,7 %), průmyslových producentů (+0,7 %), tržních služeb pro
podniky (+0,7 %) a nepatrně i ceny stavebních prací (+0,1 %). Více k tomu
píšeme zde http://bit.ly/2OrwQNK.
Viceguvernér ČNB Tomáš Nidetzký v rozhoru pro Reuters
uvedl, že úrokové sazby podle něho zůstanou na současné nízké úrovni po celou
první polovinu letošního roku. Směrodatnější informace podle něj budou z
ekonomiky přicházet v průběhu léta a teprve poté by mohla ČNB začít se
zvyšováním úrokových sazeb. K posílení koruny v takovém rozsahu, který by
nárůst sazeb významně oddálil, podle T. Nidetzkého nedojde.
Koruna na dnes zveřejněná data o vývoji tuzemské ekonomiky významně nereagovala a pohybovala se v relativně úzkém pásmu 26,15 až 26,20 CZK/EUR. Silný impulz nepřišel ani ze zahraničí, když kurz eura k dolaru zaznamenal jen minimální pohyby.
Tyto zprávy pro vás vytváří Investiční bankovnictví KB.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz