Maloobchod v USA: Konec roku zklamáním, trhy to však neřeší
Listopad přinesl překvapivě velký propad amerického maloobchodu a negativní revizi října. Prosinec navázal ve stejném duchu a potvrdil tak, že závěr roku nebyl co do spotřebitelské poptávky příliš silný. Potvrzuje se však také to, že se investoři z takových zpráv nehroutí.
Prosincový pokles maloobchodních tržeb v USA dosáhl 0,7 procenta namísto očekávané stagnace. Tento výsledek ještě vylepšily solidní prodeje aut (+2 pct) a nárůst výdajů za pohonné hmoty (+6,6 pct), který šel hlavně na vrub vyšším cenám. Bez těchto položek vypadají tržby v maloobchodu ještě o dost hůř - vychází pokles o 2,1 pct. Také toto číslo kontrastuje s konsensem, jenž byl nastaven na -0,3 procenta. K tomu musíme přidat, že listopad po revizi vypadá ještě hůř, než před měsícem ukazovala předběžná data.
V úhrnu za celý kvartál dosáhl růst maloobchodu jen pár desetin procenta, reálně (po zohlednění nárůstu cen) pak došlo k poklesu. Vzhledem k tomu, jak protivirová opatření dopadají na služby, to vypadá, že se oživení spotřebitelské poptávky koncem roku zadrhlo, poté co za 3Q došlo k masivnímu nárůstu.
Ani tak na tom ale maloobchod nebyl za loňský rok až tak zle. Celkem rychle se měsíčním objemům výdajů podařilo vrátit na předkrizové úrovně. Samotný prosincový výsledek je o 2,9 procenta meziročně vyšší a objem tržeb za celý rok se vyrovnal roku 2019. To konec konců není špatný výsledek na to, co všechno se během loňského roku událo.
Z hlavních oblastí sledujeme v prosincových číslech propad prodejů elektroniky a tržeb v super/hypermarketech. Snížily se také tržby za potraviny či sportovní vybavení. Co však překvapí, je propad prodejů přes internet skoro o 6 procent. Tyto prodeje sice hodně vyrostly během roku a meziročně jsou o 19 pct výš, ale korekci během klíčového nákupního období jsme nečekali.
Kromě maloobchodu vyšel také slabší průzkum průmyslové aktivity z New Yorku, ale finanční trhy tomu nevěnují příliš pozornosti. Sentiment sice není pozitivní, ovšem jak o vypadá, data ho ovlivnila minimálně.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz