(Kurzy.cz)
Světovou ekonomiku teď drží nad vodou spotřebitel, v USA, v Číně i v Česku. Ale jak dlouho ještě?
Mezinárodní
měnový fond ve své nejnovější prognóze snižuje odhad letošního růstu světové
ekonomiky na tři procenta. To je nejméně od globální finanční krize před deseti
lety. Fond si také všímá určité ekonomické „schizofrenie“. Napříč jednotlivými
ekonomikami poslední dobou platí, že zatímco průmysl se propadá, sektoru služeb
se stále poměrně daří. Právě tyto dvojakost, jakési dvě tváře, které nyní
jednotlivá hospodářství nastavují, má zásadní podíl na tom, že světová
ekonomika neztrácí dech ještě mnohem varovněji. A to ani době obchodní
války USA a Číny a nejvyšší míry ekonomické nejistoty za poslední dekády.
MMF
si všímá také role centrálních bank. Bez jejich opětovně prováděného nebo
signalizovaného měnového uvolňování by letošní růst globální ekonomiky činil už
jen 2,5 procenta, tedy ještě o půl procentního bodu méně, vypočítává.
Uvolňování
měnové politiky pomáhá držet spotřebitelskou náladu na příznivé úrovni, neboť
je vzpruhou burzám. Například ve Spojených státech, kde jsou klíčové burzovní
ukazatele blízko dějinného maxia, je právě růst akcií klíčovým zdrojem dobré
nálady spotřebitelů. Ti tam totiž mají podstatnou část svého bohatství právě
v akciích. Spotřebitelský optimismus pohání sféru služeb, která není tolik
závislá na plynulosti mezinárodního obchodu jako průmysl. Například na službu
v podobě ostříhání u holiče lze těžko zavést clo jako třeba na dováženou
ocel či automobilové součástky.
O
dobrou náladu svých spotřebitelů se v rostoucí míře opírá nejen ekonomika
americká, ale také ta čínská, německá a konec konců i česká. V Číně
spotřeba letos do ledna do září přispěla k růstu tamní ekonomiky
z 60,5 procenta. Přesto ale čínská ekonomika roste nejpomaleji od začátku
90. let. Nebýt relativně dobré výkonnosti německé sféry služeb, bude už motor
evropské ekonomiky jednoznačně v technické recesi, zatímco nyní s ní
zatím stále ještě „jen“ koketuje. Také odolnost české ekonomiky vůči čínskému,
resp. německému zpomalování by byla mnohem slabší nebýt optimismu tuzemského
spotřebitele. Tento jeho optimismu v Česku pramení zejména z rekordně
nízké míry nezaměstnanosti a solidního růstu mezd a kupní síly.
Ale
všeho do času. Zcela klíčovou otázkou dneška je, zda spotřebiteli vydrží jeho
optimismus až do listopadu příštího roku. Nyní je řeč zejména o spotřebiteli
americkém. Za rok touto dobou se totiž bude schylovat k prezidentským volbám
v USA. Konají se začátkem listopadu. Současný prezident Donald Trump ke
znovuzvolení potřebuje právě dobrou náladu amerického spotřebitele. Pokud o ni
přijde, jeho šance na znovuzvolení povážlivě klesá. Zatím je spotřebitel na
Trumpově straně. Zajišťuje přijatelný ekonomický růst, takže Trump nemusí činit
zásadnější ústupky v obchodní válce s Čínou nebo ještě více a ještě
více nevybíravě tlačit na americkou centrální banku, aby srážela úroky směrem
k nule.
Jenže
dobrá spotřebitelská nálada je pomíjivá a nelze se na ni samotnou spoléhat při
posuzování vyhlídek celé ekonomiky. Před světovou finanční krizi rostla
v USA až do ledna 2008. Už v březnu toho roku však zkolabovala investiční
banka Bear Stearns a v září pak zkrachovala Lehman Brothers, což
odstartovalo kritickou fázi finanční krize v USA i ve světě. Z tohoto
hlediska je tedy rok, který do amerického prezidenského klání zbývá, předlouhou
dobou.
Lukáš
Kovanda, Ph.D.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz