(Kurzy.cz)
Za lepším HDP stojí spotřebitelé. Doháněli odloženou spotřebu
Lepší, než očekávaný předběžný odhad HDP v závěrečném čtvrtletí minulého roku poukazoval na vychýlení maloobchodních tržeb k lepšímu výsledku, což se také stalo. V prosinci maloobchodní tržby včetně prodeje automobilů meziročně vzrostly o 2,6 % a vyjma aut o 3,7 %. Trh přitom v obou případech počítal s poklesem přesahujícím jedno procento. Současně byl zmírněn listopadový propad. Po revizi se maloobchod včetně automobilového segmentu snížil meziročně o 8,3 % (původní odhad 9,2 %) a vyjma aut o 6,2 % (původní odhad 7,0 %). Za celý rok 2020 se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel očištěné o kalendářní vlivy snížily reálně meziročně o 0,9 %, bez očištění o 0,6 %. V motoristickém segmentu se tržby očištěné o kalendářní vlivy reálně meziročně snížily o 15,4 %, bez očištění o 15,3 %.
Ke zlepšení v závěru roku napomohlo částečné rozvolnění epidemiologických opatření, ke kterým došlo začátkem prosince. Nicméně ke konci měsíce vláda opatření začala znovu zpřísňovat. V tomto přechodném období se lidem naskytla možnost učinit nejen obvyklé vánoční nákupy, ale také dohnat odloženou spotřebu z listopadu, kdy byla restriktivní opatření přísnější. Povzbudivému výsledku navíc napomohl kalendářní efekt, kdy měl prosinec 2020 o dva pracovní dny více, než prosinec 2019.
Jak je již během pandemického období obvyklé pozorovat, zaznamenaly největší nárůst tržby prostřednictvím internetu či zásilkových služeb, konkrétně o 30 % meziročně (v listopadu 39 %). Na druhé straně se ale zvýšily tržby i v kamenných obchodech. Zde bylo nejvíce pozorovatelné dohánění předešlé uniklé spotřeby. Například maloobchod s oděvy včetně prodejů obuvi meziročně poklesl zhruba o 9 % meziročně, nicméně v listopadu činil meziročním pokles skoro 80 %. To samé platí například pro obchody se specializovaným zbožím, kde došlo k poklesu o 4 % oproti předchozím 34 %. Spotřebitelé tak využívali rozvolnění, jak jen mohli.
Maloobchodní tržby | ||||
v % r/r | Aktuální | Předchozí | RB | Trh |
Včetně aut | 2,6 | -8,3 | -2,5 | -1,6 |
Bez aut | 3,7 | -6,2 | -1,6 | -1,6 |
Zdroj: Raiffeisenbank, Bloomberg, ČSÚ |
To ukazuje na navzdory pandemii robustní stav spotřebitelské nálady. I přes nejisté období spotřebitelé nikterak výrazněji neomezili spotřebu. Vzhledem ke zpřísnění opatření na přelomu roku lze v lednu počítat s návratem poklesu maloobchodních tržeb. S postupným rozvolňováním by pak mělo přijít relativně svižné zotavení. Celkově letos očekáváme růst maloobchodních tržeb zhruba bez zohlednění automobilů přes 3 % a včetně prodeje automobilů o 5 %.
Autor: David Vagenknecht, analytik
Editor: Vít Hradil, analytik
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz