Červenec se maloobchodníkům vyvedl (Analýzy makroindikátorů)
Červencový prodej se maloobchodníkům vydařil, pomohly jim kalendářní efekty i samotné rozložení svátků. Spotřebitelská poptávka zůstává nadále solidní, se zpomalující ekonomikou ale bude dynamika tržeb postupně klesat.
České maloobchodní tržby v červenci vykázaly slušný nárůst
7,0 % meziročně. Letošní červenec měl navíc meziroční kalendářní výhodu dvou
pracovních dnů navíc. Očištěno o tuto výhodu vzrostly maloobchodní tržby o 4,6
% y/y.
Rozložení červencových svátků nelákalo k čerpání dovolených
tak silně jako loni, a tak byl letošní červenec z hlediska dovolených slabší.
Spotřebitelé tak měli k nákupům více času, což se projevilo ve finální
statistice.
Nejvíce se oproti loňskému červenci nakupovalo
nepotravinářské zboží (+10,5 %), dobře se dařilo obchodníkům se sezónním
zbožím. Rostoucí reálné příjmy se také již tradičně projevily v dynamice
prodejů přes internet. Naopak posunutí dovolených se projevilo ve službách, kdy
tržby za ubytování klesly o 2,4 % y/y. Dá se tak očekávat, že samotné dovolené
se v tržbách maloobchodníků projevily až v srpnu.
Dnešní statistika potvrdila, že spotřebitelská poptávka
zůstává silná i v druhém pololetí letošního roku. Je podpořená solidním růstem
reálných mezd i velmi nízkou tuzemskou nezaměstnaností. Zpomalení české
ekonomiky se ale v následujícím období negativně odrazí v růstu mezd a následně
i v dynamice spotřebitelské poptávky. Za letošek si maloobchodníci v průměru
připíší 4,2 % oproti loňským 5 %, příští rok bude ale dynamika maloobchodních
tržeb poloviční.
Tyto zprávy pro vás vytváří Investiční bankovnictví KB.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz