Americká finanční a technologická dominance jako dvojsečná zbraň
Vítěz obchodní války mezi Spojenými státy a Čínou je při zběžném pohledu dopředu známý. Jenže ekonomická nebo technologická dominance Spojených států nemusí být jen pomyslným esem v rukávu.
Americký prezident Donald Trump věří, že USA musejí z obchodní války vyjít jako vítěz. Americká ekonomika je největší na světě a bez firem z Ameriky se neobejdou ani lidé v Číně a v Evropě. Washington je navíc stále nejsilnější vahou na politické mapě a dolar je nejdůležitější rezervní měnou světa.
To jsou silné zbraně, ale bohužel (poněkud) dvousečné. Jak totiž upozorňuje britský ekonom Tim Harford, právě útočná rétorika Donalda Trumpa ve spojení se silou americké ekonomiky a vyspělostí amerických technologií může u ekonomických a technologických soupeřů Spojených států zvyšovat tlak na vytváření domácích alternativ.
"V souvislosti se společností Huawei se hovoří o masivních investicích Číny do domácí výroby polovodičů a vývoje vlastního operačního systému pro mobilní telefony. A podobně kvůli protiíránským sankcím Washingtonu v Evropě byla účelově založena společnost Instex, která by měla podnikům ze starého kontinentu umožnit obchodovat s Íránem navzdory sankcím Washingtonu," upozorňuje Harford na dva příklady, které nabízí trochu jiný pohled na Trumpovu strategii vynucování si jednání silou.
"Nakonec by se tak ze zdánlivě jasného vítěze obchodní války mohl stát poražený. A co více, poražený svými vlastními zbraněmi," dodává.
Další článek: Nejlepších deset akciových let
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz