Maloobchodní tržby - prosinec 2018
Otázkou je, zda nás stejně rychlý růst maloobchodních tržeb čeká i letos či zda dojde k určitému zpomalení. Druhá varianta je o něco pravděpodobnější. Situace na domácím pracovním trhu sice zůstane i nadále velmi dobrá, avšak růst mezd již přeci jen nebude tak silný jako v loňském roce.
Maloobchod rostl velmi solidním tempem i v samém závěru loňského roku, který je pro většinu obchodníků tradičním vrcholem prodejní sezóny. Konkrétně v prosinci maloobchodní tržby po očištění o kalendářní vlivy vzrostly meziročně reálně o 4,3 %. Bez očištění činil reálný meziroční růst maloobchodu 3,1 %, přičemž v meziměsíčním srovnání tržby stagnovaly.
Zatímco ve 3. čtvrtletí letošního roku došlo k určitému zpomalení maloobchodních tržeb na 3,8 %, tak ke konci loňského roku maloobchodní prodeje naopak akcelerovaly a v souhrnu za celé 4. čtvrtletí si přispaly růst o 5,1 %. To indikuje silný příspěvek spotřeby domácností do růstu HDP ve 4. čtvrtletí.
V prosinci velmi solidním tempem rostly jak prodeje potravin (2,9 %), tak i prodeje nepotravinářského zboží (6,6 %). Češi tak na Vánoce nešetřili své peněženky ani své trávicí ústrojí.
Nejrychlejší růst tržeb zaznamenaly v prosinci jak jinak než internetoví prodejci. Přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet je zřejmým trendem, který trvá již několik let a významněji nepoleví ani v letošním roce. Velmi slušně se však v prosinci prodávaly i další sortimentní skupiny jako počítače, oděv a obuv či sportovní zboží.
Silný růst maloobchodu v závěru loňského roku i v souhrnu za celý loňský rok lze v první řadě připsat především velmi pozitivní situaci na pracovním trhu s velmi vysokou zaměstnaností a rychlým růstem mezd.
Otázkou je, zda nás stejně rychlý růst maloobchodních tržeb čeká i letos či zda dojde k určitému zpomalení. Druhá varianta je o něco pravděpodobnější. Situace na domácím pracovním trhu sice zůstane i nadále velmi dobrá, avšak růst mezd již přeci jen nebude tak silný jako v loňském roce. To naznačuje i spotřebitelská důvěra, která se sice i nadále nachází na výrazně nadprůměrných hodnotách, avšak spotřebitelé přeci jen ve větší míře začínají pociťovat obavy z růstu nezaměstnanosti a cen a také se zvyšuje jejich úmysl více spořit.
AKCENTA CZ
AKCENTA CZ je jedním z nejvýznamnějších obchodníků s devizami na českém trhu a ve střední Evropě s více než 20 letou tradicí. Kromě výhodných individuálních kurzů pro nákup a prodej deviz a minimálních poplatků za zahraniční platební styk, nabízí i zajištění proti kurzovým rizikům (forwardové obchody a opce). Společnost aktivně působí také v Polsku, Maďarsku, Slovensku, Rumunsku a Německu. Klientské portfolio tvoří více než 33 tisíc subjektů, převážně malých a středně velkých firem orientovaných na export nebo import. Je držitelem licence platební instituce a obchodníka s cennými papíry udělenou ČNB.
Více informací na: https://www.akcentacz.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz